Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.
In de conceptfase is nog alles mogelijk. Op het moment dat er eenmaal een klap op is gegeven, liggen dingen vast. Of althans vaster en kom je in de volgende fase terecht: creatie. Dat proces is online vloeiender. Dat zie je ook terug in het verschil tussen een redactie en een webredactie.
De auteur, tekstschrijver, copywriter of journalist gaat aan het werk, de beeldredactie gaat op zoek naar beeld, de fotograaf gaat met een briefing op pad. De vormgever zit in een omgekeerde delta: alle rivieren stromen uiteindelijk naar hem of haar toe: teksten, beeld, foto’s, illustraties, infographics. Alles komt nu samen. Dat is ook online het geval. En dat is ook precies de vorm waarin straks je doelgroep de post, blog, whitepaper, het jubileumboek, magazine, de website, online nieuwsbrief of het jaarverslag ervaart.
denken vanuit de doelgroep en de bedoeling
Gedurende het proces zijn er nog tientallen beslissingen te nemen, maar die gaan niet meer over de grote lijnen. Het is meer een kwestie van nadere invulling. Tenminste ... dat is het idee. Maar je ziet toch nog regelmatig dat wezenlijke beslissingen pas tijdens het proces doorkomen. Het belangrijkste richtsnoer bij alle beslissingen: blijf denken vanuit de doelgroep en de bedoeling en de mogelijkheden van het middel: wat wil je bij wie bereiken? Wat kun je met de combinatie van online en hard copy?
Het spannendste moment bij hard copy producties als jubileumboeken, magazines, jaarverslagen en brochures is het moment dat tekst en beeld bij de vormgever binnenkomen. Daar worden alle lijnen in elkaar gevlochten en krijg je te zien wat de bezoeker, kijker, lezer of luisteraar straks ook krijgt te zien, lezen of horen.
Bij het jubileumboek 'Krassen op de eeuwigheid' voor de gemeente Amsterdam werkte dat weer anders. Een serie interviews met projectdirecteuren, wethouders en topambtenaren kun je natuurlijk goed plannen. En als de interviews een mooi beeld schetsen en de verhalen ook nog eens persoonlijk zijn, dan heb je aan toeters en bellen niet zo heel veel nodig.
Online en offline middelen
Het verschil tussen online en offline middelen is dat er bij de laatste categorie nog een stap zit vóór de publicatie: de drukker. Vóór het drukproces zijn er al allerlei beslissingen genomen. Je hebt immers al een offerte bij een of meerdere drukkers aangevraagd op basis van specificaties. Net als in de bouw kan het verstandig zijn om al in de beginfase een of twee drukkers marginaal bij het proces te betrekken. Online is dat natuurlijk een enorm voordeel. In dat opzicht zijn bedrijven en organisaties feitelijk allemaal ook communicators geworden. Of uitgevers. Voor online media loopt het proces minder gestructureerd is mijn ervaring. De rol van eindredactie en eindcorrectie is daar sterk onderbelicht omdat je immers toch alles nog kunt aanpassen als het eenmaal online staat. Maar daar schuilt ook een gevaar in.
publiceren en online zetten
De fase vlak voor het drukken of het publiceren is vaak de meest hectische fase. Het is gedaan met de vrijblijvendheid. Eenmaal onder de drukpers kan er niks meer veranderd worden. Dat is het lekkere van online-communicatie. In die modus kun blijven sleutelen, ook nadat ze eenmaal online zijn gezet. Net als aan je website. In hard copy praat je dan over het uur U. Je zorgt ervoor dat de juiste foto's en beelden erin staan. Dat de verwijzingen in de bijschriften kloppen. Dus dat de namen verwijzen naar de juiste mensen. Dat er geen rare afbrekingen in staan. Dat er met teksten rekening gehouden is met de naad, dat de tekst op de rug leesbaar is, de editie-aanduiding en data kloppen en dat het colofon volledig is (met dank aan ...).
Inderdaad, dat kun je dus online allemaal achteraf nog corrigeren. Maar ehhhh.... vergeet niet dat een foto zo gemaakt is. En dan ga je opeens de publiciteit krijgen die je nooit had gewild.
Ga naar de volgende fase: de communicatie
Ga naar de vorige fase: het concept
Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.
Lees ook:
Hoe maak je een communicatieplan?
Hoe maak je een corporate magazine of nieuwsbief?
Reactie schrijven