'Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell' - Seth Godin

storytelling als marketing

Aandacht krijgen voor een product is goedkoper dan aandacht vragen. En aandacht krijgen, begint met een goed verhaal. Een verhaal dat laat zien waarin jouw product zich van de rest onderscheidt. Dat geldt zeker voor high awareness producten als ambachtelijke producten, streekproducten, haute couture en prêt-à-porter, kwaliteitsproducten, designproducten of hightech producten. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter.

Journalist Rob Walker deed in juli - november 2009 een pseudo-antropologisch experiment. Hij vroeg zich af of objecten met een verhaal een hogere veilingprijs zouden scoren dan objecten zonder verhaal. Hij nodigde getalenteerde schrijvers uit om een object te kopen in een kringloopwinkel. De gemiddelde prijs van de objecten was 0,95 euro. De verhalen waren verzonnen en dat zou een eventuele koper ook hebben kunnen bevroeden. Zo werd bijvoorbeeld de laatste adem van Henry Ford in een Coca Cola flesje aangeboden. Gekocht door Tom Waits overigens. De objecten werden met foto en verhaal op E-bay aangeboden en verkocht voor... € 2.736, 75 (inkoopsprijs 97,53). 

Via A+O neemt de sector gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de opleiding van vakmensen. Aangesloten bedrijven krijgen een vergoeding als ze leerlingen opleiden, economische crisis of niet. De stichting wil de regelingen bij de aangesloten bedrijven onder de aandacht brengen. Daarvoor brengen wij de HR managers (inkopers) en de medewerkers die de trainingen gevolgd hebben, letterlijk in beeld. 


Corporate storytelling en marketing, product story
De geschiedenis van ons ondergoed. Wij zijn erin gedoken. Sinds wanneer dragen we eigenlijk kleding?
Corporate storytelling en marketing, product story
Voor Marko kropen we in de materialen voor hun projectinrichtingen.

VOORBEELD VAN EEN productstory

Voorbeeld van een combinatie van een product story en een corporate story. Je krijgt in elk geval zin in koffie.

voorbeeld van een product story

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten, als Alice in Wonderland in het product stappen, de omgeving laten zien waarin het product wordt gemaakt, het maakproces zelf laten zien, laten zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreren hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat ervaringsverhalen of reviews van klanten zijn. 

Klassieke product story. Mooi gemaakt. Ook een product om trots op te zijn.

Personal branding, geschreven zelfportret, professioneel portret
Jezelf presenteren. Professionals zijn hun product. Daar kun je met personal branding aan werken. En hoe!
Personal branding, geschreven zelfportret, professioneel portret
Jezelf presenteren. Professionals zijn hun product. Daar kun je met personal branding aan werken. En hoe!

Wat kun je met ondergoed? Dat is sinds Björn Borg voetje voor voetje een high awareness product geworden. Denk aan Marlies Dekkers met haar lingerie-lijn. In 'De verborgen verleiding' dook Charlotte Polak in de geschiedenis van ons ondergoed. 

 

Dit verhaal vertelt hoe de man evolueerde van een lendendoek via een soort slobberbroek naar de boxershort. En vrouwen van een soort 'borstzakken' en marteltuigjes als korsetten en draadstalen BH's bij de moderne lingerie uitkwamen.   

 

'Sommige vrouwen … dragen twee zakken onder hun jurk, aangepast aan de borsten, strak zittend. Ze leggen hun borsten elke morgen in die zakken en bevestigen ze met een bijpassende band.' Aldus Henri de Mondeville, chirurg van Filips de Schone van Frankrijk en zijn opvolger Lodewijk X, in zijn Cyrurgia uit 1312-20.

voorbeeld van een product story

Voor Marko Projectinrichtingen zijn we als een spaceshuttle in de materialen gedoken waar ze hun meubels van maken. Tot in de vezels, tot in de haarvaten, tot in de nerven van het hout. Van daaruit zijn we gaan vertellen over de verschillende eigenschappen van de materialen. Zo hebben we de hele productlijnen die Marko voert beschreven. Een beetje poëtisch en zinnelijk.  

WAT VERTELT EEN product STORY?

Bij een goed productverhaal gaat het om méér dan de technische specificaties in een bijsluiter of gebruiksaanwijzing. Het gaat om beleving. Vertel over de ontdekkingsreis die nodig was om op het idee voor het product te komen. Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Vertel over je inspiratiebronnen, over traditie en expertise. Laat zien waar je product wordt gemaakt, door wie, waarvan en hoe. 

de wereld van whisky

In onze journalistentijd zijn we in de wereld van de whisky gedoken, een reis van sterke drank en sterke verhalen, van namen waarvan je in de verste verte niet zou weten hoe je ze uit moet spreken zonder kramp in je tong te krijgen. Een wereld van jodium, fenol, honing, gras, turf, citrus, gember, toffee, hooi en peper. En toch is whisky in feite niets anders dan afgestookt bier, maar dan zonder hop. En moet je dan eens proeven wat ze daar in Schotland en Ierland van gemaakt hebben. Wat een traditie! 

De carriere van een druif

In 'WijnWijs, de carrière van een druif' doken we in de wereld van de druif en lopen we met een wijnboer het jaar door. Waar pakt die zijn rust en waar is het alle hens aan dek? Opbinden, snoeien, vertroetelen en dan, als ze sappig, zoet en kogelrond niets vermoedend aan hun tros hangen te hangen, afknippen en genadeloos tot de laatste druppel uitpersen. Snel het sap naar de gistkuip pompen waar met een heftige chemische reactie de carrière van de druif begint. Daar, in de koele kelders, promoveert de druif stapje voor stapje tot wijn. Soms geholpen door wat getoast hout. 

Reviews en de product story

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten, als Alice in Wonderland in het product stappen, de omgeving laten zien waarin het product wordt gemaakt, het maakproces zelf laten zien, laten zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreren hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat ervaringsverhalen of reviews van klanten zijn. 

professionals en hun product story

Diensten zijn abstracter. Daar heeft een potentiële klant meer aan de ervaringen van andere klanten (klantverhalen) en aan kwaliteitseisen en keurmerken die in zekere zin een garantie bieden. Breng ook de professionals in beeld die de dienst uitvoeren. Dat zegt tegenwoordig veel meer dan het corporate imago alleen. En dan gaat het niet alleen om het cv van professionals, maar ook om de persoon achter de professional. Dus om personal branding. Op die manier zijn mooie combinaties te maken tussen social media, publieke media en eigen media als de website. 


Voor iedere vraag ontwikkelen wij een praktisch en inspirerend traject. Wil je een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over je corporate story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.