top of page
Bob Duynstee

Marketingstrategie voor professionele organisaties

Bijgewerkt op: 8 jun.

Klanten willen professionals die goed zijn in hun vak. Ze willen steeds vaker de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw. Daar ligt een gouden kans voor professionele organisaties. Zij kunnen namelijk hun corporate branding ook via de personal branding van hun professionals laten lopen. Hoe werkt het?




Met LinkedIn heeft elke professional opeens de mogelijkheid om aan zelfpromotie te doen. ZZP'ers kunnen niet zonder Linkedin waar in communities expertise wordt gedeeld. Maar zou je als advocatenkantoor, architectenbureau, consultancy bureau of coachingscompany niet ook kunnen inzetten op corporate branding via professional branding? Uiteindelijk hangt de kwaliteit van het bureau recht evenredig af van de kwaliteiten van je professionals. Laten we het consultancybureau eens als voorbeeld nemen.





Proef op de som

Wat zou mathematisch beter werken: corporate branding via 1 organisatie of corporate branding via 50 professionals? Met 50 professionals heb je stationair 50.000 touch points bij 1000 contacten per consultant.

Dan is de vervolgvraag: hoe creëer je die raakpunten? Antwoord: door een profiel dat elke professional op zijn of haar LinkedIn profiel plaatst (embedden) en door af en toe te posten, wat tegenwoordig met ChatGPT een stuk makkelijker werkt. Het profiel is opgemaakt in de huisstijl van de organisatie en de ingebouwde contactkaart vermeldt de contactgegevens van de organisatie. Op die manier werk je efficiënter aan je corporate branding.






Voordeel 1

Meer clicks, meer reads, meer sales. Gemiddeld aantal views op onze profielen: tussen de 100 en de 300 per maand, maar er zijn profielen met wel 500 views p/m. Reken dat eens uit voor al je professionals.


Voordeel 2

Inhoudelijk is je professional meteen met een potentiële opdrachtgever in gesprek. Dat is een voorsprong op de concurrentie die zich terugbetaalt.


Voordeel 3

De profielen kunnen door je professionals heel gemakkelijk worden gedeeld en kunnen zonder tussenkomst ook weer gedeeld worden door derden. Zo doen de profielen hun werk, terwijl je professionals gewoon aan het werk zijn. 


Voordeel 4

Door je professionals naar voren te schuiven, zet je de expertise in je organisatie centraal. Je stimuleert dat je professionals zichzelf in de markt op de kaart zetten. 


Voordeel 5

Opdrachtgevers willen met naam en toenaam weten wie voor de uitvoering tekent. Dus vanuit dat perspectief zit er zelfs niet zo heel veel anders op dan corporate branding via personal branding.


Voordeel 6

Een strategie van corporate branding via professional branding laat bovendien zien dat een organisatie begrippen als vrijheid, autonomie, uitdaging, ondernemerschap en zingeving niet alleen hoog in het vaandel heeft staan, maar dei filosofie ook actief invult en uitdraagt. Dat werkt positief door op de arbeidsmarkt en geeft een eigentijds en dynamisch imago. 




Voorbeeld van corporate branding via personal branding. In dit geval voor Projectmanagementbureau Amsterdam.

0 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Een dagje op de hei

‘Mensen zijn de motor van dit bedrijf’, trapte de HR-manager het beraad af.   ‘Mensen?', siste de productmanager met een flauw lachje om...

Comments


bottom of page