top of page

Website maken; ken je klant

Natuurlijk moet je een website maken. Maar hoe maak je van bezoekers leads? Dan gaat het om vindbaarheid en conversie. En dus gaat het om SEO en contentmarketing.





Een website bouwen kan tegenwoordig heel eenvoudig. Met bouwpakketten als Jimdo, Wordpress of WIX kies je uit talloze templates een 'thema' (lay-out), je neemt behalve een hostingpakket ook een email-pakket en je bent voor de helft klaar. Binnen twee uur kun je in de lucht zijn. Zelfs een webshop behoort tegenwoordig tot de standaard mogelijkheden. Maar ja, dan zit je blij en trots naar je beeldscherm te kijken als naar een aquarium. Hallo vis!



Wie heb je in je hoofd als je je website ontwikkelt? Ik neem aan: je klant. En wie is dat precies? Hoe oriënteert die zich online? Welke vragen heeft die? Waar zoekt die op? Er twee soorten klanten: klanten die zich oriënteren en klanten die concreet op zoek zijn naar een partij die hen kan helpen. Grofweg kun je in de dienstverlening je beter concentreren op de eerste categorie en bij eenvoudige producten juist beter op de tweede. Maar ja, dan moet iemand je wel al gevonden hebben. En hoe ga je daar voor zorgen? Dat is waar het allemaal begint.



Tegenwoordig hoef je niet meer uit te leggen wat SEO is. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen snapt dat dit veld constant in beweging is. Het verandert met de dag. Wat je in elk geval in zijn algemeenheid kunt zeggen is dat er minimale regels zijn waar je rekening mee moet houden, zoals de structuur van je website, de laadsnelheid en de wijze waarop je de zoekmachine helpt bij het doorzoeken van je website. Er zijn nu al bibliotheken vol over geschreven en dat houdt ook nooit meer op. AI zal er ongetwijfeld weer een nieuwe dynamiek aan geven.


De tweede manier om traffic te genereren is via Adwords. Dat zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger de prijs. Je kunt gebruik maken van het Pay-per-click (PPC) systeem. Maar zelfs dan kan dit een dure manier van zichtbaarheid worden als maar één op de 1.000 bezoekers iets bij je afneemt. Zorg er in elk geval voor dat je eerst organisch goed vindbaar bent voordat je gaat adverteren. En vervolgens dat je een duidelijke propositie hebt: wat valt er bij jou te halen?


De derde manier om bezoekers te genereren is contentmarketing. Dat is het aanbieden van relevante, vraaggerichte informatie aan prospects en klanten waardoor je voor hen een bron van betrouwbare informatie wordt. De content kan op alle mogelijke manieren worden aangeboden: blogs, (instructie)video's, infographics, vlogs, long posts, tutorials, webinars, nieuwsbrief, tweets, white papers, e-books etc. Je hoeft ook niet per se alleen op je eigen website te posten. Je hebt meerdere kanalen tot je beschikking. Social media als Linkedin, Twitter, Instagram, youtube en Facebook zijn ook heel geschikt om aan contentmarketing te doen, net als kennisplatforms als Frankwatching.


Dat werkt zelfs heel goed omdat je op die manier aan linkbuilding en backlinks doet: drukbezochte websites die naar jouw site verwijzen. Ben je bijvoorbeeld managementconsultant dan kan een blog of whitepaper op ManagementSite met een verwijzing naar je eigen website een manier zijn om de juiste doelgroep te trekken. Bovendien laat je op deze manier zien dat je autoriteit hebt op jouw vakgebied. En domein-autoriteit is weer belangrijk voor een thought leadership strategie.


Als je informatie op een systematische manier wilt aanbieden, met de bedoeling om van bezoekers leads en van leads klanten te maken, dan heb je het over inbound marketing. Daarmee probeer je door het aanbieden van nuttige informatie in de vorm van een video, white paper, een webinar of ebook de zakelijke emailadressen van je bezoekers te krijgen. Op die manier probeer je van bezoekers leads en van leads vaste klanten te maken.


De kunst is om in de eerste plaats bezoekers op je website te genereren. Dat doe je door goed te kijken naar je SEO. Vervolgens probeer je om van bezoekers leads en van leads vaste klanten te maken. Dat doe je door een combinatie van contentmarketing en inbound marketing. En dan pas zou ik ook eens gaan nadenken over een slimme adwords-campagne.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page