Corporate magazine maken? Onze belangrijkste tips

Weinig middelen zijn zo bepalend voor de identiteit en het imago van een organisatie als een corporate magazine of relatiemagazine. Met een corporate magazine verdiep je stap voor stap de brand- en customer loyalty. Maar dan moet je wel aandacht géven en geen aandacht vrágen.

Magazine maken
Van 1999 tot 2014 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon (100 p's).
Magazine maken
Voor Corporate Finance van Boer & Croon Management Consultants maakten wij BANK, een gelegenheidsmagazine over ondernemend bankieren (96 p's)
online magazine maken
Een magazine kan overigens ook helemaal online worden gemaakt, zoals dit online magazine dat we maakten voor de gemeente Amsterdam over gebiedsgericht werken (96 p's).
Magazine maken
Voor de gemeente Amsterdam maakten we van 2000 tot 2006 het magazine Amsterdam In & Uit.
Magazine maken
Sinds 2012 maken wij het relatiemagazine ASC/AVSV (80 p's)
Magazine maken gemeente Amsterdam
Thematisch magazine over gebiedsgericht werken in Amsterdam (96 p's)
Magazine maken voor gemeente Amsterdam
Thematisch magazine voor gemeente Amsterdam (100 p's)
Magazine maken gemeente Amsterdam
Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines (80 p's)

Een relatiemagazine of corporate magazine is een periodiek dat meerdere keren per jaar verschijnt. Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen als een relatiemagazine of corporate magazine. Een corporate magazine is vaak een periodiek. Het gelegenheidsmagazine of thematische magazine is een one-off. Heel geschikt voor een special of een thematisch onderwerp, bijvoorbeeld gekoppeld aan een seminar, open dag of een congres.

MAGAZINE EN BRAND LOYALTY

Met een corporate magazine wil je de relatie met je klanten verdiepen. Het gaat om brand loyalty, customer loyalty en reputatiemanagement. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 1 keer per jaar genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie. Maar de kern van de zaak is dat je de doelgroep een magazine geeft met hoogwaardige informatie. Ga vooral geen verplichte figuren schaatsen. Praat niet te veel over je eigen organisatie, maar breng de wereld van je klant in beeld. Dat is eigenlijk de belangrijkste tip. Elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, zou een corporate magazine moeten hebben waarin de klant centraal staat. Zo kun je tenminste laten zien dat bij jou de klant centraal staat. Dán werkt het. 


Magazine maken

REDACTIEFORMULE

Het woord 'magazine' komt van het arabische 'makasin' dat pakhuis betekent. Inderdaad: magazijn. En in een pakhuis liggen allerlei goederen. Variatie is dus een sleutelwoord als het gaat om een redactieformule. Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule. En in die redactieformule moet de wereld van de klant centraal staan. Uiteraard rondom de eigen dienstverlening of het eigen product. Daar ken je de klant immers ook van. Maar vervolgens mag je de grens best oprekken. Dat maakt het interessanter. Zijn er klantprofielen? Is er een buyers journey gemaakt? Een customer journey?  Waar liggen zijn (M/V) interesses? Hoe sluit je daar met je formule bij aan? 



Magazine maken
Voorbeeld van een beeldplank: welk stuk komt waar in het magazine?

native advertising in je eigen MAGAZINE

Uiteraard is de klant ook geïnteresseerd in de dienstverlening die je te bieden hebt. En de klant zal het je zeker vergeven als je de ontwikkelingen in je vakgebied met hem of haar deelt. Maar liever nog ziet hij dat jij hem begrijpt. Dat je snapt wat hem of haar drijft en beweegt. Hoe zijn/haar wereld eruit ziet. De kunst is vervolgens dat jij met je magazine bij die wereld aansluit. En als je dan iets over je eigen organisatie of dienstverlening vertelt, dan is dat een vorm van native advertising in je eigen uitgave. 

ORGANISATIE VAN EEN MAGAZINE

Eigenlijk zou je een flink stel creatieve klanten in je redactie moeten zetten. Maar ja, zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk. En dus zitten er voornamelijk eigen mensen in de redactie, inclusief iemand van marketing en communicatie. Dan is het vaak logisch dat veel informatie van binnen naar buiten wordt gebracht. En dat is nou precies wat je niet moet doen. Je moet informatie van buiten naar binnen halen, toesnijden op je eigen business en teruggeven. En voor de informatie die je van binnen naar buiten wilt brengen, helpt het enorm als je ogen en oren in de haarvaten van de eigen organisatie hebt lopen. Geef die mensen ook een rol: correspondent. 

Magazine maken
Voorbeeld van advertentiepropositie.

corporate magazine en bronnen

Behalve correspondenten in de eigen organisatie, wil het ook helpen als je al in de fase van de redactieformule ook een lijst met externe bronnen van personen en instituten aanlegt. Dat zijn dan bronnen die aansluiten bij de belevingswereld van je klanten. Dat kunnen allerhande bronnen zijn: culturele, financiële, maatschappelijke, economische, artistieke, wetenschappelijke of technische bronnen. Daar kun je je dan voorafgaand aan elke nieuwe uitgave op oriënteren. Dan maak je een rondje langs de velden en heb je altijd aansprekende en mediagenieke items die je doelgroep aanspreken. 

EXPERTISE EN EEN CORPORATE MAGAZINE

Onderzoek is altijd een bron die mediageniek te noemen is. In de gelegenheidsuitgave BANK 'vertaalden' we voor Boer & Croon Corporate Finance Amerikaans onderzoek naar de Nederlandse markt. Sowieso is het verstandig om je licht op te steken bij kennisinstituten, onderzoeksinstituten en zelfs bij (buitenlandse) concurrenten om te zien wat er in de markt speelt. Zeker als je een thought leadership strategie volgt.   

Voor wie doe je het?

Bij de uitvoering van je corporate magazine heb je maar één richtsnoer: voor wie doe je het? Feitelijk ben je met je corporate magazine in gesprek met je klant. En dat doe je nou eenmaal door je klant iets te geven waar hij/zij wat aan heeft. Nuttige informatie, inspiratie, verhalen die boeien, spraakmakende interviews, verdiepende achtergrondverhalen... kortom: een vat vol verrassingen. Het gevoel van pakjesavond. Geven inderdaad. En zoals een oude marketingwijsheid luidt: wie geeft zal ontvangen. 

Magazine maken
Van 2000 tot 2013 maakten wij de nieuwsbrief voor de taxibranche van Amsterdam (16 p's, 6 x p.j.)


Heb je feedback, aanvullingen, vragen of adviezen bij deze blog? Laat het mij weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0