Laatste blog


Blog over Communicatie Beeldvorming Storytelling  Marketing  Personal branding  Publiciteit  Corporate story  Contentmarketing  Communicatiestrategie  Tekstschrijven Ghostwriten  Copywriten  Redactie  Personal Branding Spreken in het openbaar  Expertstatus  Social media  Free publicity  Corporate communicatie  Magazines  Nieuwsbrieven  Jaarverslagen Jubileumboeken  Artikelen schrijven  Interviewen  Corporate publishing  

Communicatie bij verandering: gas geven en afremmen

Iedereen herinnert zich het mantra van Obama, 'Yes we can!' Daar ging een enorme energie van uit en het gaf hoop. Maar weinigen beseffen dat Obama dit mantra ook gebruikte om een dominante belemmerende overtuiging te adresseren en onschadelijk te maken, namelijk het idee dat een stem er niet toe doet, dat je als burger niet wordt gehoord en dat CHANGE in de VS onmogelijk is. Wil je grote verandering mogelijk maken, benoem dan de dominante belemmerende overtuiging en maak die stap voor stap onschadelijk en promoot de dominante positieve factor in de cultuur van je organisatie met de meeste impact op de verandering.

communicatie en overtuigingen

meer lezen 0 Berichten

Wat is het verschil tussen influencer marketing en affiliate marketing?

De ene keer lijkt affiliate marketing een onderdeel te zijn van influence marketing en dan lijkt influence marketing toch weer een onderdeel te zijn van affiliate marketing. Maar het zijn beide vormen van native advertising. Hoe zit dat?

Affiliate marketing is het promoten van producten op het account, domein of de website van een ander. Dat loopt via een affiliate link. Dat verdienmodel is interessant voor grote vergelijkingssites als de cashback-sites, de kortingscode-sites, de prijsvergelijkers en de deal-sites. Dat zijn hele succesvolle websites. Maar even later gingen ook content creators met affiate marketing werken. Bij netwerken als AwinDaisycon

PayProTradedoubler en Tradetracker zijn tienduizenden adverteerders en affiliates aangesloten , die via affiliate marketing zaken met elkaar kunnen/willen doen. 

meer lezen 0 Berichten

Hoe maak je een corporate story en wat kun je er mee?

Dé corporate story bestaat niet. Corporate storytelling wel. Je corporate story is een web aan verhalen waar je voor verschillende doeleinden uit kunt putten. Het oprichtingsverhaal, verhalen rondom de kernwaarden, verhalen die vertellen wie je bent, wat je doet en waarom en verhalen rondom de toekomst. Het integrale verhaal - vaak 'De Corporate Story genoemd - komt uit het web van verhalen tevoorschijn. Zo'n web en zo'n corporate story heeft alles te maken met het zelfbeeld van de organisatie en met je imago. Hoe maak je een corporate story?

Volgens Kasper Ulf Nielsen, partner van het Reputation Institute is 60% van de bereidheid van mensen om iets positiefs over een bedrijf te zeggen, iets te kopen of een aanbeveling te doen, gebaseerd op hun perceptie van het bedrijf. En die perceptie is onder meer gebaseerd op de corporate story. Op het verhaal van de organisatie over zichzelf. Maar dat verhaal is helemaal geen verhaal, het is een web aan verhalen. Wat die verhalen gemeenschappelijk hebben, is dat ze bezieling geven naar binnen toe en herkenbaarheid naar buiten toe. Een corporate story verbindt binnen met buiten, missie met mensen, identiteit met imago en zo vandaag met morgen.

corporate story en communicatie

Naar binnen toe geldt dat je gewoon wilt weten bij welke club je hoort, aan welk groter doel je bijdraagt en welke kernwaarden daarbij belangrijk gevonden worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor jonge mensen en dus voor de arbeidsmarktcommunicatie van je organisatie. Millennials werken het liefst voor organisaties met een goed verhaal en willen het gevoel krijgen dat ze binnen hun organisatie bezig zijn met belangrijke vraagstukken. Dat geldt helemaal in tijden van onzekerheid, dus bij een fusie, reorganisatie, herstructurering, verandering of grote overname. Maar een corporate story is minstens zo belangrijk voor je interne en externe communicatie, je marketing, imago en je positionering. 



WAT VERTELT EEN CORPORATE STORY?

Een corporate story is de basis voor corporate storytelling. Het gaat er om dat je vanuit één bron communiceert: het corporate story web. In zijn meest elementaire vorm is een corporate story je bedrijfsprofiel op je website en meer uitgebreid kan het een corporate film zijn, een beeldverhaal, een multimediale online longread, een corporate brochure of een jubileumboek. Whatever it takes. Uiteraard zal een corporate story voor een familiebedrijf anders uitpakken dan een corporate story voor een hiërarchisch gestructureerd productiebedrijf, een zakelijke dienstverlener, een publieke dienstverlener of een not-for-profit organisatie. En een corporate story voor een 'new kid on the block' weer anders dan voor een gevestigde onderneming. Maar afhankelijk van de bedoeling vertelt een corporate story in gewone mensentaal:

  • Wat de organisatie doet;
  • Voor wie ze dat doet;
  • Waarom een organisatie bestaat (en de missie is meer dan een statutaire bepaling);
  • Waar de organisatie vandaan komt (origin-story of corporate history, waaronder het verhaal van de oprichter c.q. naamgever);
  • Welke waarde ze toevoegt;
  • Hoe en waarin ze zich onderscheidt van andere aanbieders (onderscheidend vermogen);
  • Waar ze naartoe onderweg is (visie);
  • Waar de organisatie in gelooft (kernwaarden);
  • Welke business principles ze omarmt.

Niet per se in één verhaal, maar wel in een samenhangend web van verhalen. 

Hoe maak je een corporate story? Onze acht aandachtspunten

Natuurlijk kun je na een briefing meteen beginnen met interviewen c.q. met filmen. Dat is uiteindelijk toch wat er moet gebeuren. En een corporate story is nou eenmaal geen paasei dat je opeens vindt, maar meer een emerging design, dus een verhaal dat zich vertraagd laat kennen. Meteen beginnen met interviewen en filmen is dan bij een prachtig maakbedrijf als klokkengieterij Eijsbouts (zie video) ook goed te doen. Het verhaal dat verteld wil worden (voice over), komt vanzelf tevoorschijn. Kleinere bedrijven en organisaties kunnen aan de hand van vier simpele vragen beginnen met hun corporate story web:

  • Wat doe je voor wie?
  • Welk probleem los je daarmee op?
  • Waarom is jouw product of dienst anders dan dat van je concurrenten?
  • Waarom zou een klant dat iets kunnen schelen?

Bij meer complexe organisaties kun je beter iets van voorbereiding en organisatie om het bouwen van het verhalen-web zetten. Onze aandachtspunten:  

  1. Stel een projectteam samen. Denk aan mensen van HR, communicatie en mensen uit de lijn. 
  2. Maak een online omgeving voor het verhalen-web.
  3. Verhalen waar je je op concentreert zijn: oprichting, naamgever, historie, missie, strategie, projecten, mijlpalen, trots-momenten, positionering, cultuur, identiteit, imago, visie etc.
  4. Niet in abstracte woorden, maar in termen van verlangen, hoop en verwachting. 
  5. Identiteit: hoe ziet de organisatie zichzelf? Is er eerder ooit een cultuuronderzoek gedaan? Is er een archief? Historisch beeld doet het altijd goed. 
  6. Imago: hoe zien klanten, leveranciers, investeerders en relaties de organisatie? Breng dat buitenstaandersperspectief naar binnen. Is er al eerder een imago-onderzoek gedaan? 
  7. Wat zijn waarden waarin iedereen zich herkent en hoe worden die in de praktijk uitgedragen? Welke verhalen 'laden' die waarden? Het verzamelen van dat soort verhalen is een continu proces. 
  8. Vervolgens kun je kijken of er uit al die verhalen een overkoepelend verhaal te maken is. Een voor intern en een voor extern gebruik. Dat is de klassieke corporate story. Het voordeel is dat je daarin iets van ontwikkeling beschrijft. Ontwikkeling is het wezenskenmerk van 'het verhaal'.  

verschillende versies van de corporate story

Afhankelijk van de bedoeling maak je verschillende versies van de corporate story: variaties op hetzelfde thema. Er is een integrale versie en een beknopte versie, een versie voor in offertes, een versie voor tijdens presentaties, een versie voor op de website (Over), een versie voor externe bureaus (reclame, communicatie, marketing en toeleveranciers), een versie voor de medewerkers, een versie voor de arbeidsmarkt en een sterke slogan. Maar al die versies vertonen wel een duidelijke samenhang omdat ze allemaal vanuit één samenhangend web ontwikkeld zijn.   

Bob Duynstee corporate storyteller

Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Corporate story maken
Een corporate story verbindt medewerkers met je organisatie, klanten met je merk en je organisatie met de samenleving.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Voorbeeld van een corporate storytelling

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van  een uitgeschreven  corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van een uitgeschreven corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Een corporate story hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn als je een mooi product maakt. Kijk eens hoe klokkengieterij Eijsbouts in Asten dat doet.

voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor de Hoge Raad der Nederlanden in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor Dienst Beleidsadvisering Amsterdam in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story maken
Corporate storytelling voor het Vredespaleis in Den Haag in de vorm van een jubileumboek. De combinatie van een jubileumboek en een corporate story is logisch.

Voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story als een historische ontwikkelingslijn, gevisualiseerd door de weg. Logisch: Walker. Nadruk op Schotse identiteit, beetje magie en familiewaarden. Duidelijk een jubileum-film, succesverhaal dat de kantelmomenten laat zien en prachtig wordt uitgevoerd.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Klassieke story in de vorm van een verhaal dat de geschiedenis vertelt van Lego en daarmee de corporate values en principles laat zien. En hoe het bedrijf met tegenslag omgaat, maar laat ook de trotsmomenten zien. 

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Soort van dwarsdoorsnede met commentaar. Geeft een mooi beeld van de kernwaarde 'innovatief', van het 'verlangen' om de wereld beter te maken en om de moeite (studie en onderzoek) die je daarvoor moet doen.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story die de familietraditie en -waarden mooi laat zien: innovatie. Dichtbij, lange termijn, kwaliteit en duurzaamheid.


meer lezen 0 Berichten

Hoe maak je user stories? Vier praktische tips

Een user story is de kortste manier waarop iemand vertelt waarom hij een product wil en wat hij of zij ervan verwacht. User stories worden gebruikt bij het ontwikkelen van software of producten, maar ook steeds vaker op marketing-afdelingen: wat wil de klant?

Hoe maak je user stories?
Workshop user story

Eerst maar even dat misverstand wegruimen: een user story is namelijk geen verhaal. User stories zijn eerder voorkeuren die uit verhalen van (interne) klanten of (interne) gebruikers zijn gefilterd. Het is de zakelijke informatie uit een verhaal. Feitelijk kunnen ontwikkelteams niks zonder deze verhalen. User stories zijn dan ook verplicht voor scrum-programma’s en andere agile toepassingen. Niet alleen in software development, maar in alle projectteams op alle afdelingen in elke organisatie. 

mini-story

Een user story bestaat uit één zin. Niet meer. Voorbeeld uit de ICT: ‘Als gebruiker (rol) wil ik mijn klanten kunnen zoeken (wens, behoefte of waarde) op zowel de voornaam als op achternaam (specificatie).’ Maar er zullen per te ontwikkelen product uiteraard meerdere voorkeuren van (toekomstige) gebruikers verzameld worden. En dus ga je straks als ontwikkelaar werken met meerder user stories. 

Product Owner in scrum-team

In agile-processen w.o. scrum bewaakt de Product Owner (PO) de belangen van de (interne) klant. De PO vertegenwoordigt de interne of externe klant. Maar het zou natuurlijk te gek voor woorden zijn als de klantfocus alleen leidend zou zijn in agile processen. Dat moet in elk projectteam leidend zijn. Samen met budget, kwaliteit en tijd. Want waar doe je het tenslotte voor?  


meer lezen 0 Berichten

Corporate magazine maken? Onze belangrijkste tips

Weinig middelen zijn zo bepalend voor de identiteit en het imago van een organisatie als een corporate magazine of relatiemagazine. Met een corporate magazine verdiep je stap voor stap de brand- en customer loyalty. Maar dan moet je wel één ding snappen: dat je met een corporate magazine aandacht moet GEVEN in plaats van aandacht VRAGEN.

Van 1999 tot 2014 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon (100 p's).

Voor Corporate Finance van Boer & Croon Management Consultants maakten wij BANK, een gelegenheidsmagazine over ondernemend bankieren (96 p's)

Een magazine kan overigens ook helemaal online worden gemaakt, zoals dit online magazine dat we maakten voor de gemeente Amsterdam over gebiedsgericht werken (96 p's).

Voor de gemeente Amsterdam maakten we van 2000 tot 2006 het magazine Amsterdam In & Uit.

Sinds 2012 maken wij het relatiemagazine ASC/AVSV (80 p's)

Thematisch magazine over gebiedsgericht werken in Amsterdam (96 p's)

Magazine voor gemeente Amsterdam
Thematisch magazine voor gemeente Amsterdam (100 p's)

Een relatiemagazine of corporate magazine is een periodiek dat meerdere keren per jaar verschijnt. Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen als een relatie magazine of corporate magazine. Een corporate magazine is vaak een periodiek. Het gelegenheidsmagazine of thematische magazine is een one-off. Heel geschikt voor een special of een thematisch onderwerp, dat bijvoorbeeld gekoppeld kan worden aan een seminar, open dag of een congres.

MAGAZINE EN BRAND LOYALTY

Met een corporate magazine wil je de relatie met je klanten verdiepen. Het gaat om brand loyalty, customer loyalty en reputatiemanagement. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 1 keer per jaar genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie. Maar de kern van de zaak is dat je de doelgroep een magazine geeft met hoogwaardige informatie. Ga vooral geen verplichte figuren schaatsen. Praat niet te veel over je eigen organisatie, maar breng de wereld van je klant in beeld. Dat is eigenlijk de belangrijkste tip. Elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, zou een corporate magazine moeten hebben waarin de klant centraal staat. Dán werkt het. 


Magazine maken

REDACTIEFORMULE

Het woord 'magazine' komt van het arabische 'makasin' dat pakhuis betekent. Inderdaad: magazijn. En in een pakhuis liggen allerlei goederen. Variatie is dus een sleutelwoord als het gaat om een redactieformule. Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule. En in die redactieformule moet de wereld van de klant centraal staan. Zijn er klantprofielen? Is er een buyers journey gemaakt? Een customer journey?  Waar liggen zijn (M/V) interesses? Hoe sluit je daar met je formule bij aan? 



native advertising in je eigen MAGAZINE

Uiteraard is de klant ook geïnteresseerd in de dienstverlening die je te bieden hebt. En de klant zal het je zeker vergeven als je de ontwikkelingen in je vakgebied met hem of haar deelt. Maar liever nog ziet hij dat jij hem begrijpt. Dat je snapt wat hem of haar drijft en beweegt. Hoe zijn/haar wereld eruit ziet. De kunst is vervolgens dat jij met je magazine bij die wereld aansluit. En als je dan iets over je eigen organisatie of dienstverlening vertelt, dan is dat een vorm van native advertising in je eigen uitgave. 

ORGANISATIE VAN EEN MAGAZINE

Eigenlijk zou je een flink stel creatieve klanten in je redactie moeten zetten. Maar ja, zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk. En dus zitten er voornamelijk eigen mensen in de redactie, inclusief mensen van marketing en communicatie. Dan is het vaak logisch dat veel informatie van binnen naar buiten wordt gebracht. En dat is nou precies wat je niet moet doen. Je moet informatie van buiten naar binnen halen en teruggeven. En voor de informatie die je van binnen naar buiten wilt brengen, helpt het enorm als je ogen en oren in de haarvaten van de eigen organisatie hebt lopen. Geef die mensen ook een rol: correspondent. 

corporate magazine en bronnen

En behalve correspondenten in de eigen organisatie, wil het ook helpen als je al in de fase van de redactieformule ook een lijst met externe bronnen van personen en instituten aanlegt. Dat zijn dan bronnen die aansluiten bij de belevingswereld van je klanten. Dat kunnen allerhande bronnen zijn: culturele, financiële, maatschappelijke, economische, artistieke, wetenschappelijke of technische bronnen. Daar kun je je dan voorafgaand aan elke nieuwe uitgave op oriënteren. Dan maak je een rondje langs de velden en heb je altijd aansprekende en mediagenieke items die je doelgroep aanspreken. 

EXPERTISE EN EEN CORPORATE MAGAZINE

Onderzoek is altijd een bron die mediageniek te noemen is. In de gelegenheidsuitgave BANK 'vertaalden' we voor Boer & Croon Corporate Finance Amerikaans onderzoek naar de Nederlandse markt. Sowieso is het verstandig om je licht op te steken bij kennisinstituten, onderzoeksinstituten en zelfs bij (buitenlandse) concurrenten om te zien wat er in de markt speelt. Zeker als je een thought leadership strategie volgt.   

Voor wie doe je het?

Bij de uitvoering van je corporate magazine heb je maar één richtsnoer: voor wie doe je het? Feitelijk ben je met je corporate magazine in gesprek met je klant. En dat doe je nou eenmaal door je klant iets te geven waar hij/zij wat aan heeft. Nuttige informatie, inspiratie, verhalen die boeien, spraakmakende interviews, verdiepende achtergrondverhalen... kortom: een vat vol verrassingen. Het gevoel van pakjesavond. Geven inderdaad. En zoals een oude marketingwijsheid luidt: wie geeft zal ontvangen. 

Van 2000 tot 2013 maakten wij de nieuwsbrief voor de taxibranche van Amsterdam (16 p's, 6 x p.j.)

Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines (80 p's)


meer lezen 0 Berichten

Wat is contentmarketing en hoe zet je dat in?

Als je tot de conclusie komt dat een website alleen maar zin heeft als die ook bezoekers trekt, ben je op het punt waar deze blog over gaat: contentmarketing. Feitelijk is je website je belangrijkste marketeer binnen je bedrijf. Zeker voor de organische vindbaarheid en dus voor SEO. Doel is om van prospects leads, van leads klanten en van klanten vaste klanten te maken. Hoe doe je dat?

Contentmarketing
Contentmapping voor content marketing

Contentmarketing is de manier waarop je de conversatie met je prospects, leads en klanten voert. Dan gaat het om blogs, video's, artikelen, whitepapers, e-books, foto's, illustraties, modellen, case studies, klantverhalen, webinars, seminars, congressen en verzin het maar. Contentmarketing is eigenlijk de praktische invulling van een thought leadership strategie. Uiteraard kun je ook je ook geprinte artikelen, vakboeken en lezingen online zetten en als contentmarketing inzetten. Daarvoor kijk je goed hoe je doelgroep in de verschillende hoedanigheden met je in contact komt. En in elke hoedanigheid is de kennisbehoefte net weer even anders. Welke kennisbehoefte precies, lees je in de blog over de buyer journey. Belangrijk is dat je het doel van contentmarketing niet uit het oog verliest: je wilt van prospects leads maken, van leads klanten en van klanten vaste klanten. Daar moet je content op gericht zijn.

denkmodel voor contentmarketing

In deze blog is het verkoopproces (de verkoop-funnel) in een aantal fases opgedeeld. In elke fase hebben bezoekers van je website een andere kennis- of informatiebehoefte. Het is een denkmodel. In de werkelijkheid verloopt het aankoopproces niet zo lineair. En voor diensten werkt het anders dan voor producten. Voor b2c anders dan voor b2b. Voor FMCG anders dan voor high awareness producten. En ga zo maar door. Maar voor het ontwikkelen van de basis voor je content marketing kan het je heel goed helpen. 

Contentmarketing en content mapping

Om je contentmarketing gestructureerd op te zetten en aan te pakken, begin je met content mapping. Content mapping is het proces waarbij je op basis van je klantprofielen of buyer persona's en de buyer journey (hoe komen bezoekers bij jou terecht? Via welke kanalen? Via welke touchpoints?) bekijkt welke content voor welke doelgroep op welk moment via welk kanaal aangeboden moet worden. Dat proces bestaat uit een aantal goed voorbereide workshops waarin je per fase in het verkoopproces de informatiebehoefte onder je prospects onderzoekt. in de eerste fase (bewustwordings-fase) gaat het vooral om de vraag Hoe kan ik mijn probleem oplossen en welke oplossingen zijn voorhanden? In de overwegings-fase is de belangrijkste vraag: Welke oplossing is het meest geschikt? En de beslis-fase is de belangrijkste vraag: Wie kan mij daarbij helpen? In de workshops probeer je met je team te komen tot een invulling va de content op jaar- en maandbasis. Bedenk dat je die content niet altijd zelf hoeft te maken en te verspreiden via je eigen kanalen. Je kunt met influencer marketing en affiliate marketing ook nieuwe doelgroepen aanboren.   

contentmarketing en storytelling

De essentie van contentmarketing zit in storytelling. Je klant (of prospect) is het alfa en omega voor je content marketing. Daarom  promoveer je eerst je klant tot held in jouw verhaal. Dat doe je om je te identificeren met je klant en met de denkbeeldige reis die je klant aflegt om uiteindelijk jouw product te kopen of jouw dienst af te nemen. Je klant (die held dus) heeft zorgen, frustraties of problemen. Daar wil hij of zij vanaf of iets aan doen. Dat zijn ambities of doelen die je held zichzelf stelt. Of die door anderen aan hem of haar gesteld worden. Die ander is dan vaak een mentor in de vorm van peer-pressure, maar die mentor-rol kun je als aanbieder ook heel goed zelf pakken. Vervolgens ben je je ervan bewust dat je held onderweg helpers heeft en vijanden. Helpers helpen je held op zijn reis naar jouw product en vijanden beletten juist je held om bij jouw product of dienst uit te komen. Welke kapers zitten er op de kust? Helpers en vijanden kunnen actoren en factoren zijn. Jouw product of dienst is uiteindelijk de heilige graal, het doel van de buyer journey. 

klantprofielen of buyer persona's

Om een goed beeld te hebben bij je klant, analyseer je het zoekgedrag van je doelgroep: via welke kanalen komen jouw prospects en klanten aan hun informatie? Waar zoeken ze precies op? Op welke zoekwoorden? Om het zoekgedrag, de emoties en drijfveren van prospects, leads en klanten beter te begrijpen, stellen bedrijven buyer persona's op, op basis van diepte-interviews met klanten. Doel is om je klant beter te kennen dan dat die zichzelf kent en daar vervolgens de content op af te stemmen. In de eerste fase van de verkoop-funnel is de contentmarketing vooral gericht op probleem-herkenning en probleem-erkenning. Het gaat om het verstrekken van relevante, thematische informatie en dan met name rondom de problematiek waar bezoekers mee worstelen en nog niet zozeer de oplossing. Die komt later. Doel van de content is hier: informatieverstrekking gericht op de vragen die er leven en begrip tonen voor de problematiek of de zorgen van de prospect.  

seo; het optimaliseren van je contentmarketing

Vindbaarheid is dan wat we noemen een 'hygiëne-factor' bij contentmarketing. Wat wordt daarmee bedoeld? Je kunt nog zoveel tijd stoppen in je content mapping en je content marketing, als niemand je content kan vinden, heeft het allemaal geen zin. Vindbaarheid heeft in eerste instantie met SEO te maken, met Search Engine Optimazition. Dan gaat het om de organische vindbaarheid, dat wil zeggen dat je gevonden wordt zonder dat je er voor moet betalen (adverteren). SEO valt met SEA (Search Engine Advertising) onder SEM, Search Engine Marketing. Voor SEO zul je rekening moeten houden met zoekwoorden (tagwords), headers, h1, h2, h3, h4, page-titles, URL's, Alt-teksten, linkbuilding (backlinks), met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design, domein autoriteit etc.  

contentmarketing en inbound marketing

Het grotere doel is om van prospects leads, van leads klanten en van klanten vaste klanten te maken. Nadat prospects met je producten of diensten hebben kennisgemaakt, kom je in de tweede fase. In deze fase probeer je het contact met je prospect uit te breiden. Heb je dat zelf in de hand? Niet zolang je geen emailadres van je prospect hebt. En dat is wat ondernemers online dan ook proberen te doen door een waardevolle verdieping te geven in de vorm van een whitepaper, een gratis online webinar of een demo in de vorm van een video in ruil voor het zakelijke (!) emailadres. Dat heet inbound marketing. Op dat moment heb je het niet meer over een prospect, maar over een lead. Je bent nu een flink stuk dichterbij gekomen. Maar een lead is nog altijd geen klant. En daar komt de combinatie van contentmarketing en inbound marketing om de hoek kijken. Want nu kun je je leads gericht benaderen met waardevolle content die nu meer op verkoop gericht is. Maar dat is uiteraard een subtiel spel waar je met je content mapping goed over moet nadenken.

Contentmarketing in de orientatiefase

Nadat een prospect eenmaal kennis heeft genomen van je content, schuift hij iets verder op in de verkoop-funnel en komt in de oriëntatie-fase terecht. In die fase vergelijkt hij de voor- en nadelen van verschillende aanbieders. Dan is het belangrijk om te weten op basis van welke criteria opties juist in beeld komen of komen te vervallen. De content is in deze fase niet meer gericht op probleemherkenning en -erkenning, maar op het etaleren van de voordelen. In deze fase doen testimonials of klantverhalen het goed. Klanten klanten zich nu eenmaal graag door klanten overtuigen. Doel is om op de shortlist te komen van je klant in spe. 

contentmarketing in de beslisfase

In de beslis-fase gaat het om het wegnemen van weerstanden. Je bent misschien geneigd om nog eens de voordelen van je dienst of product te laten zien. Maar misschien is je klant in spe daar allang van overtuigd en laat hij zijn beslissing afhangen van eventuele addertjes onder het gras. Naar verborgen kosten, naar de tijd en de moeite die het straks kost, naar de ondersteuning die je krijgt en de garanties. Daar hou je met je contentmarketing in deze fase rekening mee. En opnieuw: in deze fase doen klantverhalen het goed.

contentmarketing en het sluiten van de deal

En dan kom je aan het eind van de verkoop-funnel: het sluiten van de deal. Je staat op de shortlist en eventuele bedenkingen zijn weggenomen. Je klant in spe twijfelt misschien nu nog tussen twee of drie aanbieders. Hoe trek je hem over streep? Dit heet in marketingtermen de conversie. Dan bedoelen ze de conversie van lead naar klant. Wat zijn de ingrediënten voor je contentmarketing in deze fase? Je vat het probleem en de oplossing nog één keer in essentie samen: 'Wil je de zekerheid van een waardevast pensioen?' Dat doe je altijd in de vorm van een vraag waar je klant in spe altijd 'ja' op gaat zeggen. Maar ook een vraag waarin je zijn diepste emotie adresseert, in dit geval pensioen(on)zekerheid. Je somt nog eens puntsgewijs de voordelen op en komt met ... tadaaa: de aanbieding; van ... nu voor .... En bij die aanbieding creëer je meteen schaarste: Geldig tot ... Of: Zolang de voorraad strekt. Zonder call to action ook geen conversie. Laat je klant er in elk geval niet stilletjes tussen uit knijpen. Je wilt dat de klant iets gaat doen: informatie opvragen of downloaden, naar je website gaan, ergens voor intekenen of geld doneren, een proefmonster aanvragen of naar een bijeenkomst komen. Noem maar op. Met een sterke en aansprekende call-to-action verhoog je de conversie. En daar is het per slot van rekening allemaal om te doen.


meer lezen 0 Berichten