
C O R P O R A T E S T O R Y T E L L I N G
Verhalend vermogen
Verhalend communiceren
Lezing
Lezing over de basisprincipes van storytelling
In een tijd waarin het verschil tussen feit en fictie razendsnel vervaagt, wordt de behoefte aan verhalen alleen maar groter. Verhalen kunnen tegelijk waar en niet-waar zijn. Als ik zeg: ‘Als jij lacht, gaat voor mij de zon op’, dan is dat natuurkundig gezien onzin, maar emotioneel snapt iedereen wat ik bedoel.
Programma
Mensen luisteren liever naar verhalen dan naar feiten, reageren eerder op betekenis dan op logica. Waarom is dat? Wat gebeurt er als iemand naar een verhaal luistert?
Elke organisatie kan worden gezien als een verzameling projecten die in meer of mindere mate gecoördineerd worden uitgevoerd. Elk van die projecten kent een narratief. Waaom eigenlijk? En heb je daar invloed op? En heb je dan ook invloed op de uitkomst?
En de organisatie zelf? Kun je die niet ook zien als een project of een programma met een narratief. Zeker! Net als op de grote thema's strategie, missie, visie, verandering en cultuur. Ook daar kun je de theorie van storytelling op loslaten. En wat zie je dan?
In deze lezing laat ik zien wat het verschil is tussen communicatie en storytelling en maak ik zichtbaar wat vaak onzichtbaar blijft: het narratief van een organisatie, de untold stories en hoe je die in je voordeel kunt aanwenden.
Doelgroep
Deze lezing is geschikt voor leiderschapsteams, veranderteams, HR-professionals, communicatieadviseurs en iedereen die zich bezighoudt met de koers, cultuur of interne dynamiek van een organisatie.
Resultaat
Na afloop heb je inzicht in hoe verhalen werken, hoe je het narratief van je organisatie herkent en hoe je bewust om kunt gaan met wat er verteld, verzwegen en gesuggereerd wordt.
Technisch & Praktisch
- Duur: 20 minuten tot 2 uur, afhankelijk van gelegenheid en wens
- Vorm: lezing met mogelijkheid tot Q&A of interactieve reflectie
- Locatie: op locatie
x
x
x