Als je dan toch een jubileumboek maakt, doe jezelf als organisatie dan ook een plezier en profiteer van de positieve publiciteit. Jubileumboeken worden doorgaans als relatiegeschenk in controlled circulation verspreid. Maar dat sluit niet uit dat je er ook een publieksuitgave van maakt en verkoopt. Elk jubileumboek heeft hoe dan ook baat bij publiciteit op radio en televisie, online en in kranten en (vak)tijdschriften, maar voor meer institutionele organisaties geldt dat in de sterkst mogelijke mate. Hoe genereer je publiciteit voor je jubileumboek?
Ben Bot, voorzitter Carnegie Stichting, reikt het jubileumboek Bouwen aan Vrede uit aan Willem Alexander. 'Your Majesty, Secretary General of the United Nations, Prime minister, your excellencies; we chose an Amsterdam based firm, 1001, as being the most promising production team.'Â
PUBLICITEITSPLAN MAKEN
Het liefst hou je controle over de publiciteit. En dus maak je een publiciteitsplan voor je jubileumboek. Helemaal als het boek ook op de markt komt. Maak een persbericht en kijk of je aandacht voor het boek kunt krijgen in de vakpers of publieke media. Uiteraard ook online. Zo heeft de publiciteit voor het jubileumboek Bouwen aan Vrede goed geholpen voor de verkoop in de tentoonstellingsruimte van het Vredespaleis en via de reguliere boekhandel. Aandacht op televisie voor het boek Ridders in de Bijlmer heeft de verkoop via culturele centra in de Bijlmer enorm bevorderd.
JUBILEUMBOEK GOED VOOR HET IMAGO
Het boek Wij Amsterdamsche Studiosi werd verkocht onder 18.000 reünisten en 3.000 actieve leden. Ook daarvoor was publiciteit een doorslaggevende factor. Niet alleen bij de verkoop overigens, want alle publiciteit werkt ook goed voor het geplaagde imago van de grootste studentenvereniging in ons land. Zand en Zaagsel voor Strukton en Lijntekeningen en Krassen op de eeuwigheid voor de gemeente Amsterdam werden als relatiegeschenk gemaakt, maar de laatste twee uitgaven kwamen ook uitgebreid aan bod in het Parool en er is nadien ook ruim uit geciteerd, uiteraard met bronvermelding!
Het boek 'Ridders in de Bijlmer' werd goed verkocht, dankzij de aandacht die door Diewertje Blok aan het boek werd gegeven op televisie.
EEN PERSBERICHT VOOR JE JUBILEUMBOEK
Promotie en free publicity in de vorm van recensies op radio of tv, in kranten en/of (vak)tijdschriften is natuurlijk mooi meegenomen. Maar hoe doe je dat nou? Hoe krijg je aandacht voor je boek? Maak om te beginnen een sterk (online) persbericht waarin je het verhaal op een aantrekkelijke manier in de schijnwerpers zet. Wees creatief met 'insteken' bij radio, televisie, bij kranten en bij (vak)tijdschriften en dat doe je door altijd voor een maatschappelijk relevante invalshoek te kiezen. Denk ook aan social influencers en freelancers. Vergeet niet om de redacties ook te voorzien van aansprekend beeld. En vooral: werk vooruit, zodat redacties de aandacht voor je boek kunnen plannen.
Links de gelegenheidsuitgave voor de ingebruikstelling van de IJtram, in 2005 aangeboden aan minister Karla Peijs. Midden: 75 jaar Strukton. Rechts: terugblik op stedelijke ontwikkeling in de jaren negentig.
留言