top of page
Bob Duynstee

Wat is het verschil tussen influencer marketing en affliate marketing?

Bijgewerkt op: 10 jun.

Influencer marketing is de snelst groeiende marketingstrategie. De kunst is natuurlijk om je merk te koppelen aan de juiste influencer. Dan is de merkfit het grootst. Met digitale marktplaatsen als LinkPizza en Hulc wordt dat heel gemakkelijk gemaakt. Hoe werkt het?


Influencer marketing is de snelst groeiende marketingstrategie. Het is de perfecte manier om je bereik te vergroten. Door samen te werken met bloggers en vloggers, creëer je meer bereik en kom je dichter bij je doelgroep. Maar hoe vind je de juiste blogger of vlogger? Daar zijn bureaus voor als Juurl, Adfactor, IMA en Influentials. Via een filter-systeem komen deze bureaus tot de juiste merkfit. Marktplaatsen als LinkPizza en Hulc gaan nog een stap verder. Adverteerders schrijven daar campagnes uit, waar je als blogger of instagrammer op kunt inschrijven. De adverteerder stelt een aantal voorwaarden, zoals je domein autoriteit (+ 25), het aantal woorden, beeld, links en vermelding van eventuele acties in de blog of post. Daar kun je dan als blogger op intekenen met een bod. Dat bod is dan weer gebaseerd op je bereik, maar ook op je de relatie die je hebt met bezoekers en volgers. Hoe sterker die relatie (niche), hoe meer een adverteerder bereid kan zijn om te betalen.



Influencer marketing
Het grote voordeel van de marktplaatsen is dat adverteerders niet op zoek hoeven gaan naar bloggers, maar dat geschikte bloggers zichzelf aanmelden en dat adverteerders niet één op één met bloggers hoeven te onderhandelen.



INFLUENCER MARKETING EN AFFILIATE MARKETING

Vervolgens gaat de adverteerder akkoord of komt met een tegenbod. Meestal ontvangen bloggers op LinkPizza en Hulc zo'n 100 tot 350 euro aan fee per blog. En nog wat aan affiliate marketing, maar dan alleen als de adverteerder een affiliate programma heeft én als de adverteerder bereid is om die affliate inkomsten ook aan de blogger te gunnen, want soms vinden adverteerders dat dubbel op. Maar het grote voordeel voor jou als blogger is dus, dat je hier een basisbedrag betaald krijgt voor de content, de rumour around the brand, die je creëert. En de adverteerder krijgt sowieso zijn backlinks, nog afgezien van de harde sales. En die 'content', zeg maar dat storytelling-element, is ook het verschil tussen influencer marketing en affiliate marketing. De moeilijkheid voor adverteerders en bloggers was altijd: hoe vind je als adverteerder de juiste blogger en voor bloggers: hoe kom je aan je opdrachten? Daar zaten en zitten altijd bureaus tussen als Juurl, IMA, Influencers en affiliate partijen als Tradedoubler. Nu zijn daar ook marktplaatsen als LinkPizza bijgekomen.




Influencer marketing
Adverteerders kunnen makkelijk kiezen uit de profielen van bloggers en vloggers die LinkPizza en Hulc aanmaken.



VOORDELEN VAN INFLUENCER MARKETING VIA LINKPIZZA EN HULC

Het grote voordeel van de marktplaatsen is dat adverteerders niet op zoek hoeven gaan naar bloggers, maar dat geschikte bloggers zichzelf aanmelden en dat adverteerders niet één op één met bloggers hoeven te onderhandelen. Adverteerders kunnen makkelijk kiezen uit de profielen van bloggers en vloggers die LinkPizza en Hulc aanmaken. In een semi-geautomatiseerd systeem komen adverteerders en publishers zo snel en effectief tot zaken. En nog een groot voordeel voor bloggers: op het moment dat je eenmaal op een prettige manier hebt samengewerkt, bestaat de kans dat zo'n adverteerder jou de volgende keer persoonlijk benadert voor een campagne. Dan hoef je met je eisenpakket niet meer op te boksen tegen tien anderen, maar kun je gewoon je tarief noemen.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page