top of page

Corporate magazine maken; kom je wat halen of kom je wat brengen?

Bijgewerkt op: 11 aug.

Met een thematisch of corporate magazine creëer je iets dat je met geen enkel ander medium kunt bereiken. Maar dan moet je wel aandacht géven en geen aandacht vrágen. En aandacht geef je door relevant te zijn. On-topic. Niet voor jezelf, maar voor je klant of relatie. Dát is pas de klant centraal stellen! Hoe maak je een thematisch magazine? Deel 2 van 2.



Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen dan een relatiemagazine of corporate magazine. Behalve een periodiek heb je ook nog het thematische magazine en het gelegenheidsmagazine. Dat zijn (steeds) one-offs. Heel geschikt om bijvoorbeeld te koppelen aan een seminar, open dag of een congres en een thema alle hoeken van de samenleving of de wetenschap te laten zien.


Corporate magazine maken of thematisch magazine maken

Kruising van een corporate en thematisch magazine voor Boer & Croon Management Consultants.



‘I've used Bob as the editor of a company magazine. He facilitates really constructive discussions, is an organized project manager, creative and results-driven.’  Helen den Held, Leadership and Change and Communication Professional at Deloitte 


‘Bob weet ceo's, bestuurders, ministers, sporters, wetenschappers en kunstenaars steeds op een originele manier aan onze uitgave te verbinden met mooie verhalen die onze relaties raken.’ Eric de Groot, senior partner Boer & Croon Strategy and Management Group






Online of in druk

Sinds tien jaar loopt nu de discussie of je een magazine online of in print moet uitgeven. De keuze is volgens ons simpel: kom je wat halen? Dan is een online magazine veel efficiënter. Kom je wat brengen? Dan heeft een gedrukt magazine, zeker voor een goed-geïnformeerde doelgroep een meerwaarde. Dus de enige vraag die je jezelf moet stellen is: kom ik wat halen of ga ik wat brengen? In de sfeer van een community zoals alumni, medewerkers, vakgenoten of vaste relaties kun je sowieso beter in druk verschijnen omdat dit je life-line is die je doelgroep met de missie en het doel van de vereniging, het bedrijf of de club heeft. Veel grote bedrijven zijn trouwens ook teruggekomen van het online zetten van het personeelsblad en verspreiden het blad weer in print.



‘Met zijn redactie realiseert Bob ons magazine met een oplage van 18.000 exx op een hele professionele en verbindende wijze. Veel positieve feedback en het aantal betalende leden neemt toe.’ Rob Labadie, voorzitter van de Vereniging van Reünisten ASC/AVSV 



Thematisch magazine voor reünisten en actieve leden ASC/AVSV; oplage 18.000 exx.



De klant centraal

Met een corporate of thematisch magazine wil je de relatie met je klanten of medewerkers verdiepen. Het gaat om brand loyalty en customer loyalty. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 1 keer per jaar op het juiste moment genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie. Maar de kern van de zaak is dat je de doelgroep een magazine geeft dat ruimte maakt voor de verbinding. Ga dus vooral geen verplichte figuren schaatsen. Associeer de wereld van je eigen organisatie met die van je relaties. Probeer relevant te zijn. Dat is eigenlijk de belangrijkste tip. Elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, zou een corporate of thematisch magazine moeten hebben waarin ze doet wat ze zegt: de klant, de medewerker of de leden centraal stellen. 




Corporate magazine maken of thematisch magazine maken

Thematisch magazine voor Boer & Croon. Samen met Conny Dorrestein en Richard Backer (vormgeving).



Content; de inhoud van een thematisch magazine

Wat kom je brengen? Verdieping, verrassing, verwondering, verbeelding, verbreding. Uiteraard gerelateerd aan de boodschap in je position paper. Hoe? Het woord 'magazine' komt van het Arabische 'makasin' dat pakhuis betekent. Inderdaad: magazijn. En in een pakhuis liggen allerlei goederen. Variatie en afwisseling is dus een sleutelwoord als het gaat om een thematisch magazine, zolang het maar een duidelijke relatie heeft met het thema. Het gaat om een mooie balans tussen harde informatie en de reflecties daarop, om inhoudelijke artikelen en human interest verhalen, om need-to-know en nice-to-know, om verschillende genres, korte en langere bijdragen en de verhouding beeld en tekst. Alles rondom een thema.



‘De tijdsdruk was groot en het onderwerp complex. Toch heeft Bob deze productie in de vorm van een eenmalig magazine weten te realiseren met een mooi resultaat dat met veel pers kon worden gepresenteerd.’ Ellen Dijkshoorn, projectleider Stichting Herdenking Slavernijverleden


‘Met name de vertaling van ambtelijk beleid in begrijpelijke (beeld)taal, zonder aan de nuancering van de regelgeving af te doen, is een sterk punt van Bob. Ook voor de magazines die ze voor ons maken.’  Hugo Warning, Hoofd Communicatie van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam


‘Bob speelt als ghostwriter een cruciale rol door de lezingen van wetenschappers en praktijkmensen om te zetten in goed gestructureerde en prettig leesbare bijdragen in ons thematische magazine.’  Lubbert Hakvoort, directeur Leerhuis Projectmanagementbureau Amsterdam


Thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam. Samen met Projectmanagementbureau Amsterdam.



De organisatie van een thematisch magazine

Stel een kernredactie samen en vergeet niet om de vormgeving op tijd een plek aan tafel te geven. De kernredactie is later uit te breiden. Mogelijk heb je ook baat bij een redactieraad, bijvoorbeeld vanwege het netwerk dat leden van die raad hebben. Het thema staat uiteraard vast. Het doel: boeien, interesseren, involveren, engageren. De kernredactie maakt een inhoudelijke en creatieve vertaling van de thematiek. Wat het altijd goed doet: een onderzoek en het duiden van een trend. Dan heb je meteen ook nieuwswaarde. Denk voor de aankleding van het thema ook aan externe bronnen : culturele, politieke, financiële, maatschappelijke, economische, artistieke, wetenschappelijke of technische bronnen.



Corporate magazine maken of thematisch magazine maken

Online thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam.





Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page