Communicatieadvies vanuit verhaalkundig perspectief

Communicatieadvies kan betrekking hebben op het doel, op de strategie, op de boodschap, op het middel, op het kanaal of op de inzet van budget en professionals. Het kan bedoeld zijn voor de interne communicatie of voor de externe communicatie. Voor de inzet van één middel of voor de communicatie rondom een project of van de organisatie in het algemeen. Het kan meer strategisch zijn of meer operationeel. Maar het doel van ons communicatieadvies is altijd hetzelfde: de impact van de communicatie vergroten en dus méér waarde leveren voor hetzelfde budget.

Net als bij coaching in effectieve communicatie speelt ook bij communicatieadvies de persoon van de adviseur een rol. Hoe effectief is hij/zij met het gegeven advies? In hoeverre houdt hij rekening met de context van de boodschap en met issues die spelen? Mijn naam is Bob Duynstee en ik ben een communicatieadviseur met een rijke ervaring. Na mijn studie Nederlands Recht heb ik tien jaar voor landelijke kranten en tijdschriften geschreven. Van daaruit ben ik overgestapt op de bedrijfsjournalistiek en overheidscommunicatie. Daar deed ik vanaf 1994 ruime ervaring op met het ontwikkelen en realiseren van alle mogelijke middelen. Van corporate magazines, brochures, gelegenheidsmagazines en medewerkers-bladen tot jubileumboeken, websites, jaarverslagen en nieuwsbrieven. Ik ken de mogelijkheden en de beperkingen van heel veel middelen.

ervaren communicatieadviseur

Daarop volgde ik van 2000 tot 2002 de opleiding Senior communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. Zo leerde ik om over de rand van de kookpot te kijken en in een dialoog met bestuurders, managers en communicatieadviseurs zaken als verandering, identiteit, cultuur, missie, visie, strategie, imago en positionering te bespreken. Zo heb ik in de praktijk geleerd wat het is om te coachen en te adviseren op zowel strategisch als operationeel niveau en bij het ontwikkelen van communicatieplannen. Ik schakel als adviseur heel gemakkelijk tussen strategie en uitvoering en kijk bij mijn advisering altijd naar de vraag achter de vraag. Wat dat oplevert lees je in mijn blog Advies aan de communicatieadviseur

benadering communicatieadvies

Ik benader communicatie vanuit de invalshoek van 'het verhaal'. Het centrale thema van storytelling is verandering, ontwikkeling, transformatie of transitie. Door die bril van de corporate story kijk ik ook naar de interne communicatie van organisaties: welk verhaal wordt verteld? Welk verhaal wil verteld worden? Welke elementen vallen op? Wat zijn de untold stories die de communicatie beïnvloeden? Ik heb tientallen veranderingsprocessen geëvalueerd en kwam achter het geheim van succesvolle communicatie bij verandering: de corporate conversatie. Daarnaast heb ik mij grondig verdiept in de wetenschappelijke kanten van storytelling en heb masterclasses storytelling gevolgd. Onder andere bij Manfred van Doorn en Robert McKee. Bij de externe communicatie kijk ik ook naar het verhaal dat de organisatie bezig is te vertellen met haar producten, beleid en communicatie. Ook daarin adviseer ik organisaties.       

Bob Duynstee is een zeer ervaren communicatie-expert die weet wat er bij communicatie komt kijken op zowel strategisch als op operationeel niveau.

Ja, ik maak graag een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0