Het boekje Corporate storytelling van Peter van der Wijk bestaat uit niet meer dan tachtig pagina’s die je achter elkaar uitleest. Van der Wijk kan schrijven. Gelukkig eindelijk eens een storyteller die dat kan.
Aan de hand van een kudde praktijkvoorbeelden laat de auteur de waarde van storytelling zien. Misschien is het enige nadeel dat de voorbeelden allemaal uit de wereld van grote internationale ondernemingen komen zoals Nike, LEGO, Coca Cola en IKEA. Nergens een mkb-bedrijf of een overheidsinstantie terwijl het daar minstens zo vruchtbaar kan zijn. Maar dat komt wellicht omdat Van Wijk een reclameachtergrond heeft. Het zij hem vergeven.
Voorbeelden
Het nadeel van alleen voorbeelden uit alleen de wereld van Peter Stuyvesant is dat Van der Wijk zelf niet bij deze stories betrokken is geweest. Op zichzelf geen bezwaar, maar het was wel aardig geweest wanneer hij ook wat voorbeelden dichter bij huis had gegeven. Voorbeelden waar hijzelf bij betrokken is geweest. Bijvoorbeeld om te vertellen hoe het proces om te komen tot een corporate story eruit ziet of wat het effect is van een uiteindelijke corporate story. Daarnaast bekruipt mij altijd het gevoel dat auteurs met wereldwijde voorbeelden selectief hebben gewinkeld: ze zoeken de voorbeelden die in hun kraam te pas komen en laten de zwarte zwanen schieten. Wel vraagt Van der Wijk zich af waarom Shell zonder verhaal toch zo succesvol kan zijn. Tja, misschien zijn er wel veel meer voorbeelden te bedenken. Maar afgezien daarvan laat Van der Wijk heel goed zien hoe storytelling in een bedrijfsomgeving een effectief instrument is voor leiders.
Mijlpaalverhalen
Hoewel Van der Wijk terecht veel nadruk legt op het kernverhaal, de corporate story waarmee de organisatie zichzelf in de beeldvorming manifesteert, licht hij ook andere elementen van de corporate story uit. Bijvoorbeeld de oerknalverhalen, de verhalen van de oprichting en de oprichter. Zoals het verhaal van Ingvar Kamprad, de grondlegger van IKEA die in elk hotel waar hij kwam de door hemzelf leeggedronken Coca cola flesjes uit de minibar van zijn hotelkamer weer verving door flesjes uit de supermarkt. Hoe kun je beter uitleggen dat je medewerkers op de kosten moeten letten? Of de mijlpaalverhalen, de boeken die gemaakt worden bij gelegenheid van een jubileum. Want dat hoort, zo weet Van der Wijk, ook bij het vak. Hij laat duidelijk zien hoe het van een identiteitsverhaal (kernverhaal) gaat naar kernwaarden, naar merkwaarden en naar productwaarden en welke rol verhalen op al die niveaus een rol spelen.
Wie snel een beeld wil krijgen wat storytelling kan betekenen koopt corporate storytelling van Peter van der Wijk bij managementboek.nl Â
Comments