kennismaking met Bob Duynstee, schrijver, adviseur, praatjesmaker

Bob Duynstee als workshopleider
Als moderator in gesprek met de zaal in 2018.
Workshop storytelling
Geïnterviewd door Salto TV Amsterdam over storytelling
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Feestredenaar bij het lustrum ASC/AVSV in de Westerkerk in 1991
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Dagvoorzitter congres bedrijfsmaatschappelijk werkers in 2018
Bob Duynstee workshopleider workshop storytelling
Workshopleider ABN AMRO 'Leiderschap en Storytelling' in de Efteling 2015.
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Bij de uitreiking van het eerste exemplaar van 'Wij Amsterdamsche Studiosi' in 2001.
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO in 2016
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO in 2016
Bob Duynstee als moderator
Moderator op de Belgische week studentenvereniging 1987 met o.a. Carl Huijbregts (midden).

Waar ontmoet je nou een verdwaald jurist? Nou hier. Wat mij aansprak in mijn studie Nederlands Recht was de kracht van argumentatie, het zorgvuldige taalgebruik en het streven naar systematiek en rechtvaardigheid. Maar mijn hart ging toch uit naar het hoofdredacteurschap van het juridisch faculteitsblad en naar dat van het Landelijk Overleg Juridische Faculteitsbladen. Een relevant blad maken met mooie interviews, analyses en artikelen, daar ging ik voor. 

Landelijke journalistiek

Na mijn studie heb ik van 1990 tot 2000 een stevige basis gelegd in de landelijke freelance journalistiek. O.a. voor NRC Handelsblad, Volkskrant, het FD, Algemeen Dagblad, Parool, Elsevier, HP/deTijd en een hele serie vakbladen. Dan leer je pas echt schrijven. Ik heb alle journalistieke genres talloze malen kunnen beoefenen. Prachtige tijd! Die kennis en ervaring zet ik nu nog in voor branded journalism, bijvoorbeeld op Frankwatching waar ik blog over beeldvorming, communicatie en storytelling.

bedrijfsjournalistiek | overheidscommunicatie

Vanaf 1994 ben ik in de wereld van de bedrijfsjournalistiek, marketing & overheidscommunicatie gestapt. Daar zat als ik er zo op terugkijk, geen idee achter. Het grootste advocatenkantoor van Nederland vroeg of we hun corporate magazine wilden maken, de Dienst Infrastructuur Verkeer & Vervoer van de gemeente Amsterdam of we hun nieuwsbrief wilden maken, de Spaanse Handelsambassade of we Spaanse kwaliteitsproducten wilden promoten en Strukton of we het verhaal konden maken voor hun jubileumboek. Zo is het begonnen. 

mediaprofessional

Dan kom je er al gauw achter dat je vorm en inhoud niet kunt scheiden. Dat doet de ontvanger tenslotte ook niet. Ik leerde wat fotografen, vormgevers en illustratoren nodig hadden qua briefing en sturing om in één vloeiend proces tot het beste resultaat te komen. Zo heb ik vanaf 1998 brede ervaring op kunnen doen met het ontwikkelen en realiseren van jubileumboeken, vakboeken, corporate magazines en jaarverslagen

En vanaf 2005 met websites, online magazinesonline nieuwsbrieven, online longreads en contentmarketing voor professionele organisaties. 

communicatieadviseur

Maar ik merkte ook dat je altijd onderdeel bent van een groter geheel. En dat gaat verder dan alleen vorm en inhoud. Ik wil altijd graag het grotere plaatje zien: waaróm zoekt iemand de publiciteit? Wat wil je bereiken qua naamsbekendheid, positionering, reputatie? Om mee te kunnen denken, wil ik de strategische context van mijn werk kunnen snappen. Van 2000 tot 2002 volgde ik daarom de opleiding Senior communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner.  

beleidsadvies

Daarnaast bereikten mij ook steeds vaker een nieuw type opdrachten: het opstellen van position papers, beleidsnota's, adviesrapporten, het schrijven van een leiderschapsspeech, het ontwikkelen van een communicatieplan voor een veranderingsproces en evaluaties van ruimtelijke en sociale projecten met vragen als: 'Hoe dan wel?' of 'Hoe nu verder?' Uiteraard helpen de adviesvaardigheden uit de SRM-opleiding dan. Maar ook het feit dat ik altijd al vanuit een communicatieperspectief gefascineerd ben geweest door organisatie- en beleidsvraagstukken. Ik merkte dat ik daar met mijn achtergrond en ervaring een verfrissende en vooral praktische out-of-the-box-kijk op kan hebben.     

corporate storyteller

En toch had ik het gevoel dat ik nog steeds iets wezenlijks over het hoofd zag als het ging om communicatie. En dat was de rol van verhalen in, van en voor organisaties. Daarom ben ik me vanaf 2007 gaan verdiepen in het fenomeen corporate storytelling. O.a. via literatuurstudie en masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKee. Bij alles wat ik doe, probeer ik zicht te krijgen op het 'verhaal'. Of het nou gaat om een magazine, een corporate story, een position paper, om een veranderingsproces of om een beleidsvraagstuk. 

bob als praatjesmaker

Als spreker, dagvoorzitter of moderator maak ik gebruik van mijn ervaring als corporate storyteller. Ik breng focus aan en bied overzicht, leid sprekers op een inhoudelijke manier in, ga makkelijk het gesprek aan met de zaal en vat steeds samen wat er gewisseld is, zodat we aan het eind van de dag ook ergens komen. Kijk hier voor mijn tips voor spreken in het openbaar en presenteren.

mail Bob

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Bob Duynstee bedrijfsvideo, corporate story
In actie tijdens filmopnames bij HP Valves in Hengelo voor A+O Metalektro bij HP Valves.