· 

Storytelling; sturen op beeldvorming is sturen op verhalen

Een organisatie is een gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel. Dat is de kern. Een doel waar iedereen zijn steentje aan moet kunnen en willen bijdragen. Een doel waar mensen zich bij thuis voelen; klanten, medewerkers, investeerders. Verhalen spelen daarin een centrale rol. Sleutelen aan verhalen, is sleutelen aan de beeldvorming. Twitter is er groot mee geworden.

Interne en externe beeldvorming worden door het narratief bepaald. Het narratief is de eenheid waarin beeldvorming werkt. Wil je daar iets aan veranderen, dan zul je het narratief moeten veranderen. En verander je het narratief, dan verander je uiteindelijk ook de beeldvorming. Maar om het narratief te veranderen, zul je eerst het narratief moeten kennen. 

storytelling en de untold stories

Dat heeft ook met identiteit, cultuur en imago te maken: wat vertel je over je eigen organisatie? Wat vertellen anderen over jouw organisatie in de media, in de wandelgangen, bij de koffieautomaat, in de kantine en thuis aan de keukentafel? En misschien nog belangrijker: welke verhalen worden er niet verteld? Wat zijn de untold stories die als een soort donkere materie de cultuur en daarmee elke verandering beïnvloeden? Met het analyseren van die micro-stories, zit je in het hart van de beeldvorming. En vanuit dat hart kun je ook gaan sturen op beeldvorming. Hoe? Door de micro-stories te analyseren en te duiden: wat zeggen deze verhalen op de aspecten van het corporate narrative? Door betekenis te geven of een andere betekenis te geven aan bepaalde verhaalelementen of onderbelichte elementen uit te lichten, pas je het narratief aan en leg je daar meer nadruk op in de corporate communicatie. 

 

Bob Duynstee is een ervaren communicatieadviseur en geeft workshops Communicatie bij Verandering

meer weten? EEN KENNISMAKINGSGESPREK IS KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

verder lezen?


Reactie schrijven

Commentaren: 0