storytellers

Wat je niet kunt vertellen, kun je ook nooit bereiken. En toch vormt het verhaal in organisaties vaak nog de grote onbekende. Zicht op het verhaal geeft bijvoorbeeld zicht op de ontwikkeling. Je weet met elkaar in welke film je zit. Dat alleen al maakt organisaties doelgerichter en productiever.

Verhalen zijn geen fictie, maar andere versies van dezelfde werkelijkheid. Ze geven betekenis omdat ze ontwikkeling laten zien in plaats van op zichzelf staande feiten. Verhalen - of misschien beter: vertellingen - maken concreet wat abstract is, inspireren en zetten aan tot actie. Kijk naar de rol van vertellingen in de politiek, religie, rechtspraak, media, economie, literatuur, psychologie, sport, theater, filmwereld en de beeldende kunsten. Of luister anders eens bij de koffieautomaat, aan de keukentafel of in de kroeg. Our brains are wired for stories. Daar kunnen organisaties gebruik van maken. 

Storytelling en communicatie bij verandering
Verandering of transformatie vormt het belangrijkste thema bij storytelling. Daarom leent storytelling zich ook zo goed voor de communicatie bij verandering.

Verhalen en organisaties

Organisaties zijn verhalen-machines. Net als mensen communiceren ze op 1001 manieren met hun stakeholders. Dat communiceren kun je zien als 'little bytes of information'. Maar stakeholders zijn uiteindelijk mensen van vlees en bloed. En mensen proberen van die little bytes of information een verhaal te maken. Als klant, als aandeelhouder, als medewerker. Dat heet 'connecting the dots'. Ontbreekt zo'n verhaal, dan connecten stakeholders zelf de dots en gaan ze op eigen houtje verhalen maken over de organisatie, over haar strategie en over de toekomst. En dan ben je als leiderschap de controle kwijt. Zo beschouwd is storytelling chefsache

Workshop storytelling en storytelling bij verandering
In een workshop storytelling nemen we deelnemers mee in de wereld van storytelling maar laten we ook zien hoe het in de praktijk werkt door een concreet vraagstuk met storytelling te benaderen.

Controlling the narrative, daar gaat het om bij beeldvorming. Het is simpel. Een bedrijfscultuur kan een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van een organisatie of kan die ontwikkeling vertragen of frustreren. Dus je hebt bevorderende overtuigingen ('Yes We Can') en belemmerende overtuigingen als: 'Daar gaan we weer', 'Gaat niet werken', 'Hebben we al tig keer geprobeerd, lukt niet', 'Niemand kan die verandering hier voor elkaar krijgen', 'Dit bedrijf is niet meer te redden', of 'Iedereen behalve ik heeft er schuld aan'. Dat soort 'tegen-verhalen' vormen belemmerende overtuigingen en zijn minstens zo bepalend voor de cultuur en de toekomst van een organisatie als de bevorderende overtuigingen die met geloof, hoop en verwachting te maken hebben. 

Het punt met overtuigingen is dat ze zichzelf versterken. Ze leggen als het ware een hersencircuit aan en beïnvloeden zo de manier waarop medewerkers naar hun organisatie kijken en daarmee ook het gedrag van medewerkers: gebeurtenissen en verschijnselen die deze gedachten versterken, vallen dan eerder op. En wanneer ze maar vaak genoeg bevestigd worden, ontwikkelen ze zich tot een vaste overtuiging. Tot een vast wereldbeeld en een vast organisatiebeeld. Als er sprake is van een sterke tegen-cultuur, gebaseerd op een web van belemmerende overtuigingen, dan heeft het geen zin meer om daar alleen een positief verhaal tegenover te willen plaatsen. Dan zul je die tegen-cultuur moeten analyseren en bespreekbaar moeten maken. Kijk hier hoe effectief leiderschap belemmerende overtuigingen onschadelijk kan maken. Tegelijk is het minstens zo belangrijk om de bevorderende elementen (frames en narratieven) uit de organisatie omhoog te halen. Daar zul je met je verhaal namelijk bij moeten aansluiten. 

Wij kijken naar verhalen in de communicatie van organisaties. Wij beluisteren, verzamelen en analyseren verhalen van bestuurders, medewerkers, klanten en aandeelhouders met technieken uit de narratieve psychologie. We kijken naar de untold stories en naar de bevorderende en belemmerende overtuigingen (vrienden en vijanden) in de vorm van negatieve tegen-verhalen en verkennen de richtingen voor positieve verhalen met de gewenste impact en de juiste kernwaarden. Vervolgens helpen wij opdrachtgevers op een coachende manier bij het maken, delen en vertellen van verhalen die verbinden, verhelderen, veranderen, verbeteren of vernieuwen. 


Prijs op aanvraag. Vraag een vrijblijvende offerte aan!


uitgelicht



jubileumboek maken

Jubileumboek maken. De corporate story in hard copy.


Storytelling en presenteren, spreken in het openbaar

Presenteren; lessen uit de wereld van Storytelling.


Corporate story maken

Corporate story; een verhaal dat verlicht en verwarmt.


Strategie: 'battle of stories'. May the best story win! 


Strategie en storytelling

Hoe je met storytelling je imago kantelt.


Projectevaluaties, evalueren van project, evalueren van incident, evalueren van crisis, evalueren van conflict

Hoe evalueer je een project, crisis, incident of conflict? 


Storytelling en verandering

Verandering en storytelling; a match made in heaven.


Leiderschap en storytelling

Leiderschap en storytelling; zeven lessen.


Meer blogs over storytelling