'Waarom leggen we die buis niet aan de andere kant?'

Project-evaluatie ij-tram

Projectevaluatie van de aanleg van de IJ-tram. De IJ-tram is de life-line voor IJburg. Er werd vanaf de jaren negentig aan getekend. En nog liep het anders.

Projectevaluatie gemeente Amsterdam
Projectevaluatie IJtram

MEER EVALUATIES?

  • Jongens, wat gebeurt hier? Evaluatie in opdracht van IBA
  • De Knoop in de Balk; over een ingestorte bouwput en de schade die daaruit voortvloeide.
  • "Wat kost zo'n gebouw?" over een bazige opdrachtgever, een jonge projectmanager en een eigenwijze Rijksdienst. Hoezo spelen ego's geen rol in gemeentelijke projecten? De verhuizing van het Stadsarchief van de Amsteldijk naar De Bazel op de Vijzelstraat en de verbouwing van De Bazel had heel wat voeten in de aarde. i.o.v. ProjectManagementbureau Amsterdam (niet gepubliceerd).
  • "En toch is het goed geweest"; een evaluatie van een strategisch proces bij een grote ontwikkelingshulp-organisatie.
  • Meesters op de vierkante meter; de aanleg van busstation Bijlmer ArenA

De IJ-tram kende een lange aanlooptijd. Logisch. Hij moest door de Piet Hein tunnel. Zo'n massief stuk infrastructuur komt daar voor een eeuwigheid te liggen. En toch liep het anders dan gedacht. Voortschrijdend inzicht? Of een misrekening? Wij gingen met direct betrokkenen terug in de tijd. 

quote van de projectleider van de tunnel

'Wij werden als 'ondergrondse' geconfronteerd met het voortschrijdend inzicht van de bovengronds werkende stedenbouwkundigen. Die wilden bij nader inzien via de Piet Heintunnel de Ring A10 toch verbinden met de Centrumring. Maar de aansluitende tunnelelementen waren toen al gebouwd. En wie halverwege de uitgangspunten verandert, heeft achteraf de verkeerde tunnel gebouwd, want dan hadden we die trambuis waarvan voor de bouw werd gezegd 'leg die buis maar aan de zuidkant', beter aan de noordkant kunnen leggen. Nu moest de IJ-tram onder het wegdek door. Ik zeg: als zo'n zwaar stuk infrastructuur als de Piet Heintunnel er eenmaal ligt, moet je dat gewoon als een gegeven beschouwen. Van daaruit ga je bovengronds verder denken. Vergeet niet dat het enige dat ooit overblijft niet de gebouwen zijn, maar de infrastructuur. Maar het liep dus anders. Slapeloze nachten kreeg ik er van.'

Frits Brink was projectleider voor de Piet Heintunnel, met twee kilometer de langste tunnel van Nederland.

 

WORKSHOP

Het verhaal werd opgezet aan de hand van gestructureerde diepte interviews met alle betrokken partijen (DIVV, GVB, DRO) op een aantal uitgelichte thema's. Nadat iedereen 'in het verhaal' is geschreven, komen de succesfactoren automatisch aan het licht. Die zijn verder uitgediept in een workshop. 

verhalende methodiek

Wij hebben hiervoor een verhalende methodiek ontwikkeld, waarbij we op zoek gaan naar de relevante oorzaak-gevolg verbanden. Dat kan op twee manier. In dit geval hebben we ervoor gekozen om de individuele verhalen van opdrachtgever, projectmanager, directievoerder, toezichthouder, aannemer, onderaannemer in het projectverhaal te schrijven. Dan komen de sleutelmomenten vanzelf aan de orde.

Mogelijkheden