· 

Hoe krijg je een artikel gepubliceerd? Onze tips

Het gepubliceerd krijgen van een artikel in een krant, tijdschrift, vakblad of op een online forum is geen hogere wiskunde. Hoe krijg je een artikel gepubliceerd?

Hoe krijg je een goed artikel gepubliceerd op een online forum, in een krant, tijdschrift of vakblad?
Laat je voor het publiceren van een artikel niet uit het veld slaan.

Mijn eerste artikel was een stuk op de opiniepagina van de Volkskrant dat aanvankelijk werd geweigerd. Het ging over de relatie tussen ouders en kinderen met betrekking tot de ziekte polio. Polio stak begin jaren negentig op de Veluwe weer de kop op. Mijn stelling was dat een religieuze appreciatie van ouders ondergeschikt was aan het kennelijke belang van het kind. En dat belang was (is) het voortbestaan.

 

Na een week liet de Volkskrant, nadat ik daar zelf naar informeerde, weten dat ze het stuk niet zouden plaatsen. Het was nog in de tijd van de floppy's, dus haalde ik het schijfje en de print weer aan de Wibautstraat op om het vervolgens bij een redacteur van Vrij Nederland af te geven. Die liet een week later weten er niks in te zien. Nadat ik daar de floppy had opgehaald, fietste ik in de stromende regen naar huis en kwam weer langs de redactie van de Volkskrant. Ik zie me nog denken: wat maakt het uit... en leverde de floppy opnieuw af bij de redactie van de opiniepagina. De volgende dag prijkte het stuk prominent op de opiniepagina van de Volkskrant.   

tips voor het publiceren van een (online) artikel

  1. Dus de eerste tip is dus ook: doorzetten! Tenminste als je er zelf van overtuigd bent dat je artikel publicatie verdient.
  2. In plaats van een stuk 'out-of-the-blue' op te sturen, kun je beter eerst de redacteur benaderen met een korte mail waarin je het idee schetst. Bedenk dat de enige vraag die een redacteur zichzelf stelt, de vraag is of de (online) lezer in het onderwerp, de invalshoek of de opinie geïnteresseerd is. Als je daar zelf van overtuigd bent, kun je de redactie benaderen. Zoek anders een andere redactie.
  3. Het is altijd beter om een artikel bij een specifieke redacteur aan te kaarten in plaats van de redactie in het algemeen. Kijk dus eerst wie je precies hebben moet.
  4. Een kort mailtje werkt het beste. Wil je bellen, kijk dan even welk tijdstip voor de redacteur het meest rustig is. En dat is niet vlak voor een deadline. Vraag het redactiesecretariaat anders naar het juiste moment. Maar nogmaals: een mailtje werkt vaak beter.
  5. Als je je artikel telefonisch aankaart, doe dat dan kort en bondig. Waarschijnlijk zegt de redacteur: 'Zet het maar op de mail' of: 'Stuur maar op'. Dan is het toch wijs om samen tot een afspraak te komen over inhoud, lengte, toon, beloning en mogelijke aanlever-datum. Voor opiniestukken wordt overigens niet betaald en ook op fora als Frankwatching krijg je geen vergoeding. 
  6. Als het niet hoeft, leg dan niet meteen een kant en klaar artikel voor (ook al heb je je artikel al klaar). Betrek de input van de redacteur in je artikel. Bij een opinieartikel wordt wel verwacht dat je dat kant en klaar aanlevert. 
  7. Redacteuren van vakbladen en specifieke online fora zijn doorgaans gemakkelijker te benaderen. Maar ook daar is het belangrijk dat je het gesprek goed voorbereidt en openstaat voor de input van de (web)redacteur.
  8. Denk van tevoren al na over een of twee alternatieven, mocht de redactie of redacteur toch van publicatie willen afzien. 
  9. Maak wel duidelijk dat je je artikel exclusief aanbiedt. Redacties houden er niet van onder druk gezet te worden.  
  10. Bedenk dat kranten liever niet artikelen plaatsen van anderen, als ze die artikelen zelf ook hadden kunnen c.q. moeten schrijven. Dus artikelen met een hoge nieuwswaarde kun je wel vergeten, tenzij je klokkenluider bent. 
  11. Lees ook: hoe schrijf je een goed artikel?
  12. Lees ook: hoe schrijf je een opiniestuk?

Bob Duynstee schreef van 1990 tot 2000 schreef ik voor landelijke bladen als NRC, Volkskrant, FD, AD, Elsevier, HP/deTijd, De Journalist, COMMUNICATIE, Advocatenblad, Binnenlands Bestuur en een hele reeks andere bladen. 

EEN KENNISMAKINGSGESPREK VIA ZOOM OF TEAMS IS KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


verder lezen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0