· 

Tien tips voor een thought leadership strategie

Je expertise is goud waard. Hoe maak je die te gelde? Elke professionele organisatie, elke kennisinstelling maar ook elk bedrijf dat als innovatief bekend wil staan, streeft naar thought leadership. Je wilt gewoon best in class zijn. Daar krijg je online ook alle mogelijkheden voor. Hoe doe je dat?

Thought leadership is een typisch begrip uit de kenniseconomie. Maar dat wil niet zeggen dat het alleen in de diensten-economie relevant is. Elk bedrijf, elke organisatie en elke professional kan een thought leadership positie nastreven. Van Philips tot aan de frietkraam op de hoek. Philips wereldwijd en de frietkraam lokaal. Productiebedrijven kunnen bij uitstek een thought leadership strategie voeren. Een bedrijf als Apple communiceert met zijn iPhone, Google met zijn zoekmachine en DSM met de ontwikkeling van enzymen. Daarmee kun je prima laten zien dat je een innovatieve speler bent in de frontlijn van de ontwikkelingen. Maar dat kan een frietkraam met een vegetarische hamburger, een zwezerik-kroket of biologische frikadel ook. 


communiceer je creatieve denkvermogen

Bij Fast Moving Consumer Goods -denk aan voedingsmiddelen, toiletartikelen en wasmiddelen-, zijn het vanwege de omloopsnelheid deels de producten en is het deels de organisatie die als thought leader bekend moet staan om de claim waar te maken. Dan zijn reclames en acties de manier om je sales te vergroten door het innovatieve aspect van het product uit te vergroten en het bedrijf te positioneren als best in class. Bij meer duurzame, niet-alledaagse aankopen in het high end segment gaat het nóg sterker om de communicatie van het innovatieve en creatieve denkvermogen van de organisatie. Dát is de kernwaarde en het kapitaal. En die high-awareness producten zijn daar het tastbare bewijs van. Denk aan Apple: Think different! Of aan Audi: Vorsprung durch Technik. Of aan Siemens; ingenuity for life. 

thought leadership en Contentmarketing

En dat is bij hoogwaardige dienstverlening natuurlijk ook het geval. Je wilt autoriteit uitstralen. Neem zakelijke dienstverleners. Die hebben producten waarmee ze een thought leadership positie kunnen (be)vestigen: modellen, managementboeken, outlooks, position papers, visiestukken, whitepapers, e-books, seminars, webinars etc.  Zo'n strategie staat en valt natuurlijk bij de vraag of je professionals ook bereid en in staat zijn om die content te maken en aan te bieden. Dat zou in de cultuur van je organisatie moeten zitten. Daar zal de focus op moeten liggen bij het aanname-beleid en in je beloningsbeleid. Op professionals die voorop lopen in hun vakgebied. Dat sluit dan mooi aan bij een trend: klanten willen professionals die zich manifesteren in de frontlijn van hun vakgebied. En precies dat dwingt professionals ook om bij te blijven. 

professionals en content marketing

Zo'n thought leadership strategie staat en valt natuurlijk bij de vraag of je professionals ook bereid en in staat zijn om die content te maken en aan te bieden. Dat zou in de cultuur van je organisatie moeten zitten. Daar zal de focus op moeten liggen bij het aanname-beleid en in je beloningsbeleid. Op professionals die voorop lopen in hun vakgebied. En dat sluit dan mooi aan bij een trend: klanten willen de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw. Ze willen professionals die zich manifesteren in de frontlijn van hun vakgebied. En precies dat dwingt hen ook om bij te blijven. Wij helpen professionals om zich te profileren via professional branding, met een strategie van corporate branding by personal branding en met een training Schrijven met Impact. 

tien tips voor een thought leadership strategie

  • Bepaal het specifieke domein of onderwerp waarin je organisatie uitblinkt. Dit kan een niche-gebied zijn binnen jouw vakgebied waarover je diepgaande kennis en ervaring hebt.
  • Stimuleer een thought leadership strategie binnen je organisatie door publiceren te belonen of te verplichten (puntensysteem).
  • Zorg voor een cultuur van een lerende organisatie. Fouten maken moet mogen. Professionals moeten zich durven uitspreken op hun vakgebied, maar double check wel altijd stukken met gekruide opvattingen. Eventueel in een redactieraad.
  • Zorg voor een regelmatig publicatieschema en blijf relevante onderwerpen behandelen binnen jouw expertisegebied. 
  • Publiceer hoogwaardige inhoud die relevant is voor jouw doelgroep. 
  • Zorg ervoor dat je inhoud educatief, informatief en waardevol is voor je doelgroep.
  • Maak gebruik van diverse kanalen zoals je eigen website, sociale media, gastbijdragen op gerenommeerde platforms, of door deel te nemen aan branche-evenementen en conferenties. Dit vergroot je bereik en maakt je expertise toegankelijk voor een breder publiek.
  • Denk ook aan gastoptredens waar opnames van worden gemaakt en maak afspraken over het gebvruik van de opnames. 
  • Ga de dialoog aan met je publiek. Reageer op opmerkingen, vragen en feedback. Het opbouwen van betrokkenheid vergroot je geloofwaardigheid en laat zien dat je open staat voor discussie en verdieping van het onderwerp.
  • Het kan helpen om professionals een 'Training Opiniestuk Schrijven' aan te bieden. Het effect van deze training reikt verder dan alleen meer plezier in publiceren.  

meer weten?

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer:

Reactie schrijven

Commentaren: 0