Storytelling | tien TOEPASSINGEN

Storytelling is de meest krachtige manier om mensen te raken en te inspireren. Een manier ook om te communiceren vanuit je kern. Hieronder geven we tien praktische toepassingen van storytelling waar wij ervaring mee hebben opgedaan. En een toetje.

1. productstory

Elk product en elke dienst verdient een goed verhaal. Met name high awareness producten, maar eigenlijk geldt dat voor elk product. Zit er dan een verhaal in elk product? Zeker! Ook in spaanplaat en spijkers zit een verhaal, net als in HR Advies of Managed Print Services. De kern ervan heet 'waarde' en de kunst is om die te zien vanuit het oogpunt van de klant of burger. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. En nogmaals: dat geldt ook voor een dienst. Lees hier meer over de product story.

2. corporate story, bedrijfsprofiel of jubileumboek

Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang. Zo'n verhaal is de corporate story. Elke organisatie heeft er een. Of op zijn minst een bedrijfsprofiel. Dat kan ook een bedrijfsgeschiedenis zijn in de vorm van een jubileumboek. Een corporate story zet onderdelen als missie, visie, strategie, historie, trots-momenten en uitdagingen in één verhalend verband. Logisch, want medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. Lees hier meer over de corporate story

3. kernwaarden en storytelling

Corporate storyteling
Wij maken een krachtig verhalenweb

Kernwaarden hebben praktische betekenis voor het gedrag. Maar hoe breng je ze tot leven? In kwalitatieve interviews halen wij authentieke belevingsverhalen, zingevingsverhalen en ervaringsverhalen rondom kernwaarden op en smeden dat tot een krachtig verhalen-web rondom de kernwaarden. Dat web vormt de inspiratiebasis voor de communicatie. Zo komen kernwaarden wél tot leven. Zie bijvoorbeeld hoe je met storytelling de cultuur verandert.

4. Leiderschap en storytelling

Uiteraard is leiderschap nauw met cultuur en communicatie en dus met verhalen verbonden. Leiders moeten inspireren, de 'Leitkultur' uitdragen en in woord en gebaar de kernwaarden uitdragen. Op alle niveaus in de organisatie. Wij helpen het leiderschap door op zoek te gaan naar interne frames en narratieven die invloed hebben op de agenda. En we helpen de kernwaarden te laden die het gedrag positief beïnvloeden. Lees hier meer over leiderschap en overtuigingen.

5. Untold stories en storytelling

Maar organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut een donut maakt en geen oliebol'. Via dat zwarte gat lekt vaak alle energie weg die nodig is om te veranderen. Wij gaan op zoek naar dat zwarte gat, naar de negatieve en belemmerende overtuigingen die aan de verandering of ontwikkeling in de weg staan en geven kansrijke richtingen aan voor de communicatie. Richtingen die aansluiten bij de beleving van medewerkers. Lees hier meer over het counteren van untold stories.

6. Verandering en storytelling

Storytelling en verandering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Door te kiezen voor storytelling als communicatievorm bij verandering, betrek je iedereen in het verhaal en kweek je meer veranderbereidheid. Lees meer over communicatie bij verandering

7. verhalend evalueren

Storytelling en projectevaluaties
Storytelling en projectevaluaties, het evalueren van een incident, crisis of conflict.

Er bestaan veel varianten als het gaat om evalueren. Maar globaal zijn de belangrijkste vormen de beleidsevaluatie vooraf (ex ante) en het evalueren van een project, crisis, incident of conflict achteraf. De projectevaluatie ex post (achteraf) is met name een krachtig instrument voor kwaliteitsverbetering in professionele organisaties waar steeds dezelfde soort projecten of programma's lopen in min of meer dezelfde samenstelling. 

8. klantverhalen en storytelling

Buyers persona en buyers journey
Buyers persona en buyers journey

Klanten laten zich steeds vaker door klanten leiden bij hun aankooporiëntatie. Op basis van klantverhalen verhogen hotelketens, restaurants en persoonlijke dienstverleners hun omzet. Ook in de B2B sector. Door dat soort verhalen maken medewerkers de ervaring van klanten als het ware zelf mee. Breng de buyers journey of de customer journey in kaart en haal de klant letterlijk in huis. Laat een serie levensechte klantprofielen of buyers persona's opstellen en breng de klant tot leven. 

9. personal branding en expertise marketing

Personal branding of professional branding
Personal branding of professional branding

Aan de hand van een diepte-interview gaan wij op zoek naar datgene wat je uniek maakt. Dat doen we vanuit het perspectief van je opdrachtgever in een speciaal door ons ontwikkeld online format dat je het beste kunt zien als een mobiele website. Met een uitstekende vindbaarheid en een ijzersterke domein-autoriteit. Kijk hier voor alle voordelen van onze manier van personal branding

10. Workshop storytelling

Workshop storytelling
Workshop storytelling

In de workshop storytelling laten we deelnemers kennismaken met de kracht van verhalen. Hoe je het kunt inzetten voor je presentaties en je publicaties. En hoe je het kunt inzetten voor een concreet organisatievraagstuk. 

11. toetje

Meer weten? Bel Bob Duynstee op 06-54.222.976 of mail ons via onderstaand formulier:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.