Jubileumboek maken; vergeet de toekomst niet
- Bob Duynstee
- 10 jun
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 24 jul
Een jubileumboek is veel meer dan een nostalgisch naslagwerk alleen. Het is een kans om de identiteit en ontwikkeling van je organisatie zichtbaar te maken: hoe het begon, waar je voor staat, wat je onderweg hebt geleerd, welke koers je nu vaart en waarom. Hoe maak je een jubileumboek?
Een jubileumboek kijkt niet alleen terug, maar ook vooruit. Het jubileum wordt zo geen sluitstuk, maar een springplank. Een kans om het heden te duiden en de toekomst vorm te geven. En om vast te leggen waar je vandaan komt, wat je hebt opgebouwd ā en waar je als organisatie naartoe onderweg bent.
Het is een verhaal met nestgeur dat:
Medewerkers trots maakt op wat er is bereikt: āDit zijn wij. DĆt hebben we neergezet.ā
Herkenning geeft: āZo doen wij de dingen hier. Dat geeft houvast.ā
Ontroert: "Ik wist niet dat hij dat zo ervaren heeft. Dat neem ik mee.ā
Weemoed oproept: āZoveel is veranderd⦠wat moeten we bewaren, wat durven we los te laten?ā
En inspireert: āWat toen kon, kan nu opnieuw. Alleen anders.ā
Zo'n organisatieverhaal maakt medewerkers trots op wat er is bereikt, geeft herkenning en inspireert. Praktisch werkt een jubileumboek of jubileummagazine als corporate storytelling ook goed als relatiegeschenk en onboardingsinstrument voor nieuwe medewerkers. Het versterkt het werkgeversimago en helpt bij het aantrekken van nieuw talent.
Jubileumboek maken als vorm van corporate memory
Grote bedrijven als Shell, Heineken en AkzoNobel zetten hun jubileumboeken in als corporate memory Ʃn als branding-instrument. Niet alleen voor externe stakeholders, maar juist ook intern: medewerkers zijn niet alleen lezers van dat verhaal, maar ook co-auteurs. Een goed jubileumboek activeert. Ook voor de arbeidsmarkt en voor het proces van onboarding. 1001 helpt je dat verhaal scherp te krijgen, goed te vertellen en krachtig vorm te geven.


Vanuit een jubileumboek kom je makkelijk tot een korte video over 100 jaar FEB. Samen met Gast Producties.


Jubilerende organisaties laten ook vaak een jubileumlogo maken. Dat geeft het jubileum intern en extern de aandacht die het verdient.
JUBILEUMBOEK ALS PROJECT
Een jubileumboek is een project met een kop en een staart en vraagt om degelijk projectmanagement. Dat betekent: grip op de drie klassieke factoren ā tijd, kwaliteit en budget.
Tijd: een realistische planning
Kwaliteit: een doordacht concept in vorm Ʃn inhoud
Budget: heldere keuzes over de investeringsruimte
Professionele regie op de processen van research, interviews, redactie, beeldselectie, eindredactie, vertaling en vormgeving is bij een jubileumboek onmisbaar. Sinds 2000 begeleiden we dit soort trajecten ā van het eerste idee tot de oplevering. We kennen elk onderdeel van dit proces tot in detail. We weten hoe je de verschillende professionals aanstuurt, hoe je voor de opdrachtgever het overzicht houdt, waar de valkuilen zitten en hoe je zorgt dat het boek er gewoon op tijd ligt.

Een geslaagd jubileumboek begint met een goed concept
Kort door de bocht zijn er drie smaken: lineair, thematisch of een combinatie daarvan. Voor een meer institutionele organisatie met een rijk archief, zoals het Vredespaleis, ontkom je er niet aan om het verhaal van het gebouw en de organisaties die het huisvest op een lineaire maar eigentijdse manier opnieuw te vertellen. Voor dit jubileumboek hebben we, naast het historisch-wetenschappelijke deel, ook een levendige beschrijving gegeven in de vorm van een essay 'Upstairs-Downstairs' over de bewoners van het Vredespaleis, inclusief reportage-fotografie. Om het boek extra waarde te geven, hebben we 10 grote schrijvers wereldwijd uitgenodigd om een 'Brief aan de Vrede' te schrijven.


Plan van aanpak
Met een globaal plan van aanpak houd je grip op het proces ā inhoudelijk, praktisch, planmatig en financieel. Zo'n plan biedt overzicht en houvast tijdens de āmaking ofā, zowel voor de opdrachtgever als voor de makers. Maar dat is wel altijd een globaal plan. Onderweg kom je vaak dingen tegen die je aan het begin nog niet kon voorzien. Daar moet ruimte voor zijn. Tegelijkertijd is die ruimte niet onbeperkt. Daarom leggen we op hoofdlijnen vast wat de kaders zijn en waar de ruimte zit.
De inhoud
De basis van elk jubileumboek is de combinatie van tekst, beeld en opmaak. Dat zijn drie zelfstandige maar samenhangende processen. Tekst is bij jubileumboeken, naast het schrijven zelf, vaak een combinatie van research (archiefonderzoek en literatuurstudie) en interviewen. Bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA en het Vredespaleis lag er, vanwege het wetenschappelijke gehalte, ook veel nadruk op het archiefonderzoek en de literatuurstudie. Bij de jubileumboeken voor Aalberts, Strukton, STAB en Hoen lag de nadruk meer op de interviews. Bij 'Ridders in de Bijlmer' op de enorme kennis van de auteur over het gebied.
Beeld en vormgeving
Ja, het begint met het verhaal. Maar dan ben je pas halverwege. Een verhaal zonder beeld is als een vaas zonder bloemen. Daarom zetten wij met jubileumboeken altijd zwaar in op beeldresearch. En vormgeving is ook echt geen kunstvorm die je op het laatste moment bij schakelt. Meestal vragen wij de vormgeving erbij op 60 procent van de inhoud, inclusief het beeld.


Hoe lang duurt het maken van een jubileumboek?
Dat hangt van een paar factoren af. Is er een sterk idee? Vraagt het concept om weinig research en kan het verhaal gemaakt worden aan de hand van interviews, dan kan een jubileumboek aanzienlijk sneller gemaakt worden dan een jubileumboek waar literatuuronderzoek en archiefonderzoek bij komt kijken. Maar reken op minimaal 1 jaar. Grote producties als het Vredespaleis en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, kennen een doorlooptijd van twee tot zelfs drie jaar. Zit die tijd er niet meer in, denk dan ook eens aan een jubileummagazine.
Verder praten over het idee voor of de productie van een jubileumboek? Neem contact met ons op!
Lees ook het schrijfproces van een jubileumboek.
Comments