de rol van het verhaal in organisaties

Negen functies van het verhaal in organisaties waar 1001 ervaring mee heeft opgedaan, zonder dat je het storytelling hoeft te noemen.

1. productstory

Product story, storytelling, productverhaal
De poëzie van je product of dienst

Elk product en elke dienst verdient een goed verhaal. Met name high awareness producten, maar eigenlijk geldt dat voor elk product. Zit er dan een verhaal in elk product? Zeker! Ook in spaanplaat en spijkers zit een verhaal, net als in HR Advies of Managed Print Services. De kern ervan heet 'waarde' en de kunst is om die te zien vanuit het oogpunt van de klant of burger. Maar bij high awareness kun je ook vertellen hoe je product gemaakt wordt, waar en waarvan. Over de familietraditie en waar het product gebruikt wordt en door wie. Door dat soort verhalen onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. En dat geldt ook voor een dienst. Lees hier meer over de product story.

2. corporate story, bedrijfsprofiel of jubileumboek

Corporate story
Corporate story en indentificatie

Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang. Zo'n verhaal is de corporate story. Elke organisatie heeft er een. Of op zijn minst een bedrijfsprofiel. Dat kan ook een bedrijfsgeschiedenis zijn in de vorm van een jubileumboek. Een corporate story zet onderdelen als missie, visie, strategie, historie, trots-momenten en uitdagingen in één verhalend verband. Daar gaat een samenbindende kracht van uit. Logisch, want medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. Lees hier meer over de corporate story

3. kernwaarden en identiteit

Corporate storyteling en kernwaarden
Hoe breng je kernwaarden tot leven?

Kernwaarden hebben praktische betekenis voor het gedrag. Je kunt er elkaar op aanspreken en ze werken identiteit-versterkend. Maar zo'n kernwaarde is feitelijk een kapstok om verhalen aan op te hangen. Anders komen ze ook nooit tot leven. Wij leren medewerkers om authentieke belevingsverhalen, zingevingsverhalen en ervaringsverhalen rondom kernwaarden op te vangen in een krachtig verhalen-web rondom de kernwaarden. Dat web vormt de inspiratiebasis voor de communicatie. Zo komen kernwaarden wél tot leven. Kijk hoe je met storytelling de cultuur verandert.

4.  verandering en communicatie

Storytelling en verandering
Communicatie bij verandering

Storytelling en verandering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kern van storytelling is transformatie. Het laat zien hoe je van A naar B komt. En die richting is niet het gevolg van pogingen in de boardroom om de toekomst te voorspellen en onder controle te krijgen, maar eerder een 'alsmaar voortgaand gesprek waarbij alle leden van de organisatie uitgenodigd worden om mee te praten over de vraag hoe de toekomst van de organisatie eruit moet gaan zien. Dat begint met een krachtig en liefst persoonlijk verhaal van de leider over nut en noodzaak en werk je vervolgens uit met een verhalende vorm van communicatie bij verandering

5. cultuur en untold stories

Cultuur en storytelling
Untold stories als de zwarte materie

Organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut tot een donut maakt en geen oliebol'. Via dat zwarte gat lekt vaak alle energie weg die nodig is om te veranderen. Wij gaan op zoek naar dat zwarte gat, naar de negatieve en belemmerende overtuigingen die aan de verandering of ontwikkeling in de weg staan en geven een handelingsperspectief aan voor het leiderschap en de communicatie. Richtingen die aansluiten bij de beleving van medewerkers. Lees meer over cultuur en storytelling.

6. verhalend evalueren

Storytelling en projectevaluaties
Evalueren van project, beleid, incident of conflict

Er bestaan veel varianten als het gaat om evalueren. Maar globaal zijn de belangrijkste vormen de beleidsevaluatie vooraf (ex ante) en het evalueren van een project, crisis, incident of conflict achteraf. Bij het evalueren van een crisis, conflict of incident gaat het er om de verhalen van direct betrokkenen zo direct mogelijk weer te geven en daar op te reflecteren. De projectevaluatie achteraf is met name een krachtig instrument voor kwaliteitsverbetering in professionele organisaties waar steeds dezelfde soort projecten of programma's lopen in min of meer dezelfde samenstelling. Maar die kun je ook heel goed inzetten als voorbeelden van je werk (show-cases).

7. klantverhalen en storytelling

Buyers persona en buyers journey
Buyers persona en buyers journey

Klanten laten zich steeds vaker door klanten leiden bij hun aankooporiëntatie. Op basis van klantverhalen verhogen hotelketens, restaurants en persoonlijke dienstverleners hun omzet. Zeker in de B2C hoek, maar ook in de B2B sector. Door dat soort verhalen maken medewerkers de ervaring van klanten als het ware zelf mee. Breng de buyers journey of de customer journey in kaart en haal de klant letterlijk in huis. Laat een serie levensechte klantprofielen of buyers persona's opstellen en breng de klant vervolgens tot leven door per klantprofiel een serie verhalen te verzamelen. Op die manier komt de klant in de hele organisatie tot leven. Dát is pas de klant centraal stellen! 

8. personal branding en expertise marketing

Personal branding of professional branding
Personal branding of professional branding

Aan de hand van een interview gaan wij op zoek naar datgene wat je uniek maakt. Dat doen we vanuit het perspectief van je opdrachtgever in een speciaal door ons ontwikkeld online format dat je het beste kunt zien als een mobiele website. Met een uitstekende vindbaarheid en een ijzersterke domein-autoriteit. Kijk hier voor alle voordelen van onze manier van personal branding

9. Workshop storytelling

Workshop storytelling
Workshop storytelling

In de workshop storytelling leren we deelnemers de basisprincipes van storytelling. We leren hoe je verhalen kunt vangen, ordenen en delen. Daarnaast kunnen we in de workshop samen werken aan de contouren van een concreet verhaal. Een position paper bijvoorbeeld, een jubileumboek of een bedrijfsfilm. Gegarandeerd dat je dan een scherp beeld krijgt bij wat er in de briefing moet komen. Of we analyseren een organisatievraagstuk. Door een gedeelde analyse komt het handelingsperspectief vaak als vanzelf tevoorschijn. En omdat de analyse gezamenlijk gemaakt is, wordt het handelingsperspectief ook echt gedragen.  

Meer weten? Bel Bob Duynstee op 06-54.222.976 of mail ons via onderstaand formulier:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.