top of page

Starten als ZZP'er? Tips

Veel bedrijven beginnen met een idee. Dat kan een uitvinding zijn, maar ook een aanvulling op of alternatief voor een bestaand product of dienst. Voor een deel begint iemand ook een onderneming omdat hij zich kwaad maakt over hoe het nu eraan toe gaat; denk aan fair trade producten of de hele duurzaamheidsrage. Maar de meeste professionals beginnen voor zichzelf omdat ze iets goed kunnen. Omdat ze goed zijn in hun vak. Waar moet je aan denken als je voor jezelf begint?

Er zijn bedrijven die starten met hetzelfde product, maar met een hoger serviceniveau. Of juist met een lager serviceniveau tegen scherpere tarieven. Denk aan prijsvechters als EasyJet en Ryan Air in de vliegindustrie. Je hebt starters die niet zozeer een gat in de markt zien, maar wel een witte vlek. Puur geografisch. Denk aan restaurants, kappers of fysiotherapeuten. Of een blinde vlek. Denk aan Qooker, de kraan met kokend water. En je hebt een hele grote categorie starters die gewoon voor zichzelf beginnen omdat ze ergens goed in zijn. Dat zie je vooral veel in de creatieve maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Maar wat jouw reden ook is om voor jezelf te beginnen, je hebt altijd een paar dingen nodig om een goeie start te maken. Welke zijn dat?



Naam

De naam die je als professional aan je onderneming, je bureau of winkel geeft, moet passen bij je positionering, althans niet daar haaks opstaan. In de zakelijke dienstverlening waar het persoonlijke contact belangrijk is, wordt de eigen naam vaak gebruikt. Denk aan advocatenkantoren, PR bureaus, consultancybureaus en accountants. Prima. Met de komst van de nieuwe economie hebben bedrijven vaak voor StarWars-namen gekozen: Liander, Accenture, Oxxio. Woordgrapjes variëren van sterk tot zwak. Denk ook aan spelling: de Z in plaats van een S als in zmart.com, de X in plaats van de KS als in nix18.nl, de V in plaats van de F (Girav), de C in plaats van een K en ga zo maar door. De naamkeuze is een proces. ChatGPT en internet zijn natuurlijk de beste inspiratiebronnen. Denk ook meteen aan je logo: een bedrijf als Apple snapt dat als geen ander. Blauwe monsters is ook makkelijk, omdat je de naam letterlijk vóór je kunt zien.



Logo en huisstijl

Je logo werkt op een hele prettige manier mee met je positionering en naamsbekendheid en is dragend voor je huisstijl. De huisstijl is alles waar jij herkenbaar aan wilt zijn in je markt: kleuren, vormen, lettertype, grafische elementen. De vormtaal waarin je je logo en naam samen presenteert, zijn ook weer richtinggevend voor je website, je facturen en offertes. Belangrijk is dat je logo aansluit bij de sfeer van de branche waarin je actief bent en bij de identiteit van het bedrijf. Kleuren hebben een betekenis. Feitelijk zorgen je logo en je huisstijl voor herkenbaarheid.



Website

Je website wordt altijd een verhaal apart. Die moet er natuurlijk goed uitzien, functioneel zijn en logisch in elkaar steken. Maar belangrijker dan dat nog is dat je website er blijk van geeft dat jij je klant begrijpt. Dat jij snapt wat jouw klant zoekt, waar zijn hoop op gevestigd is, waar zijn angst zit. Je moet snappen hoe het aankoopproces, de buyers journey, eruit ziet: wat zoeken klanten in welke fase van het proces? Welke vragen hebben ze? Hoe goed ken jij je klant eigenlijk? Die zoektocht zul je moeten combineren met het zoekwoordenonderzoek om erachter ter komen waar je klanten op zoeken. Google is als grootste zoekmachine (93%) gek op relevante context, dus laat zien dat jij op jouw gebied je klanten echt kunt helpen. Kijk hier voor website maken.



Back linken

Staat je website eenmaal, dan kun je via back-linken proberen om meer verkeer naar je website te sturen. Dat doe je door op sociale platforms te posten. Denk aan Instagram en Linkedin, maar ook aan allerlei online fora waar je op kunt bloggen en posten. Ik noem Frankwatching als voorbeeld, maar er zijn er tientallen.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page