thematisch boek; De Verborgen Verleiding

Voor een vakboek of thematisch boek laat je je vrijwillig opsluiten. Bijvoorbeeld in het Sociaal Historisch Instituut van Amsterdam, in bibliotheken van Parijs, Brussel, Londen en Berlijn. Je graast landen af, op zoek naar kleine musea en je interviewt historici, modeontwerpers en conservatoren.

Product story over de geschiedenis van ons ondergoed
De geschiedenis van ons ondergoed

In 1995 ontmoetten we per toeval een even vriendelijk als eigenaardig heertje van een jaar of vijftig. Deze socioloog woonde in het Noordelijkste puntje van Groningen. Maar wat maakte hem nou zo eigenaardig? 

 

 

socioloog

Hij bleek een verwoed verzamelaar van ondergoed te zijn. Ondergoed? 'Ja', zei hij, 'ik heb meer dan 7.000 onderbroeken, waarvan de oudste uit 1534.' Die broekenkast wilden we wel eens zien. Wij dus naar helemaal bovenin Groningen. En inderdaad: de zolder van zijn grote boerderij herbergde een enorme verzameling corsetten, bustehouders, borstrokken en al wat dies meer zij. Hij wist er ook alles van af. Boeiende kost natuurlijk voor een socioloog. 

 

 

NRC Handelsblad

Over die wonderlijke verzameling hebben we toen een 2 pagina groot artikel geschreven in NRC Handelsblad. De volgende dag rolde er een fax binnen van uitgeverij De Walburgpers: of wij niet een boek over "De geschiedenis van het ondergoed" wilden schrijven. Graag natuurlijk. Dus wij op zoek naar internationale experts op dit onderwerp en alle boeken en tijdschriften over dit onderwerp opgesnord  - ook de Engelse, Duitse en Franse - en wekenlang lezen en kopiëren in Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam met een massale laptop uit 1990 en een verlengsnoer op een haspel omdat er nog geen batterijen bestonden. 

publiciteit

Het kostte dan wel wat benzine, dat op en neer rijden naar Noord Groningen, maar we hebben ondergoedverzamelaar Herman Boeije dan ook het hemd van het lijf gevraagd. Daarvoor hebben we hem in het boek nadrukkelijk bedankt. Ere wie ere toekomt. 

 

Het boek stond destijds meteen met stip op nummer 2 in de boeken top-tien en leverde flink wat publiciteit op. Auteur Charlotte Polak schoof aan in diverse radio- en tv-studio's. Onder andere bij Hans en Mireille van het TV-programma Koffietijd, bij Karel van der Graaf en bij Sjors Frölich van het radioprogramma Cappuccino. Zelfs nog een werk-uitje naar Brussel voor een lang radio-interview voor de BRT.  

product story