top of page

Jubileumboek maken; vergeet de toekomst niet

Bijgewerkt op: 24 jul


Een jubileumboek is veel meer dan een nostalgisch naslagwerk alleen. Het is een kans om de identiteit en ontwikkeling van je organisatie zichtbaar te maken: hoe het begon, waar je voor staat, wat je onderweg hebt geleerd, welke koers je nu vaart en waarom. Hoe maak je een jubileumboek?


Een jubileumboek kijkt niet alleen terug, maar ook vooruit. Het jubileum wordt zo geen sluitstuk, maar een springplank. Een kans om het heden te duiden en de toekomst vorm te geven. En om vast te leggen waar je vandaan komt, wat je hebt opgebouwd – en waar je als organisatie naartoe onderweg bent.


Het is een verhaal met nestgeur dat:


  • Medewerkers trots maakt op wat er is bereikt: ā€œDit zijn wij. DĆ­t hebben we neergezet.ā€

  • Herkenning geeft: ā€œZo doen wij de dingen hier. Dat geeft houvast.ā€

  • Ontroert: "Ik wist niet dat hij dat zo ervaren heeft. Dat neem ik mee.ā€

  • Weemoed oproept: ā€œZoveel is veranderd… wat moeten we bewaren, wat durven we los te laten?ā€

  • En inspireert: ā€œWat toen kon, kan nu opnieuw. Alleen anders.ā€


Zo'n organisatieverhaal maakt medewerkers trots op wat er is bereikt, geeft herkenning en inspireert. Praktisch werkt een jubileumboek of jubileummagazine als corporate storytelling ook goed als relatiegeschenk en onboardingsinstrument voor nieuwe medewerkers. Het versterkt het werkgeversimago en helpt bij het aantrekken van nieuw talent.


Jubileumboek voor het 50-jarige Aalberts NV. 196 Pagina's, hard cover. Formaat: 280 mm x 23 mm. Oplage: 15.000 exx. Nederlandstalige en Engelstalige uitgave. Auteurs: Bob Duynstee en Cees van Lotringen.  Vormgeving i.s.m. Monter. Concept & Realisatie: 1001.
Jubileumboek voor het 50-jarige Aalberts NV. 196 Pagina's, hard cover. Formaat: 280 mm x 23 mm. Oplage: 15.000 exx. Nederlandstalige en Engelstalige uitgave. Auteurs: Bob Duynstee en Cees van Lotringen. Vormgeving i.s.m. Monter. Concept & Realisatie: 1001.


Jubileumboek maken als vorm van corporate memory

Grote bedrijven als Shell, Heineken en AkzoNobel zetten hun jubileumboeken in als corporate memory Ʃn als branding-instrument. Niet alleen voor externe stakeholders, maar juist ook intern: medewerkers zijn niet alleen lezers van dat verhaal, maar ook co-auteurs. Een goed jubileumboek activeert. Ook voor de arbeidsmarkt en voor het proces van onboarding. 1001 helpt je dat verhaal scherp te krijgen, goed te vertellen en krachtig vorm te geven.



Jubileumboek maken; hier voor de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA. Auteurs dr. Johan Joor, drs. Jule Hinrichs en drs. Rob Hartgers. Vormgeving door Monter. Fotografie: Monique Kooijmans. Productie en uitgever: 1001. Engelstalige uitgave.
Jubileumboek voor de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA. 368 Pagina's, hard cover. Formaat: 280 mm x 23 mm. Oplage: 9.000 exx. Engelstalige uitgave. Auteurs dr. Johan Joor, drs. Jule Hinrichs en drs. Rob Hartgers. Beeldredactie: drs. Daan Meijer. Begeleiding en redactie: mr Bob Duynstee. Fotografie: Monique Kooijmans. Vormgeving i.s.m. Monter. Concept & Realisatie 1001.

Jubileumboek maken 1001 en tentoonstelling jubileum maken 1001
Vanuit een jubileumboek werk je geruisloos naar een tentoonstelling zoals deze. Samen met Monter.


Vanuit een jubileumboek kom je makkelijk tot een korte video over 100 jaar FEB. Samen met Gast Producties.



Jubileumboek maken; 1001; tijdlijn
Vanuit een jubileumboek kom je zonder veel moeite op een tijdlijn. In dit geval een tijdlijn van 15 meter breed en 1,5 meter hoog. Samen met vormgevingsbureau Monter.
Jubileumlogo maken

Jubilerende organisaties laten ook vaak een jubileumlogo maken. Dat geeft het jubileum intern en extern de aandacht die het verdient.



JUBILEUMBOEK ALS PROJECT

Een jubileumboek is een project met een kop en een staart en vraagt om degelijk projectmanagement. Dat betekent: grip op de drie klassieke factoren – tijd, kwaliteit en budget.


  • Tijd: een realistische planning

  • Kwaliteit: een doordacht concept in vorm Ć©n inhoud

  • Budget: heldere keuzes over de investeringsruimte


Professionele regie op de processen van research, interviews, redactie, beeldselectie, eindredactie, vertaling en vormgeving is bij een jubileumboek onmisbaar. Sinds 2000 begeleiden we dit soort trajecten – van het eerste idee tot de oplevering. We kennen elk onderdeel van dit proces tot in detail. We weten hoe je de verschillende professionals aanstuurt, hoe je voor de opdrachtgever het overzicht houdt, waar de valkuilen zitten en hoe je zorgt dat het boek er gewoon op tijd ligt.


Jubileumboek voor de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak. 180 Pagina's, hard cover. Formaat: 250 mm x 250 mm. Oplage: 1.000 exx. Nederlandstalige uitgave. Auteur: Bob Duynstee. Opmaak i.s.m. Studio 10. Omslag Floris Tilanus. Kunstfotografie en collages: Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Concept & Realisatie 1001.
Jubileumboek voor de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak. 180 Pagina's, hard cover. Formaat: 250 mm x 250 mm. Oplage: 1.000 exx. Nederlandstalige uitgave. Auteur: Bob Duynstee. Opmaak i.s.m. Studio 10. Omslag Floris Tilanus. Kunstfotografie en collages: Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Concept & Realisatie 1001.


Een geslaagd jubileumboek begint met een goed concept

Kort door de bocht zijn er drie smaken: lineair, thematisch of een combinatie daarvan. Voor een meer institutionele organisatie met een rijk archief, zoals het Vredespaleis, ontkom je er niet aan om het verhaal van het gebouw en de organisaties die het huisvest op een lineaire maar eigentijdse manier opnieuw te vertellen. Voor dit jubileumboek hebben we, naast het historisch-wetenschappelijke deel, ook een levendige beschrijving gegeven in de vorm van een essay 'Upstairs-Downstairs' over de bewoners van het Vredespaleis, inclusief reportage-fotografie. Om het boek extra waarde te geven, hebben we 10 grote schrijvers wereldwijd uitgenodigd om een 'Brief aan de Vrede' te schrijven.



Jubileumboek voor het 100-jarige Vredespaleis in Den Haag. 420 Pagina's, hard cover. Formaat: 290 mm x 240 mm. Oplage: 18.000 exx. Het rijk-geĆÆllustreerde boek is verschenen in drie taalversies: Engels, Frans en Nederlands.  Auteurs: dr. Johan Joor, mr Heikelien Verrijn Stuart. Begeleiding en redactie: 1001. Beeldredactie drs. Daan Meijer. Fotografie 'Een dag uit het leven op het Vredespaleis', Inge Mill. Concept & Realisatie 1001.
Jubileumboek voor het 100-jarige Vredespaleis in Den Haag. 420 Pagina's, hard cover. Formaat: 290 mm x 240 mm. Oplage: 18.000 exx. Het rijk-geĆÆllustreerde boek is verschenen in drie taalversies: Engels, Frans en Nederlands. Auteurs: dr. Johan Joor, mr Heikelien Verrijn Stuart. Begeleiding en redactie: 1001. Beeldredactie drs. Daan Meijer. Fotografie 'Een dag uit het leven op het Vredespaleis', Inge Mill. Concept & Realisatie 1001.

Voorzitter van de Carnegiestichting Ben Bot biedt het jubileumboek 'Bouwen aan Vrede' aan, aan koning Willem Alexander in het bijzijn van het voltallige kabinet (Rutte II) en de Secretaris-Generaal van de VN, Ban Ki-Moon.
Voorzitter van de Carnegiestichting Ben Bot biedt het jubileumboek 'Bouwen aan Vrede' aan, aan koning Willem Alexander in het bijzijn van het voltallige kabinet (Rutte II) en de Secretaris-Generaal van de VN, Ban Ki-Moon.


Plan van aanpak

Met een globaal plan van aanpak houd je grip op het proces – inhoudelijk, praktisch, planmatig en financieel. Zo'n plan biedt overzicht en houvast tijdens de ā€˜making of’, zowel voor de opdrachtgever als voor de makers. Maar dat is wel altijd een globaal plan. Onderweg kom je vaak dingen tegen die je aan het begin nog niet kon voorzien. Daar moet ruimte voor zijn. Tegelijkertijd is die ruimte niet onbeperkt. Daarom leggen we op hoofdlijnen vast wat de kaders zijn en waar de ruimte zit.



Jubileumboek voor de gemeente Amsterdam. 360 Pagina's, hard cover. Formaat: 235 mm x 185 mm. Oplage: 24.000 exx. Nederlandstalig. Auteur: Evert van Voskuilen. Begeleiding en redactie: 1001. Vormgeving i.s.m. Vinger. Concept & Realisatie: 1001.
Jubileumboek voor de gemeente Amsterdam. 360 Pagina's, hard cover. Formaat: 235 mm x 185 mm. Oplage: 24.000 exx. Nederlandstalig. Auteur: Evert van Voskuilen. Begeleiding en redactie: 1001. Vormgeving i.s.m. Vinger. Concept & Realisatie: 1001.


De inhoud

De basis van elk jubileumboek is de combinatie van tekst, beeld en opmaak. Dat zijn drie zelfstandige maar samenhangende processen. Tekst is bij jubileumboeken, naast het schrijven zelf, vaak een combinatie van research (archiefonderzoek en literatuurstudie) en interviewen. Bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA en het Vredespaleis lag er, vanwege het wetenschappelijke gehalte, ook veel nadruk op het archiefonderzoek en de literatuurstudie. Bij de jubileumboeken voor Aalberts, Strukton, STAB en Hoen lag de nadruk meer op de interviews. Bij 'Ridders in de Bijlmer' op de enorme kennis van de auteur over het gebied.

Jubileumboekje voor makelaarskantoor Hoen. 80 Pagina's, hard cover. Formaat: 220 mm. (h) x 140 mm. (b). Oplage 1.000 exx. Nederlandstalig. Auteur: Bob Duynstee. Vormgeving: Charlotte Polak. Concept & Realisatie 1001.
Jubileumboekje voor makelaarskantoor Hoen. 80 Pagina's, hard cover. Formaat: 220 mm. (h) x 140 mm. (b). Oplage 1.000 exx. Nederlandstalig. Auteur: Bob Duynstee. Vormgeving: Charlotte Polak. Concept & Realisatie 1001.

Beeld en vormgeving

Ja, het begint met het verhaal. Maar dan ben je pas halverwege. Een verhaal zonder beeld is als een vaas zonder bloemen. Daarom zetten wij met jubileumboeken altijd zwaar in op beeldresearch. En vormgeving is ook echt geen kunstvorm die je op het laatste moment bij schakelt. Meestal vragen wij de vormgeving erbij op 60 procent van de inhoud, inclusief het beeld.

Krassen op de eeuwigheid is eerder een gelegenheidsboekje dat voor de oprichting van de OntwikkelingsAlliantie Amsterdam aan de hand van interviews met sleutelfiguren terugkijkt op de bewogen jaren negentig. 140 Pagina's, soft cover. Formaat: 200 mm x 135 mm. Nederlandstalig. Redactie: Herman van Vliet en Bob Duynstee. Vormgeving i.s.m. Thonik. Realisatie: 1001.
Krassen op de eeuwigheid is eerder een gelegenheidsboekje dat voor de oprichting van de OntwikkelingsAlliantie Amsterdam aan de hand van interviews met sleutelfiguren terugkijkt op de bewogen jaren negentig. 140 Pagina's, soft cover. Formaat: 200 mm x 135 mm. Nederlandstalig. Redactie: Herman van Vliet en Bob Duynstee. Vormgeving i.s.m. Thonik. Realisatie: 1001.
Lijntekeningen is een uitgave ter gelegenheid van de ingebruikstelling van de IJtram en werd aangeboden aan minister Karla Peijs. 84 Pagina's, soft cover. Formaat: 210 mm x 215 mm. Nederlandstalig. Auteur: Bob Duynstee. Vormgeving i.s.m. dsgn.frm.
Lijntekeningen is een uitgave ter gelegenheid van de ingebruikstelling van de IJtram en werd aangeboden aan minister Karla Peijs. 84 Pagina's, soft cover. Formaat: 210 mm x 215 mm. Nederlandstalig. Auteur: Bob Duynstee. Vormgeving i.s.m. dsgn.frm.
Zand en Zaagsel is gemaakt voor het 75-jarige Strukton. 80 Pagina's, hard cover. Formaat: 200 mm x 145 mm. Nederlandstalig. Auteurs: Bob Duynstee en Charlotte Polak. Illustraties: Floris Tilanus. Vormgeving: David Wolf.
Zand en Zaagsel is gemaakt voor het 75-jarige Strukton. 80 Pagina's, hard cover. Formaat: 200 mm x 145 mm. Nederlandstalig. Auteurs: Bob Duynstee en Charlotte Polak. Illustraties: Floris Tilanus. Vormgeving: David Wolf.

Hoe lang duurt het maken van een jubileumboek?

Dat hangt van een paar factoren af. Is er een sterk idee? Vraagt het concept om weinig research en kan het verhaal gemaakt worden aan de hand van interviews, dan kan een jubileumboek aanzienlijk sneller gemaakt worden dan een jubileumboek waar literatuuronderzoek en archiefonderzoek bij komt kijken. Maar reken op minimaal 1 jaar. Grote producties als het Vredespaleis en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, kennen een doorlooptijd van twee tot zelfs drie jaar. Zit die tijd er niet meer in, denk dan ook eens aan een jubileummagazine.



Verder praten over het idee voor of de productie van een jubileumboek? Neem contact met ons op!

Comments


bottom of page