Met een jubileumboek positioneer je je organisatie. Niet alleen door de verspreiding, maar ook door de publiciteit rondom het boek zelf. Jubileumboeken worden doorgaans als relatiegeschenk in controlled circulation verspreid. Maar dat sluit niet uit dat je er ook een publieksuitgave van maakt. Elk jubileumboek heeft hoe dan ook baat bij publiciteit op radio en televisie, online en in kranten en (vak)tijdschriften. Hoe genereer je publiciteit voor je jubileumboek?
Het jubileumboek 'Ridders in de Bijlmer' op televisie bij Diewertje Blok. Uiteraard had dat een positief effect op de verkoop van het boek.
Voorbeeld van free publicity bij het jubileumboek 'Wij Amsterdamsche Studiosi'. De imagoverbetering pakte wonderwel uit!
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid', een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium. Het boek kreeg ruime aandacht in o.a. het Parool.
Voor de ingebruikstelling van de IJtram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJtram. Eerste exemplaar werd in de tram aangeboden aan minister Karla Peijs.
verder lezen?
Corporate storytelling; verhalen van, voor en uit de organisatie
Hoe maak je een corporate story
Storytelling; sturen op beeldvorming is sturen op verhalen
Corporate storytelling; Ofwel: wat is een goed verhaal waard?
Waarom een corporate story? Een dagje op de hei
Elf storytelling-technieken om je communicatie te verbeteren
15 tips uit de wereld van storytelling om je presentatie te verbeteren
Verbeter je leiderschapsspeech of presentatie met tips uit de wereld van storytelling
De wetenschappelijke kant van storytelling
Hoe je met storytelling je imago verandert
Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet
Framing is storytelling in een luciferdoosje
Storytelling en cultuurverandering; een voorbeeld uit de praktijk
Verbeter je speech of presentatie met tips uit de wereld van storytelling
PROMOTIE van EEN JUBILEUMBOEK
Maak een communicatie-, publiciteitsplan c.q. een promotieplan voor je jubileumboek. Helemaal als het boek ook op de markt komt. Maak een persbericht en kijk of je aandacht voor het boek kunt krijgen in de vakpers of publieke media. Ook online. Zo heeft de publiciteit voor het jubileumboek Bouwen aan Vrede goed geholpen voor de verkoop in de tentoonstellingsruimte van het Vredespaleis en via de reguliere boekhandel. Aandacht op televisie voor het boek Ridders in de Bijlmer heeft goed geholpen bij de verkoop via culturele centra in de Bijlmer. Het boek Wij Amsterdamsche Studiosi werd verkocht onder 18.000 reünisten en 3.000 actieve leden. Ook daarvoor was publiciteit een doorslaggevende factor. Niet alleen bij de verkoop overigens, want alle publiciteit werkt ook goed voor het geplaagde imago van de studentenvereniging in de stad. Zand en Zaagsel voor Strukton en Lijntekeningen en Krassen op de eeuwigheid voor de gemeente Amsterdam werden als relatiegeschenk gemaakt, maar de laatste twee uitgaven kwamen ook uitgebreid aan bod in het Parool en er is nadien ook ruim uit geciteerd, uiteraard met bronvermelding!
free publicity, freelancers en influencers
Promotie en free publicity in de vorm van recensies op radio of tv, in kranten en/of (vak)tijdschriften is natuurlijk mooi meegenomen. Maar hoe doe je dat nou? Hoe krijg je aandacht voor je boek? Maak om te beginnen een sterk (online) persbericht waarin je het verhaal op een aantrekkelijke manier op de Bühne zet. Wees creatief met 'insteken' bij radio, televisie, bij kranten en bij (vak)tijdschriften. Denk ook aan social influencers en freelancers. Vergeet niet om de redacties ook te voorzien van aansprekend beeld.
Bob Duynstee is een ervaren schrijver, communicatieadviseur en producten/uitgever van jubileumboeken.
EEN KENNISMAKINGSGESPREK IS bij ons KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND
reviews
‘DuynsteePolak heeft zich snel ingeleefd in het onderwerp. ‘Ridders in de Bijlmer’ heeft lokaal en landelijk mooie publiciteit gekregen en de aandacht voor het gebied van kopers en inwoners is er duidelijk door toegenomen.’
Emile Jaensch, Dagelijks Bestuurder Stadsdeel Amsterdam Zuidoost
‘DuynsteePolak heeft ons op een voortvarende maar ongedwongen manier meegenomen in een intellectueel proces, met oog voor de politieke dimensies die nu eenmaal aan dit type instituties kleven.’
Steven van Hoogstraten, directeur Carnegie-Stichting Vredespaleis
Het jubileumboek was een doorslaand succes. We zijn echt ontzettend blij met dit unieke jubileumboek. Wat een prachtig resultaat van een mooie samenwerking!
Sascha Dalen Gilhuijs, directeur Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB)
‘Your Majesty, Secretary General of the United Nations, your excellencies; we chose an Amsterdam based firm, DuynsteePolak, as being the most promising production team.’
Ben Bot, voormalig minister Buitenlandse Zaken en voorzitter van de Carnegie Foundation
'Bob Duynstee skillfully managed the whole process of delivering the book on time and within budget, no easy task in times of pandemic.'
Han van Dissel, dean of the Faculty of Economics and Business UvA
'Het idee van 'Ridders in de Bijlmer' kreeg een mooi vervolg toen op de presentatie van het boek de eerste bewoners van de Bijlmer tot 'Ridder van de Bijlmer' werden geslagen. Het ging om mensen die zich sociaal of maatschappelijk hadden ingezet voor anderen (jongeren, ouderen, sociaal zwakkeren etc.). Een prachtig voorbeeld van waartoe de titel van een boek kan leiden.'
Emile Jaensch, Dagelijks Bestuurder Stadsdeel Amsterdam Zuidoost
Reactie schrijven