· 

Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet

Verhalen vertellen is Chefsache. De strategie uitleggen, je visie geven, een standpunt verdedigen, je mensen bezielen, het waarom van de verandering toelichten. Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet.

1. leiderschap en de corporate story

Storytelling

Duik eens in geschiedenis van de organisatie. Elke leider van elke organisatie wordt nu en dan geconfronteerd met de grote trage vragen van de organisatie voor de corporate story: wie zijn we, waar staan we voor, wat is de bedoeling precies en waar zijn we op weg naartoe? Het is de taak van de leider om daarop antwoorden te formuleren en die antwoorden ook uit te dragen. Probeer een eigen visie te ontwikkelen op de ontwikkeling (verleden, heden, toekomst) van de organisatie, een die betekenisvol is voor het evolutionaire doel en de verandering waar de organisatie voor staat.  

2. leiderschap en tegen-verhalen

Realiseer je dat er in elke organisatie ook tegen-verhalen rondzingen. Deze tegen-verhalen zijn minstens zo bepalend voor de cultuur in de organisatie als de officiële verhalen die rondgaan. En de cultuur is weer bepalend voor de mate waarin je je strategie of visie kunt realiseren. Dus je hebt als leider eerst en vooral te dealen met die tegen-verhalen. Dat zijn narratieven als: 'Onze collega's zijn nog niet zover', 'Daar hebben we geen tijd voor', Dat hebben we eerder al geprobeerd, maar dat werkt niet', 'Wat doen we hier eigenlijk niet goed?', 'Je kunt hier maar beter niks doen wat niet wordt gevraagd, want dan loop je alleen maar een risico', 'Dat doen we eigenlijk al', 'Geef ons eerst de middelen'Probeer eens te achterhalen waar die verhalen vandaan komen en maak die 'untold stories' bespreekbaar.  Ze vormen als het ware de donkere anti-materie waardoor elk licht van de verandering opgeslokt wordt. Ergens zit er een logica in die weerstand. Die is niet voor niks zo gegroeid.

3. leiderschap en de heilige graal

No pain, no gain. Wat valt er te winnen? Wat is de heilige graal in je verhaal? Er is een boek dat heet No Story, No Glory. Ik zou het hier willen omdraaien: No Glory, No Story. Als er niks te winnen valt, valt er ook niks te melden. Hier ligt een kerntaak voor het leiderschap in de organisatie. En dan bedoel ik het leiderschap op alle niveaus: vertel wat er te winnen valt. Vertel dat het niet gemakkelijk zal zijn. Dat het een uitdaging is. Kijk goed naar de waarde van weerstand: mensen houden vast aan wat ze kennen. Hoe krijg jij ze zover dat ze durven los te laten om opnieuw maar dan anders vast te pakken? Laat zien dat je oog hebt voor de waarde van wat is, maar vertel ook waarom het anders moet en zie dat dan als de call to adventure. Maak het niet alleen uitdagend, maar ook spannend. En bemoedig.

4. leiderschap en verandering

Storytelling en leiderschap
Storytelling als communicatie bij verandering

Storytelling is de beste manier van communicatie bij verandering. Waarom? Omdat het kernthema bij storytelling ontwikkeling is; transitie, verandering. Je staat op punt A en moet naar punt B. Welke weg ga je bewandelen? Welke obstakels moet je onderweg overwinnen? Welke monsters loeren er? Storytelling is zo ongeveer uitgevonden om een veranderingsproces te accommoderen. Hoe? Voer een corporate conversatie rondom de verandering. Begin met een persoonlijk verhaal in de vorm van een raamvertelling over het waarom van de verandering. Hang vervolgens de verhalen uit de organisatie per fase in die vertelling. Kijk eens bij leiderschap en verandering.  

5. leiderschap en de boodschap

Vraag je van tevoren goed af wat de centrale boodschap van de verandering precies is en formuleer die boodschap positief. Zeg dus niet wat je niet (meer) gaat doen, maar vertel wat je wel gaat doen. Probeer niet meer dan één boodschap in je verhaal te verwerken. Heb je er meer, ga dan een etage hoger zitten. Daarmee wordt het wel iets abstracter, maar dat kun je dan ondervangen door voorbeelden uit de alledaagse praktijk te geven. Of door je punt te visualiseren. Dat verhoogt de 'plakfactor' van je verhaal. Maar verpak de boodschap liefst in een persoonlijk verhaal over je motivatie als leider, je ervaringen in de branche, je persoonlijk leven of de drive om met collega’s te werken aan een toekomst-vaste organisatie. En doe dat in een expressief-directieve communicatiestijl. Kijk ook eens op spreken in het openbaar voor tips.

6. leiderschap en het gebruik van tegenstellingen

Om zaken scherper neer te zetten, kun je werken met tegenstellingen. Wil je dat de organisatie een rondje wordt, begin dan te vertellen over het vierkant. Draai het dus om. Niet te negatief, want je mensen zitten nu nog allemaal in het vierkant. Noem juist wat positieve kanten van het vierkant. Maar vertel ook waarom je een rondje moet worden. Dat zijn dan meteen de negatieve kanten van het vierkant. Die mag je vervolgens wel benoemen, maar dan als positieve kanten van het rondje, want eigenlijk worden de negatieve kanten van het vierkant juist door het rondje gedefinieerd. Let er daarbij wel op dat je het veranderdoel (het rondje) positief formuleert (postive framing). Formuleer je het negatief (negative framing), dan weten mensen doorgaans nog niet wat de bedoeling is. Vertel dus als leider wat je wél wilt en hóe je het wilt. 

7. leiderschap en woorden

Verhalen vertellen is Chefsache. Hou het bij het vertellen van verhalen concreet, persoonlijk en dichtbij. Gebruik geen dure woorden als je ook betaalbare woorden kunt gebruiken. De power of words is geen kwestie van mooie woorden, maar van de juiste woorden. Maak daarvoor vooral gebruik van de woorden uit de organisatie. Niet per se het jargon, maar woorden die mensen van vlees en bloed gebruiken tijdens hun werk. Die woorden heb je nodig. Want als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. 

Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reageer

Deel dit!

Volg ons


Reactie schrijven

Commentaren: 0