top of page

Magazine maken; klant centraal

Bijgewerkt op: 30 jan.

Met een thematisch of corporate magazine creëer je iets dat je met geen enkel ander medium kunt bereiken. Maar dan moet je wel aandacht géven en geen aandacht vrágen. En aandacht geef je door relevant te zijn. On-topic. Niet voor jezelf, maar voor je klant of relatie. Dát is pas de klant centraal stellen! Hoe maak je een thematisch magazine?

Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten zo kan verdiepen als een relatiemagazine of corporate magazine. Behalve een periodiek heb je ook nog het thematische en het gelegenheidsmagazine. Dat zijn (steeds) one-offs. Heel geschikt om bijvoorbeeld te koppelen aan een seminar, open dag of een congres en een thema alle hoeken van de samenleving te laten zien.




Thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam. Samen met Projectmanagementbureau Amsterdam.



ONLINE OF IN DRUK

Sinds tien jaar loopt nu de discussie of je een magazine online of in print moet uitgeven. Daar kun je heel lang bij stil staan. De keuze is volgens ons simpel: kom je wat halen? Dan is een online magazine veel efficiënter. Kom je wat brengen? Dan heeft een gedrukt magazine een meerwaarde. Dus de enige vraag die je jezelf moet stellen is: kom ik wat halen of ga ik wat brengen? In de sfeer van een community zoals alumni, medewerkers, vakgenoten of vaste relaties kun je sowieso beter in druk verschijnen omdat dit vaak het enige contact is dat veel leden met de missie en het doel van de vereniging, het bedrijf of de club hebben. Maar dan moet je dus wel wat komen brengen. Veel grote bedrijven zijn trouwens ook teruggekomen van het online zetten van het personeelsblad en verspreiden het blad weer in print.




Thematisch magazine voor reünisten en actieve leden ASC/AVSV



DE KLANT CENTRAAL

Met een corporate of thematisch magazine wil je de relatie met je klanten of medewerkers verdiepen. Het gaat om brand loyalty en customer loyalty. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 1 keer per jaar op het juiste moment genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie. Maar de kern van de zaak is dat je de doelgroep een magazine geeft dat ruimte maakt voor de verbinding. Ga dus vooral geen verplichte figuren schaatsen. Praat niet te veel over je eigen organisatie, maar breng de wereld van je klant of medewerker in beeld. Daarmee belicht je, als het goed is, ook je eigen wereld. Probeer op die manier relevant te zijn. Dat is eigenlijk de belangrijkste tip. Elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, zou een corporate of thematisch magazine moeten hebben waarin ze doet wat ze zegt: de klant, de medewerker of de leden centraal stellen. 




Thematisch magazine voor Boer & Croon. Samen met Conny Dorrestein en Richard Backer (vormgeving).





Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page