· 

Hoe maak je een corporate story. Onze tips.

Nestgeur is het belangrijkste van de Corporate Story. Je wilt herkenbaar zijn. Authentiek. Onderscheidend. Daarom: een corporate story schrijf je niet, maar laat zich schrijven. Het is een kwestie van ont-dekken en ont-wikkelen. Hoe maak je een corporate story?

Volgens Kasper Ulf Nielsen, partner van het Reputation Institute is 60% van de bereidheid van mensen om iets positiefs over een bedrijf te zeggen, iets te kopen of een aanbeveling te doen, gebaseerd op hun perceptie van het bedrijf. En die perceptie is onder meer gebaseerd op de corporate story. Op het verhaal van de organisatie over zichzelf. Een corporate story verbindt binnen met buiten, missie met mensen, identiteit met imago en zo vandaag met morgen.

corporate story en communicatie

Naar binnen toe geldt dat je gewoon wilt weten bij welke club je hoort, aan welk groter doel je bijdraagt en welke kernwaarden daarbij belangrijk gevonden worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor jonge mensen en dus voor de arbeidsmarktcommunicatie van je organisatie. Millennials werken het liefst voor organisaties met een goed verhaal en willen het gevoel krijgen dat ze binnen hun organisatie bezig zijn met belangrijke vraagstukken. Dat geldt helemaal in tijden van onzekerheid, dus bij een fusie, reorganisatie, herstructurering, verandering of grote overname. Maar een corporate story is minstens zo belangrijk voor je interne en externe communicatie, je marketing, imago en je positionering. Het maakt de communicatie rijker en de brandloyalty groter.

WAT VERTELT EEN CORPORATE STORY?

Een corporate story is de basis voor corporate storytelling. In zijn meest elementaire vorm is een corporate story je bedrijfsprofiel op je website en meer uitgebreid kan het een corporate film zijn, een beeldverhaal, een multimediale online longread, een corporate brochure of een jubileumboek. Whatever it takes. Uiteraard zal een corporate story voor een familiebedrijf anders uitpakken dan een corporate story voor een hiërarchisch gestructureerd productiebedrijf, een zakelijke dienstverlener, een publieke dienstverlener of een not-for-profit organisatie. En een corporate story voor een 'new kid on the block' weer anders dan voor een gevestigde onderneming. Maar afhankelijk van de bedoeling vertelt een corporate story in gewone mensentaal:

  • Wat de organisatie doet;
  • Voor wie ze dat doet;
  • Waarom een organisatie bestaat (en de missie is meer dan een statutaire bepaling);
  • Waar de organisatie vandaan komt (origin-story of corporate history, waaronder het verhaal van de oprichter c.q. naamgever);
  • Welke waarde ze toevoegt;
  • Hoe en waarin ze zich onderscheidt van andere aanbieders (onderscheidend vermogen);
  • Waar de organisatie in gelooft (kernwaarden);
  • Waar ze naartoe onderweg is (visie).

Hoe maak je een corporate story? Onze acht aandachtspunten

Natuurlijk kun je na een briefing en een oriëntatie meteen beginnen met interviewen c.q. met filmen. Dat is uiteindelijk toch wat er moet gebeuren. En een corporate story is nou eenmaal een verhaal dat zich gaandeweg laat kennen. Daar hoef je alleen maar open voor te staan. Meteen beginnen met interviewen en filmen is bij een prachtig maakbedrijf als klokkengieterij Eijsbouts (zie video) ook goed te doen. Thema: vakmanschap. Het verhaal dat verteld wil worden (voice over), komt vanzelf tevoorschijn uit de gesprekken en de research. Kleinere bedrijven en organisaties kunnen aan de hand van vier simpele vragen beginnen met vragen als:

  • Hoe ben je ooit begonnen en waarom?
  • Wat doe je precies voor wie?
  • Welk probleem los je daarmee op?
  • Waarom is jouw product of dienst anders dan dat van je concurrenten?
  • Waarom zou een klant dat iets kunnen schelen?

In grotere organisaties wil je het liefst wat dagen meelopen om de cultuur, de identiteit, het productieproces en de bedrijfstrots te leren kennen. Op die manier ont-dekken en ont-wikkelen wij het verhaal dat er in wezen al is. Onze aandachtspunten:  

  1. Maak afspraken over de vertrouwelijkheid van alles wat je oppikt;
  2. Probeer overal in de organisatie de sfeer te proeven, op de werkvloer, in de boardroom, bij de staf. Als een fly on the wall;
  3. Pak ook de research-aspecten mee: oprichting, naamgever, historie, kernwaarden, missie, strategie, projecten, mijlpalen, trots-momenten, positionering, cultuur, identiteit, imago, markt, omgeving, visie etc;
  4. Probeer een authentiek beeld te vormen van de cultuur in de organisatie;
  5. Probeer een authentiek beeld te krijgen van de identiteit: hoe ziet de organisatie zichzelf? 
  6. Probeer een authentiek beeld te krijgen van het imago en de positionering: hoe zien klanten, leveranciers, investeerders en relaties de organisatie? 
  7. Laat al die verhalen op je inwerken en vertel het verhaal dat zich wil laten vertellen. Dat is de klassieke corporate story.
  8. Op die manier kom je bij 'de ziel' van een onderneming of organisatie uit en krijgt het verhaal de nestgeur die het verdient.

Voor uw corporate story levert 1001:

  • Iemand die én strategisch én conceptueel én creatief is;
  • Iemand die met verwondering naar dagelijkse dingen kan kijken;
  • Iemand die zich thuis voelt op de werkvloer én in de directiekamer; 
  • Iemand die bekend is met organisatievraagstukken;
  • Iemand die weet wat een veranderingsproces met zich meebrengt;
  • Iemand die makkelijk schakelt tussen strategie en uitvoering;
  • Iemand die niet alleen denkt in woorden, maar ook in beelden.

verschillende versies van de corporate story

Afhankelijk van de bedoeling maak je verschillende versies van de corporate story: variaties op hetzelfde thema. Bedenk dat dé corporate story niet bestaat. Corporate storytelling wel. Er is een integrale versie en een beknopte versie, een versie voor in offertes, een versie voor tijdens presentaties, een versie voor op de website (Over), een versie voor externe bureaus (reclame, communicatie, marketing en toeleveranciers), een versie voor de medewerkers, een versie voor de arbeidsmarkt en een sterke slogan. Maar al die versies komen als een fontein in de zomer uit één en dezelfde bron. 

Bob Duynstee corporate storyteller

Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Corporate story maken
Een corporate story verbindt medewerkers met je organisatie, klanten met je merk en je organisatie met de samenleving.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Voorbeeld van een corporate storytelling

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van  een uitgeschreven  corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van een uitgeschreven corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Een corporate story hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn als je een mooi product maakt. Kijk eens hoe klokkengieterij Eijsbouts in Asten dat doet.

voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor de Hoge Raad der Nederlanden in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor Dienst Beleidsadvisering Amsterdam in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story maken
Corporate storytelling voor het Vredespaleis in Den Haag in de vorm van een jubileumboek. De combinatie van een jubileumboek en een corporate story is logisch.

Voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story als een historische ontwikkelingslijn, gevisualiseerd door de weg. Logisch: Walker. Nadruk op Schotse identiteit, beetje magie en familiewaarden. Duidelijk een jubileum-film, succesverhaal dat de kantelmomenten laat zien en prachtig wordt uitgevoerd.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Klassieke story in de vorm van een verhaal dat de geschiedenis vertelt van Lego en daarmee de corporate values en principles laat zien. En hoe het bedrijf met tegenslag omgaat, maar laat ook de trotsmomenten zien. 

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Soort van dwarsdoorsnede met commentaar. Geeft een mooi beeld van de kernwaarde 'innovatief', van het 'verlangen' om de wereld beter te maken en om de moeite (studie en onderzoek) die je daarvoor moet doen.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story die de familietraditie en -waarden mooi laat zien: innovatie. Dichtbij, lange termijn, kwaliteit en duurzaamheid.


Print Friendly and PDF


Reactie schrijven

Commentaren: 0