storytelling manifesto

Wat je niet kunt vertellen, kun je ook nooit bereiken. En toch vormt het verhaal in organisaties vaak nog de grote onbekende. Zicht op het verhaal geeft zicht op de ontwikkeling. Je weet met elkaar in welke film je zit. Dat alleen al maakt organisaties doelgerichter en productiever.

Verhalen zijn geen fictie, maar andere versies van dezelfde werkelijkheid. Ze geven betekenis omdat ze ontwikkeling laten zien in plaats van op zichzelf staande feiten. Verhalen maken concreet wat abstract is, inspireren en zetten aan tot actie. Kijk naar de rol van verhalen in de politiek, religie, rechtspraak, media, economie, literatuur, psychologie, sport, theater, filmwereld en de beeldende kunsten. Of luister anders eens bij de koffieautomaat, aan de keukentafel of in de kroeg. Our brains are wired for stories.

Storytelling en communicatie bij verandering
Verandering of transformatie vormt het belangrijkste thema bij storytelling. Daarom leent storytelling zich ook zo goed voor de communicatie bij verandering.

En hoe zit dat dan in organisaties?

Organisaties communiceren op 1001 manieren met hun stakeholders. Dat communiceren kun je zien als 'little bits of information'. Maar stakeholders zijn mensen. En mensen proberen daar toch een verhaal van te maken. Dat heet 'connecting the dots'. Zo bouwen ze een mening op over organisaties. Als klant, als aandeelhouder, als medewerker. Organisaties zijn voor hun imago afhankelijk van die mening en daarmee van dat 'verhaal'. Logisch, het narratief is de eenheid waarin beeldvorming werkt. Kijk naar Twitter. Dat is het beeldvormingsmedium bij uitstek.

Intern vertellen organisaties verhalen over hoe hun toekomst eruit moet gaan zien. Over mijlpalen en uitdagingen. Over hun missie, visie, identiteit en strategie. En over het veranderingsproces waar ze in zitten. Dat wordt vaak rationeel gebracht, terwijl het gaat over verlangen, geloof, hoop en verwachting. Verhalen laten niet alleen de samenhang zien tussen de verschillende silo's en afdelingen, maar laten vooral ook de ontwikkeling zien. Transformatie is het centrale thema van storytelling. 

Workshop storytelling en storytelling bij verandering
In een workshop storytelling nemen we deelnemers mee in de wereld van storytelling maar laten we ook zien hoe het in de praktijk werkt door een concreet vraagstuk met storytelling te benaderen.

Ontbreekt zo'n verhaal of geloven medewerkers, klanten en aandeelhouders niet in het officiële verhaal, dan connecten ze zelf de dots en gaan ze op eigen houtje verhalen maken over de organisatie, over haar strategie en over de toekomst. Die untold stories 

vormen de 'tegen-verhalen' en zijn minstens zo bepalend voor de cultuur, de strategie en toekomst van de organisatie als de officiële verhalen.

Wij kijken naar verhalen in de communicatie van organisaties. Wij beluisteren, verzamelen en analyseren verhalen van bestuurders, medewerkers, klanten en aandeelhouders met technieken uit de narratieve psychologie. Vervolgens helpen wij opdrachtgevers op een coachende manier bij het maken, delen en vertellen van verhalen die verbinden, verhelderen, veranderen, verbeteren, verkopen of vernieuwen. 

uitgelicht



jubileumboek maken

Jubileumboek maken. De corporate story in hard copy.


Storytelling en presenteren, spreken in het openbaar

Presenteren; lessen uit de wereld van Storytelling.


Corporate story maken

Corporate story; een verhaal dat verlicht en verwarmt.


Strategie: 'battle of stories'. May the best story win! 


Strategie en storytelling

Hoe je met storytelling je imago kantelt.


Projectevaluaties, evalueren van project, evalueren van incident, evalueren van crisis, evalueren van conflict

Hoe evalueer je een project, crisis, incident of conflict? 


Storytelling en verandering

Verandering en storytelling; a match made in heaven.


Leiderschap en storytelling

Leiderschap en storytelling; zeven lessen.