
C O R P O R A T E S T O R Y T E L L I N G
Verhalend vermogen
Storytelling in actie
Serie workshops
Story-Sprints; Succesvol Communiceren bij Verandering
In deze workshops bereiden we het voorgenomen veranderingsproces in je organisatie voor vanuit een verhaalkundige invalshoek. Vervolgens volgen we het proces van de verhalencyclus en evalueren we de voortgang met het oog op de volgende fase.
In wezen bestaat de aanpak uit continu cyclisch ophalen en analyseren van micro-stories op patronen, het evalueren van de stand van zaken en het kalibreren van het narrative-of-change. Zo blijf je ‘on track’ en tegelijk flexibel en wendbaar.
Doel van de Story Sprints (workshops) is een succesvolle vorm van communicatie bij verandering. Medewerkers gaan zelf in de eigen organisatie aan de slag met de verhaalkundige benadering van communicatie bij het veranderingsproces.
Introductie: story sprints over de voorbereiding op het avontuur
• Waarom werkt communicatie niet bij verandering?
• De basisprincipes van storytelling bij verandering
• Reflecties op de visie en de missie van de verandering
• Hoe en waarom betrek je stakeholders?
• Untold Stories: met welke verborgen verhalen hou je rekening?
• Wat is het ‘narrative-of-change’ en hoe zet je dat in?
• Het ‘Grote Wiel’ van verandering
• Het ‘Kleine Wiel’ van Verandering
Uitvoering: story sprints over weerstand en strijd
• Story Activation: het challengen van het narrative-of-change
• Visualiseer het verhaal: hoe breng je het verhaal visueel in kaart?
• Narratieve Architectuur: wie vertelt en bewaakt het narrative-of-change?
• Monitoring: bepaal kwantitatieve meetpunten op KPI’s
• Appreciative inquiry: hoe haal je verhalen op?
• Weerstand Omarmen: hoe maak je weerstand zichtbaar?
• Strijd: waarom je de strijd met het web aan tegenverhalen aan moet gaan
• Mini-stories: hoe je mini-stories op rode draden en patronen clustert en analyseert
• Feedback Loop: hoe je het narrative-of-change verder ontwikkelt
• Verbind Verhalen met Acties: hoe je verhalen verbindt met concrete acties en beslissingen binnen de organisatie.
Evaluatie: story sorints over de stand van zaken en hoe verder
• Narratief Impact Assessment: evalueer en kalibreer het narrative-of-change op KPI’s
• Succes- & faalverhalen: Wat zijn de meest opvallende patronen?
• Interventies: extra communicatiesessies, workshops of persoonlijke gesprekken met sleutelpersonen bij specifieke problemen of misverstanden
• Regelmatige Reflectiesessies: laat medewerkers hun ervaringen delen, stem het veranderverhaal c.q. het proces opnieuw af.
• Lessons learned: hoe je succesvolle verhalen en best practices onderdeel maakt van de bedrijfscultuur
• Successen vieren: hoe je successen verankert door de verhalen over wat goed ging te delen en te vieren
• Betrokkenheid: hoe vergroot je de betrokkenheid?
• Monitoring: Documenteer het veranderproces en de daarbij behorende verhalen in een blijvende vorm, zoals een digitaal platform of een veranderboek, om de lessen en successen vast te houden voor een volgende veranderronde.
Thema’s die aan de orde komen
-
Hoe je een verandering positioneert in een staande organisatie
-
Hoe je het narrative-of-change communiceert en ontwikkelt
-
Waarom je een verhaal van geloof, hoop en verwachting moet vertellen
-
Hoe je mensen bij je missie en visie betrekt
-
Wat de waarde is van weerstand, conflict en strijd
-
Hoe je zicht krijgt op untold stories en hoe je die inzet
-
Hoe je een verandering structureert en faseert
Voor wie is de Masterclass bedoeld?
-
Voor communicatieadviseurs die succesvol willen communiceren en adviseren bij een veranderingsproces;
-
Verander-teams wier missie het is om een veranderingsproces te managen;
-
Managementteams die verantwoordelijk zijn voor succesvolle organisatieverandering;
-
Leiders (en informele leiders) die concurrentieel c.q. maatschappelijk voordeel uit het veranderproces willen halen.
Na de Masterclass
-
Heb je gegarandeerd een radicaal andere kijk op verandering;
-
Hoef je achteraf nooit meer te zeggen: 'We hadden het ook beter moeten communiceren.'
-
Weet je hoe je verandering structureert, faseert en stapsgewijs vormgeeft;
-
Weet je waarom en hoe je medewerkers moet betrekken;
-
Weet je hoe je untold stories en weerstandsverhalen op het spoor komt;
-
Ken je de waarde van weerstand;
Weet je hoe je een 'narrative-of-change' bouwt en verder uitbouwt.