Met een thematisch of corporate magazine creëer je iets dat met geen enkel ander medium te bereiken is. Maar dan moet je wel aandacht géven en geen aandacht vrágen. En aandacht geef je door relevant te zijn. On-topic. Niet voor jezelf, maar voor je klant of relatie. Dát is pas de klant centraal stellen! Hoe maak je een magazine? Deel 1 van 2.
Magazine en redactieformule
Het woord 'magazine' komt van het arabische 'makasin' dat pakhuis betekent. Inderdaad: magazijn. En in een pakhuis liggen allerlei goederen. Variatie en afwisseling is dus een sleutelwoord als het gaat om een redactieformule. Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule. Zo’n formule geeft de uitgave houvast. Het gaat om een mooie balans tussen inhoudelijke en lichtere human interest verhalen, tussen vaste rubrieken en verrassende artikelen, tussen need-to-know en nice-to-know, tussen verschillende genres, korte en langere bijdragen en de verhouding beeld en tekst. Een goede redactieformule is het halve werk; een onmisbare leidraad voor auteurs, fotografen, de vormgeving en … de lezer.
‘Bob speelt als ghostwriter een cruciale rol door de lezingen van wetenschappers en praktijkmensen om te zetten in goed gestructureerde en prettig leesbare bijdragen in ons thematische magazine.’ Lubbert Hakvoort, directeur Leerhuis Projectmanagementbureau Amsterdam
Welk verhaal vertel je eigenlijk?
Uiteraard is de klant ook geïnteresseerd in de dienstverlening die je te bieden hebt. En de klant zal dus ook interesse hebben in de ontwikkelingen op je vakgebied. Maar liever nog ziet hij dat jij hem begrijpt. Dat je snapt wat hem of haar drijft en beweegt en hoe zijn/haar wereld of eco-systeem eruit ziet. De kunst is vervolgens dat jij met je magazine bij die wereld aansluit. En als je dan iets over je eigen organisatie of dienstverlening vertelt, dan is dat een vorm van native advertising in je eigen uitgave. Vraag je dus altijd af: welk verhaal zijn we hier met ons magazine eigenlijk aan het vertellen; een verhaal dat we zelf kwijt willen of een verhaal dat de klant wil horen?
‘Bob weet ceo's, bestuurders, ministers, sporters, wetenschappers en kunstenaars steeds op een originele manier aan onze uitgave te verbinden met mooie verhalen die onze relaties raken.’ Eric de Groot, senior partner Boer & Croon Strategy and Management Group
Online magazine voor de gemeente Amsterdam; samen met de HvA en Projectmanagementbureau.
Magazine en interne bronnen
Eigenlijk zou je een paar creatieve klanten in je redactie moeten hebben. Maar ja, zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk. En dus zitten er voornamelijk eigen mensen in de redactie, inclusief iemand van marketing en communicatie. Dan is het vaak logisch dat veel informatie van binnen naar buiten wordt gebracht. Logisch, maar probeer vooral ook informatie van buiten naar binnen te halen, snijd die toe op je eigen business en geef die dán terug aan je klant via je magazine. Voor de informatie die je van binnen naar buiten wilt brengen, helpt het als de interne betrokkenheid bij het magazine groot is. Met name professionele organisaties weten vaak maar half wat ze allemaal aan kennis in huis hebben. Dus oren en ogen in de eigen organisatie kun je goed gebruiken.
‘I've used Bob as the editor of a company magazine. He facilitates really constructive discussions, is an organized project manager, creative and results-driven.’ Helen den Held, Leadership and Change and Communication Professional at Deloitte
De indeling van een magazine per pagina, heet 'de plank'.
‘Met zijn team realiseert Bob ons magazine met een oplage van 18.000 exx op een hele professionele en verbindende wijze. Veel positieve feedback en het aantal betalende leden neemt toe.’ Rob Labadie, voorzitter van de Vereniging van Reünisten ASC/AVSV
Magazine en externe bronnen
Behalve 'correspondenten' in de eigen organisatie, wil het ook helpen als je al in de fase van de redactieformule een lijst met externe bronnen van personen en instituten aanlegt. Dat zijn dan bronnen die aansluiten bij de belevingswereld van je klanten. Dat kunnen allerhande bronnen zijn: culturele, politieke, financiële, maatschappelijke, economische, artistieke, wetenschappelijke of technische bronnen. Daar kun je je dan voorafgaand aan elke nieuwe uitgave op oriënteren. Zo vergroot je de kans op aansprekende en mediagenieke items die je doelgroep aanspreken.
‘Met name de vertaling van ambtelijk beleid in begrijpelijke (beeld)taal, zonder aan de nuancering van de regelgeving af te doen, is een sterk punt van Bob. Ook voor de magazines die hij voor ons maken.’ Hugo Warning, Hoofd Communicatie van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam
Magazine en afwisseling
Bij de uitvoering van je corporate magazine heb je maar één richtsnoer: voor wie doe je het? Feitelijk ben je met je corporate magazine in gesprek met je klant. En dat doe je nou eenmaal door je klant iets te geven waar hij/zij wat aan heeft. Nuttige informatie, inspiratie, verhalen die boeien, opiniestukken die spijkers op de kop slaan, spraakmakende interviews, verdiepende achtergrondverhalen, grappige of scherpe columns... kortom: een vat vol verrassingen. Het gevoel van pakjesavond. Dus geven inderdaad. En zoals een oude marketingwijsheid luidt: wie geeft zal ontvangen.
‘De tijdsdruk was groot en het onderwerp complex. Toch heeft Bob deze productie in de vorm van een eenmalig thematisch magazine weten te realiseren met een mooi resultaat dat met veel pers kon worden gepresenteerd.’ Ellen Dijkshoorn, projectleider Stichting Herdenking Slavernijverleden
Commentaires