· 

Presentatie storytelling; de rol van verhalen van, voor en in organisaties

Een levendige, beeldende en interactieve presentatie over de rol van het verhaal van, voor en in organisaties. Met humor, relevantie en wetenschappelijke onderbouwing. En één ding weet je zeker: je gaat gegarandeerd op een meer effectieve manier communiceren.

Het verhaal is een van de meest afgezaagde en tegelijk meest inspirerende onderwerpen waar je het over kunt hebben. Dat hangt een beetje van de insteek en de achtergrond van de verteller af. Mijn insteek is die van de rol van het verhaal voor organisaties. Maar dat begint er natuurlijk mee dat de mens een verhalen-vertellende diersoort is. We're wired for stories, heet het. Luister anders eens in de kroeg, in de kerk, in de kantine of aan de keukentafel. 

positionering

Deze presentatie is niet alleen interessant voor organisaties zelf, maar ook voor elk managementteam, programmateam, projectteam of procesteam. Eigenlijk voor alles en iedereen die belang heeft bij thema's als ontwikkeling, verandering, cultuur en positionering. Ik laat zien op welke manier het verhaal daar dan een rol bij speelt, wat het verschil is tussen het verhaal en het narratief, welke rol beeldvorming speelt. En vooral: hoe je daar in de praktijk gebruik van kunt maken. Vaak komt een presentatie storytelling niet veel verder dan wat tips om beter te leren schrijven of om je presentatie te verbeteren. En dat is ook prima. Alleen gaat de rol van verhalen van, voor en in organisaties een slag dieper dan dat. Althans zo denk ik erover. 

Een verhalende vorm van communicatie heeft het vermogen om houding, overtuiging en gedrag te veranderen. 

verborgen boodschappen

De diepere rol, betekenis en toepassing van verhalen in, van en voor organisaties is nog nooit systematisch onderzocht. Natuurlijk hebben we het dan over communicatie en ja, er is ook niet zoiets als de verhaalkunde. Jammer, want daardoor ontwikkelt zich het vakgebied communicatie niet in de richting waarin het zich zou kunnen en wellicht moeten ontwikkelen. Dan hoef je achteraf misschien ook niet steeds te zeggen: 'We hadden het ook beter moeten communiceren.' Ik laat zien waarom en hoe een hoofdpersoon transformeert tot de held in zijn eigen verhaal. We hebben het over de vraag of een mop een verhaal is en kijken naar de anatomie van reclames en de verborgen boodschappen in sprookjes. En we maken kennis met vier archetypes die in elk proces een rol spelen: de zwerver, de pionier, de pelgrim en de soldaat.  

Ontwikkeling heeft een volgtijdelijk karakter. Vier archetypische personages uit de reis van A naar B staan symbool voor deze proces-chronologie. In elke fase speelt elk archetype een rol, maar domineert één van de archetypes. Klik op het beeld om uit te vergroten. 

verbeelding

In een interactieve presentatie neem ik je mee naar essentie van het verhaal. Ik laat je aan den lijve ondervinden wat narratieve transportatie is, wat de drie-eenheid perspectief, identificatie en verbeelding precies inhoudt en waarom die belangrijk is. Aan de hand van voorbeelden en anekdotes duiken we in de psychologie en de evolutionaire psychologie en we kijken wat we daarvan kunnen leren voor de manier waarop we als organisatie intern en extern communiceren. Ik heb het over de rol van het verhaal bij verandering, bij positionering en bij onboarding. Liefst aan de hand van een of meerdere concrete vragen uit je organisatie. Maar natuurlijk gaat het ook over de metafoor, de anekdote en de illustratie. Daar kun je dan weer je voordeel mee doen bij een speech of presentatie.  

practisch

Afhankelijk van de wensen duurt de presentatie ongeveer 2 uur, maar kan met oefeningen en opdrachten gemakkelijk naar een middag-vullend programma getild worden.  

Een kennismakingsgesprek is kosteloos en vrijblijvend

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0