· 

Crisiscommunicatie; vergeet de afstemming niet

Terwijl de commotie over de gaswinning in Groningen het kookpunt naderde, bleek dat Shell iets had veranderd in de rechtsverhouding met de NAM. Het moederbedrijf Shell zou niet meer instaan voor de schade die de dochter (de NAM) had veroorzaakt. Toen dagblad Trouw dat op de voorpagina plaatste, was de wereld te klein. Er gingen zelfs stemmen op om Shell het predicaat 'koninklijke'  te ontnemen. Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland had het er maar druk mee. Ze kwam in Nieuwsuur, bij Jinek en in de Tweede Kamer uitleggen dat het allemaal niet bedoeld was zoals het nu in de media werd uitgelegd.

Techneuten-frame

Als excuus voerde ze aan: ‘Wij zijn natuurlijk een stel techneuten - techneuten die de data en feiten kennen en dan denken dat die ook anderen duidelijk zijn.’ Om er aan toe te voegen: ‘Wij zijn ingenieurs en kijken naar de data, kijken rationeel.’ Je snapt wat hier gebeurt: de baas van Shell wil haar bedrijf positief framen. De techneut als een sympathieke, rationele klusser die zich niet met regeltjes bemoeit en van media en beeldvorming al helemaal geen kaas gegeten heeft.

media

Maar dit idee kwam helemaal niet uit de koker van de techneuten. Kijk eens naar de juridische afdeling van shell. Daar zitten de techneuten die dit in elkaar geknutseld hebben. En die met de rug naar de afdeling communicatie zitten. Geen overlap. En dan kan je baas de brand komen blussen. In de media inderdaad. 

grote jongen

Welke les kunnen we hier nou uit trekken? Stem je beleid altijd af. Laat een juridische afdeling niet iets in elkaar knutselen waarvan de strekking de rest van de organisatie volledig ontgaat. Probeer niet met zo'n solo-actie de slimmerik uit te hangen, maar formeer een klankbordgroep met gemengde disciplines: juristen, techneuten, communicatieadviseurs, managers, bestuurders en toets in dat team kritisch het beleid dat je uit wilt stippelen. Als een grote jongen, niet als een smiecht.

Bob Duynstee is een ervaren communicatieadviseur 

EEN KENNISMAKINGSGESPREK IS KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

verder lezen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0