Advies

Position paper voor de verandering
Advies · 05. december 2023
Succesvol veranderen is succesvol communiceren. Als vervolgens 7 op de 10 veranderingsprocessen niet opleveren wat ervan verwacht werd, wordt het tijd om naar de communicatie te kijken: positioneer de verandering met een position paper in plaats van een communicatieplan. Hoe?

Verkiezingsslogans; kapstok, paraplu en baken
Advies · 03. april 2021
Een verkiezingscampagne kan niet zonder een pakkende slogan. Zo'n slogan is kapstok, paraplu en baken tegelijk en wordt tijdens de campagne door lijsttrekkers en kopstukken 'geladen'.

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces; deel 1
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. En net als dat bij ons deze innerlijke monoloog actief wordt in situaties die er in ons leven toe doen, moet ook de corporate conversatie gevoerd worden op momenten die er in het leven van een organisatie toe doen. Verandering is zo'n moment. Dat begint met een position paper. Op die manier ontwikkel je een 'verander-taal' en een 'verander-verhaal'. Hoe doe je dat als communicatieadviseur? Deel 1.

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces; deel 2
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. Dat begint met een position paper. Hoe modereer je vervolgens als communicatieadviseur de corporate conversatie? Deel 2.

Veranderen Via Verhalen
Advies · 03. november 2019
Hoe verander je je organisatie? Eén ding is zeker: niet en nooit met instrumentele communicatie. Maar hoe dan wel? Door het voeren van een corporate conversatie; het uitwisselen van interpretaties en her-interpretaties van context en situatie.

Communicatieadvies aan de communicatieadviseur
Advies · 09. april 2019
Communicatieadviseurs vragen wel uit, maar vragen ze ook door? In plaats van automatisch mee te gaan in het narratief uit de bestuurskamer, mag van communicatieadviseurs worden verwacht dat ze vanuit hun professie kritisch kijken naar dat verhaal en -als dat nodig is- daar een beter verhaal (narratief) tegenover kunnen zetten. Anders laten ze hun adviesrol los en komen ze in toenemende mate in een instrumentele, uitvoerende rol terecht.

Fasering van de communicatie bij een veranderingsproces: vonk, vlam, vuur
Advies · 20. december 2018
De implementatie van een veranderingsproces kent een zekere fasering. Alleen al omdat de WAAROM-vraag en de WAT-vraag vooraf gaan aan de HOE-vraag. Maar ook omdat het adaptatievermogen niet gelijk verdeeld is over de workforce. Dus: hoe faseer je als Verander-Team of communicatieadviseur de implementatie van een veranderingsproces?

Leiderschap, verandering en communicatie
Advies · 19. december 2018
Een leider is eerst en vooral erfgenaam vóórdat hij of zij beleidsmaker wordt. Je zult als leider c.q. verander-team dus eerst het verhaal van de organisatie moeten leren kennen en daarop een visie ontwikkelen voordat je een missie of visie kunt formuleren. Vervolgens is veranderen vooral een kwestie van het waarom, het wat en het hoe van de verandering. In dat proces speelt communicatie een cruciale rol. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Corporate story maken (2); andere vormen
Advies · 23. november 2018
De vraag 'Hoe maak je een corporate story' is afhankelijk van de vraag: waar heb je een corporate story voor nodig? In deel 2 gaan we in op de corporate story als functie van (de communicatie bij) het veranderingsproces, de corporate story als basis voor je communicatieplan, de corporate story voor nieuw leiderschap en de corporate story voor de purpose.

Corporate story maken (1); verschillende vormen
Advies · 22. november 2018
Zonder corporate story krijg je allemaal verschillende versies van en over jezelf, over je strategie of over het veranderingsproces. Deel 1: Hoe maak je een corporate story?

Meer weergeven