Eigenlijk wilde het Wijn Informatie Centrum (WIC) een boekje voor basisschoolleerlingen. Achteraf bleek het met name gretig aftrek te vinden onder hun ouders. Omdat wijnmaken een behoorlijk technisch proces is, besloten we om er storytelling op los te laten: over de carrière van een druif. Zoiets blijft natuurlijk beter hangen dan een verhandeling over de chemische reacties tijdens het vinificatieproces.
Doel van het boekje (totale oplage 140.000) is in elk geval om jongeren vroeg kennis bij te brengen over wijn. Het hoort immers - zo vond het WIC - bij onze cultuur. Bovendien is de wijnbranche een grote industrie met veel werkgelegenheid. Kennis op vroege leeftijd en de diploma's die je daarvoor nodig hebt, moesten dus ook uitgebreid aan bod komen. Met de nodige prudentie, want alcohol onder de 18 is natuurlijk verboden. Door er een echt spreekbeurten-boekje van te maken, vertelden scholieren het verhaal van wijn op hun eigen manier in hun eigen woorden voor hun eigen klas.
Omdat we in alle bescheidenheid best veel van wijn maken afweten, hebben we het boekje kunnen samenstellen op basis van desk-research. Alleen op hele specifieke onderdelen hebben we ons via interviews laten voorlichten. En omdat we het boekje ook konden vormgeven, waren we in staat om er samen met de vormgever ook echt een spannende uitgave van te maken met setjes vragen.