Corporate story maken: meer dan een mooi verhaal
- Bob Duynstee
- 9 jun
- 5 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 16 sep
Het verhaal dat een organisatie over zichzelf vertelt (en gelooft) werkt als een innerlijk narratief. Het beïnvloedt strategie, beslissingen, cultuur en de manier waarop externe signalen worden geïnterpreteerd. Heb je zo'n verhaal niet, dan ontwikkelen stakeholders zelf een versie. En die hoeft niet per se in lijn te liggen met de strategie. Dan krijg je als MT soms het gevoel dat de organisatie als een slak over schuurpapier omhoog aan het kruipen is.

Het verhaal van de organisatie is het meest waardevolle intangible asset dat niet op de balans staat.
Elke organisatie heeft een corporate story. Ook de organisatie die zegt er geen te hebben. Het verschil is alleen dat de organisatie die geen corporate story heeft, het verhaal níet zelf vertelt – en dus geen richting geeft aan de verandering, de strategie, de branding en de beeldvorming.
Is dat erg? Niet per se. Met name organisaties met een oprichterscultuur hebben vaak een ijzersterk imago zonder dat ze zich daar ooit een vraag over hebben gesteld en een dijk van een cultuur terwijl dat woord intern nog nooit gevallen is.
Maar er komt altijd een moment dat een organisatie bij zichzelf te rade moet gaan.
Zeker in de overgangsfase naar een meer geïnstitutionaliseerde organisatie met meerdere afdelingen en locaties in een ecosysteem met meerdere partners. Dan beginnen de versies van het verhaal al gauw uiteen te lopen.
'Employees care about values and impact more than most people realise. And young and future employees care most deeply of all.' Paul Polman, voormalig CEO van Unilever
En als er dan iets gebeurt, sta je op achterstand: een incident, een klacht, een mediabericht, een nieuwe wet, een maatschappelijke discussie, een vervangende techniek. Opeens sta je als organisatie in de schijnwerpers. Niet alleen het beleid wordt bevraagd, maar ook de cultuur. Hoe keken jullie hier tot nu toe eigenlijk naar? Waarom hebben jullie dit niet eerder gezien? En dan blijkt: er ligt niks. Geen gedeeld verhaal, geen gedeelde taal. De organisatie heeft nooit expliciet gemaakt wie ze wil zijn en wat ze diep van binnen gelooft.
Investeerders en opdrachtgevers worden nerveus.
Een rake corporate story brengt iedereen op dezelfde pagina van het boek. Het zorgt niet alleen dat abstracte begrippen als missie, visie, cultuur, identiteit, positionering en strategie herkenbare onderdelen worden van één groter geheel, maar ook dat iedereen dezelfde betekenis geeft aan deze begrippen.
Dat geeft richting; juist in organisaties waar niemand het hele plaatje meer kan overzien.
Kortom: een corporate story is pas “waar” als die in de praktijk richting geeft, gedrag beïnvloedt en resultaten oplevert.
Wil je weten hoe je een corporate story maakt?
Hieronder voorbeelden van corporate stories:








Verder van gedachten wisselen?
Wil je weten hoe je een corporate story maakt?
Neem gerust contact op.


Opmerkingen