Position paper voor de verandering
Advies · 05. december 2023
Succesvol veranderen is succesvol communiceren. Als vervolgens 7 op de 10 veranderingsprocessen niet opleveren wat ervan verwacht werd, wordt het tijd om naar de communicatie te kijken: positioneer de verandering met een position paper in plaats van een communicatieplan. Hoe?

Thematisch magazine maken; welk verhaal vertel je eigenlijk?
Creatie · 24. oktober 2022
Met een relatiemagazine of corporate magazine verdiep je de brand loyalty en de customer loyalty op een manier die met geen enkel ander middel mogelijk is. Maar welk verhaal vertel je als organisatie eigenlijk?

Verkiezingsslogans; kapstok, paraplu en baken
Advies · 03. april 2021
Een verkiezingscampagne kan niet zonder een pakkende slogan. Zo'n slogan is kapstok, paraplu en baken tegelijk en wordt tijdens de campagne door lijsttrekkers en kopstukken 'geladen'.

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces; deel 1
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. En net als dat bij ons deze innerlijke monoloog actief wordt in situaties die er in ons leven toe doen, moet ook de corporate conversatie gevoerd worden op momenten die er in het leven van een organisatie toe doen. Verandering is zo'n moment. Dat begint met een position paper. Op die manier ontwikkel je een 'verander-taal' en een 'verander-verhaal'. Hoe doe je dat als communicatieadviseur? Deel 1.

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces; deel 2
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. Dat begint met een position paper. Hoe modereer je vervolgens als communicatieadviseur de corporate conversatie? Deel 2.

Veranderen Via Verhalen
Advies · 03. november 2019
Hoe verander je je organisatie? Eén ding is zeker: niet en nooit met instrumentele communicatie. Maar hoe dan wel? Door het voeren van een corporate conversatie; het uitwisselen van interpretaties en her-interpretaties van context en situatie.

Corporate storytelling; verhalen van, voor en uit de organisatie
Creatie · 01. juli 2019
Storytelling is de beste manier om abstracte zaken als missie, visie, strategie, cultuur en verandering tot een gemeenschappelijk project te maken. De sterke punten: verhalen verbinden, maken concreet wat abstract is, geven betekenis in plaats van informatie. Verhalen creëren een gevoel van verbondenheid, van lotsverbondenheid. Dat heeft niks meer met 'verhaaltjes vertellen' te maken, maar is wezenlijk voor de ontwikkeling van je organisatie en je brand of merk.

Online brochure maken
Publiciteit · 29. april 2019
Brochures zijn er in twee soorten: corporate brochures en product brochures. Ze maken onderdeel uit van het acquisitietraject en de buyer journey. Online werken ze prima voor je vindbaarheid (SEO).

Communicatieadvies aan de communicatieadviseur
Advies · 09. april 2019
Communicatieadviseurs vragen wel uit, maar vragen ze ook door? In plaats van automatisch mee te gaan in het narratief uit de bestuurskamer, mag van communicatieadviseurs worden verwacht dat ze vanuit hun professie kritisch kijken naar dat verhaal en -als dat nodig is- daar een beter verhaal (narratief) tegenover kunnen zetten. Anders laten ze hun adviesrol los en komen ze in toenemende mate in een instrumentele, uitvoerende rol terecht.

Fasering van de communicatie bij een veranderingsproces: vonk, vlam, vuur
Advies · 20. december 2018
De implementatie van een veranderingsproces kent een zekere fasering. Alleen al omdat de WAAROM-vraag en de WAT-vraag vooraf gaan aan de HOE-vraag. Maar ook omdat het adaptatievermogen niet gelijk verdeeld is over de workforce. Dus: hoe faseer je als Verander-Team of communicatieadviseur de implementatie van een veranderingsproces?

Meer weergeven