top of page

Inbound marketing, wat is het en hoe werkt het?

Inbound marketing is een instrument om een thought leadership strategie te volgen. Wat is inbound marketing en hoe werkt het?

De term kwam ergens rond 2001 in omloop, toen we de mond vol hadden van de nieuwe economie en de dotcom-crisis op uitbreken stond. Letterlijk betekent inbound: inkomend verkeer. In tegenstelling tot outbound, dat staat voor uitgaand verkeer inderdaad. In combinatie met het woord marketing heb je het bij outbound marketing over reclame, direct mail, telemarketing, flyers en posters. Dus alles waar je niet om gevraagd hebt. In marketingtermen staat outbound voor zenden en inbound voor ontvangen.  



Thought leadership

In de praktijk is inbound marketing een vorm van pull marketing op basis van inhoudelijke content in welke vorm dan ook: online brochures, blogs, video's, infographics, white papers, free tools, video-blogs, case studies, modellen, e-books etc. Daarom wordt in dit verband ook vaak de metafoor van de magneet gebruikt. Een andere metafoor die vaak gebruikt wordt is die van jagers en vissers omdat die laatste zijn prooi iets aanbiedt: in dit geval waardevolle content. Daarmee probeert de inbound marketeer zijn potentiële klanten te paaien. Daarom zit inbound marketing ook zo dicht op een thought leadership strategie. Eigenlijk is thought leadership het doel en inbound marketing het middel.  


Meer weten over een thought leadership strategie?



Content marketing

Inbound marketing heeft voordelen bovenop adverteren, want door de juiste content aan te bieden, word je ook eerder gevonden. Van de drie factoren (techniek, content en autoriteit) is content de belangrijkste. Logisch. Dan heb je namelijk volgens de zoekmachine ook wat te melden over je vakgebied. En kwalitatieve, relevante en contextuele inhoud die aansluit bij de zoekintentie van gebruikers wordt steeds belangrijker. Kijk daarvoor op mijn blog over content mapping.



Consultative selling

Natuurlijk is content niet de enige factor als het gaat om vindbaarheid en autoriteit. Wat zoal zie je in de blog 17 tips voor SEO. Maar door waardevolle content aan te bieden die ook gevonden wordt, laat je zien dat je snapt waar je klant in de praktijk naar op zoek is. Vraagt iemand op jouw website een kennisdocument aan (whitepaper, PDF, e-boek), dan heb je een lead. Zou je die persoon daarna benaderen, dan heb je het niet meer over cold selling, maar over consultative selling. Dus de kern van inbound marketing is dat je de bezoeker vraagt om iets te downloaden of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, congres of demo in ruil voor diens emailadres. 



Inbound marketing en spam

Vraag je wel af of bezoekers op inbound marketing zitten te wachten. Het is een trade-off: mensen hebben geen zin om hun emailadres achter te laten omdat ze niet weten wat ze in de toekomst aan spam kunnen verwachten. Mogelijk kun je iemand alsnog verleiden met een interessant kennisdocument, maar je vergroot de kans door iets over dat document te vertellen en door aan te geven dat je maximaal twee keer per jaar een inhoudelijke post met je email-bestand deelt. Dat verlaagt de drempel.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page