Storytelling, leiderschap en verandering

Verandering begint met het verhaal van de leider. Liefst een persoonlijk verhaal over zijn/haar motivatie, ervaringen in de branche, persoonlijk leven of de drive om met collega’s te werken aan een toekomst-vaste organisatie. Vervolgens vertel je binnen die 'raamvertelling' en per fase de motiverende en inspirerende verhalen die je onder je mensen hebt opgehaald.

COMMUNICATIE EN het narratief

Mensen zijn gevoelig voor verhalen. En eenmaal in het verhaal zijn we heel gemakkelijk te beïnvloeden. Dat hoeft helemaal niet op een slinkse manier. Nee, gewoon door mensen mee te nemen, ze uit een vastgeroeste negatieve overtuiging (je vijand) te halen en een nieuwe toekomst te laten zien. Hoe? Via een nieuw narratief. Een nieuw verhaal dat het grotere plaatje laat zien, zonder af te geven op het verleden, maar wel door te benoemen wat er niet goed gaat en wat je wilt veranderen. Iedereen herinnert zich de campagne van Obama. Yes we can! Voor Obama was de vijand de apathie. Het idee dat het toch allemaal niet uitmaakt omdat ze in Washington precies doen waar ze zelf zin in hebben. En eigenlijk heeft Trump op precies datzelfde sentiment zijn verkiezingen gewonnen. Hillary behoorde teveel tot het establishment, nam er onvoldoende afstand van en bevestigde zo wat veel mensen al dachten. 

communicatie en storytelling

Je sluit aan bij de hoop, niet bij de angst om te veranderen. Je doet een appèl op de positieve energie. Dat is je vriend. Die heeft te maken met veranderingsbereidheid, met het aan willen en durven gaan van de uitdaging, met een gevoel van urgentie en met geloof, hoop en verwachting. En je vriend is minstens zo belangrijk als je vijand. Vriend en vijand zijn in dit verband uiteraard nooit personen, maar altijd overtuigingen (frames en narratieven). Het is de taak van de leider en van het leiderschap (en dus van communicatie) om geloof, hoop en verwachting te creëren voor de toekomst. Hoe? Door een cyclus van veranderverhalen aan te leggen. Gefaseerd: vonk, vlam, vuur. 

gefaseerd veranderen via verhalen

Dus aankaarten, verdiepen en veranderen. Dat doe je door steeds in elke fase verhalen te halen en te brengen. Halen is story-listening en brengen is storytelling. Je haalt verhalen die je in je raamvertelling (de 'vonk'; het grote verander-verhaal dat je persoonlijk hebt gemaakt) teruggeeft aan je mensen. En je mensen kunnen zich met die verhalen makkelijk identificeren omdat het hun eigen verhalen zijn. Zo verander je gefaseerd verhalenderwijs. Als een fontein die het water oppompt, naar boven stuwt om het van daaruit naar beneden te laten regenen op een vruchtbare akker. 


In een workshop storytelling leren we je hoe je zo'n circuit aanlegt, hoe je verhalen haalt en hoe je verhalen brengt.  

Workshop storytelling en storytelling bij verandering
Workshop storytelling

Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0