top of page

Jubileumboek

Ode aan het ondernemerschap

Ode aan het ondernemerschap

Opdrachtgever

Aalberts NV


Vraag aan ons

Kunnen jullie voor Aalberts 1975 – 2025 een jubileumboek maken waarin het ontstaan en de groei van het bedrijf op een aansprekende manier beschreven worden en waarin tegelijk een boodschap wordt afgegeven van ‘één Aalberts’ met één gemeenschappelijke cultuur?


Toelichting

Aalberts is een wereldwijd opererend en beursgenoteerd bedrijf met een sterke ondernemerscultuur. Het bedrijf behoort wereldwijd tot de top in de eindmarkten: surface technologies, building industry en semicon industry.


Aalberts weet meer autonome groei te creëren uit overgenomen bedrijven. Maar ‘One Aalberts’ is niet vanzelfsprekend in een bedrijf dat zich richt op drie verschillende eindmarkten en bestaat uit meer dan 100 bedrijven met elk een eigen oprichter, een eigen historie en een eigen regionale of nationale context.


Werkwijze

Met het rijk geïllustreerde historische deel laten we de ongekende ondernemerskracht zien van de oprichter, Jan Aalberts. Als icoon en patroonheilige van het Nederlandse ondernemerschap is hij het archetype ondernemer en koopman in één. We hebben daarom ook bewust gekozen voor een ‘oral history’ omdat er in het bedrijf zóveel anekdotes over deze sterke persoonlijkheid de ronde doen.


Jan Aalberts heeft een strategie ontwikkeld en bijna veertig jaar lang rücksichtslos uitgevoerd waartoe geen enkel ander bedrijf is staat was, omdat die nu eenmaal samenhing met wie Jan Aalberts is als mens.


Zo wist hij een cost leadership strategy te combineren met een high tech, high awareness en high margin business; dat wil dus zeggen: een kostengedreven en radicaal efficiënte uitvoering die je doorgaans alleen in de wereld van commodity ziet, maar dan in een wereld met unieke producten in de B2B-markt met hoge marges.


Vanuit die strategie, vanuit dat karakter, zijn de kernwaarden van het bedrijf ontwikkeld. Dat hebben we laten zien in het historische deel van het boek en in het essay over de cultuur van Aalberts. In het derde deel hebben we AI gevoed met het historische deel en met het essay en gevraagd: hoe gaat de toekomst er de komende 10 jaar voor Aalberts uitzien?      



Resultaat

Een aansprekend jubileumboek, uitgevoerd in de drieslag: verleden, heden en toekomst, waarmee een krachtige impuls gegeven wordt aan de samenhang binnen het bedrijf en de saamhorigheid van medewerkers wereldwijd. Het gevoeld van: ‘Wij zijn Aalberts’.


Relevantie

Als een bedrijf of organisatie dan toch wil investeren in een jubileumboek, kun je er ook door de bril van een corporate story naar kijken. Daar leg je met zo’n jubileumboek een prachtige basis voor.


Auteurs: Bob Duynstee en Cees van Lotringen

Reportage & fotografie kinderverhaal: Riëtte Duynstee 

Analyse kinderverhaal: Adriaan Wagenaar 

Vormgeving: Monter, Monique Smulders

Vertaling: Elizabeth Manton en Gordon Dorrach

Concept & Realisatie: 1001 

bottom of page