top of page

Sturen op beeldvorming is sturen op verhalen

Een organisatie is een gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel. Een doel waar iedereen zijn steentje aan moet kunnen bijdragen. Een doel waar mensen zich goed bij voelen; medewerkers, klanten, investeerders. Dan gaat het om missie, visie, purpose. Verhalen spelen daarin een centrale rol. Sleutelen aan verhalen, is sleutelen aan de beeldvorming.

Beeldvorming wordt door narratieven bepaald. Het narratief is namelijk de eenheid waarin beeldvorming werkt. Wil je iets aan de beeldvorming veranderen, dan zul je hoe dan ook iets aan het narratief moeten veranderen. En om het narratief te veranderen, zul je eerst het narratief moeten kennen.Ā 





Micro-stories

Wat vertel je over je eigen organisatie? Wat vertellen anderen over jouw organisatie in de media, in de wandelgangen, bij de koffieautomaat, in de kantine en thuis aan de keukentafel? Dat heet 'storylistening'. Met het analyseren van die micro-stories, zit je in het hart van de beeldvorming. En vanuit dat hart kun je ook gaan sturen op beeldvorming. Hoe? Door de micro-stories te analyseren en te duiden: wat zeggen deze verhalen op de aspecten van het corporate narrative? Door betekenis te geven of een andere betekenis te geven aan bepaalde verhaalelementen of onderbelichte elementen uit te lichten, pas je het narratief aan en leg je daar meer nadruk op in de corporate communicatie. Intern of extern, al naar gelang.



Storytelling, narratief en beeldvorming; 1001

Accent

Sturen op beeldvorming werkt maar op ƩƩn manier: verhalen ophalen rondom het specifieke element in het narratief via storylistening en op basis van de analyse het narratief bijsturen via het juiste accent in de communicatie. Dat geldt zowel voor het bijsturen van de interne als van de externe beeldvorming. En bij het ophalen van verhalen (storylistening), ben je natuurlijk alert op de untold stories, want anders krijg je de negatieve en belemmerende overtuigingen nooit in beeld, terwijl daar nu juist vaak het werkveld ligt. De crux is namelijk dat je die overtuigingen subtiel adresseert en met positieve narratieven tegemoet treedt. Dat is een continu proces van ophalen via storylistening, analyseren en communiceren via storytelling.





Ā 
Ā 
Ā 

Comments


bottom of page