top of page

Jubileummagazine maken; wat zijn de 10 voordelen?

Bijgewerkt op: 4 dagen geleden

Een jubileummagazine is niet alleen het lichtgewicht alternatief voor een jubileumboek, maar biedt ook heel veel mogelijkheden die een jubileumboek niet kan bieden. Wat zijn de voordelen van een jubileummagazine?


Voor Boer & Croon hebben we 15 jaar een thematisch magazine gemaakt. Oplage 8.000 exx. Het blad verscheen twee keer per jaar en werd gemaakt met een kernredactie van Boer & Croon en een grote kring van freelance medewerkers. Vormgeving i.s.m. Urban Perception.
Voor Boer & Croon hebben we 15 jaar een thematisch magazine gemaakt. Oplage 8.000 exx. Het blad verscheen twee keer per jaar en werd gemaakt met een kernredactie van Boer & Croon en een grote kring van freelance medewerkers. Vormgeving i.s.m. Urban Perception.

Thematisch jubileummagazine

Een jubileummagazine is minder zwaar, maar wel eerder raak. Met zo'n glossy kun je de eigen organisatie, je product, de medewerkers en/of de klant op een aansprekende manier in het zonnetje zetten. Geef je blad dan wel een thema mee. Zo'n special edition is ook heel geschikt als opwarmer voor een inspiratie-event, een thema-borrel, symposium of congres. In een jubileummagazine kun je, vergeleken met een jubileumboek, veel gevarieerder werken; niet alleen met meer journalistieke genres maar ook qua opmaak. En — niet onbelangrijk — ook een goed jubileummagazine blijft liggen op bureaus, in kantines en in directiekamers.




Voor de reünistenvereniging van het ASC/AVSV maken we sinds 2015 jaarlijks een thematisch magazine in een oplage van 18.000 exx. Als hoofdredactie geven we sturing een een redactie van 5 professionals en een kring van zo'n 20 freelancers. Vormgeving i.s.m. Alexandra de Vries en Balthazar.



10 Voordelen van een thematisch jubileummagazine

Hier zijn 10 voordelen van een jubileummagazine, vergeleken met een jubileumboek:


  1. Sneller te maken, dus sneller relevant

    Een jubileummagazine kun je al in 3 tot 4 maanden realiseren. Je hoeft geen literatuuronderzoek te doen, geen archieven uit te pluizen of een eindeloze reeks interviews te houden om het grote verhaal rond te krijgen. Perfect als je jubileum ā€˜opeens’ dichtbij komt.


  2. Veel goedkoper dan een boek, maar toch tastbaar

    Een magazine oogt professioneel en voelt fysiek - zonder de kosten, het gewicht of de traagheid van een hardcover jubileumboek. Bovendien kun je makkelijk bijdrukken en digitaal publiceren.


  3. Toegankelijker en veelzijdiger

    Een magazine is lichter van toon dan een boek, maar kan - afhankelijk van het thema - inhoudelijk scherper zijn. Dankzij rubrieken, interviews, reportages, beeldverhalen, ronde tafels, columns en data-visualisaties kun je veel stijlen en perspectieven kwijt. Daarmee spreek je automatisch verschillende doelgroepen aan, intern Ʃn extern.


  4. Ideaal voor intern gebruik en employer branding

    Medewerkers lezen eerder een magazine dan een boek van 200 pagina’s. Zeker als ze erin voorkomen of eraan hebben meegewerkt. Het activeert trots, herkenning en gesprek - Ć©n werkt goed in onboarding, arbeidsmarktcommunicatie en op het intranet.


  5. Ook strategisch richting klanten en partners

    Lukt het om je jubileumthema te koppelen aan wat klanten of partners bezighoudt, dan sla je twee vliegen in ƩƩn klap: je markeert je jubileum Ʃn laat zien wie je bent. Relevantie en positionering in ƩƩn.


  6. Geschikt voor (internationale) clusters en dochterbedrijven

    In grote organisaties helpt een magazine om units of landen een podium te geven zonder te verdwalen in het moeras van corporate tone-of-voice. Iedereen krijgt zijn eigen stem binnen ƩƩn visuele lijn.


  7. Langere levensduur dan een event

    Een feest duurt ƩƩn avond. Een magazine circuleert maanden - fysiek Ʃn digitaal - en genereert spin-off op social media, in presentaties en in je jaarverslag. Dat maakt de ROI meestal hoger dan bij alleen een event.


  8. Aansluiten bij maatschappelijke relevantie

    Een magazine laat je makkelijker inspelen op thema’s die in de samenleving leven. Denk aan duurzaamheid, technologie, arbeidsmarkt of maatschappelijke impact. Zo vertel je niet alleen wat er wĆ”s, maar ook wat er nĆŗ speelt en waar je heen wilt.


  9. Een magazine leent zich beter voor co-productie

    Een magazine leent zich beter voor samenwerking met collega’s, klanten, alumni of partners. Door interviews, gastbijdragen of fotoreeksen te maken samen met de mensen die het bedrijf dragen, vergroot je de betrokkenheid Ć©n de verspreiding. Dat lukt met een boek minder makkelijk: daar ligt de drempel voor participatie veel hoger.


  10. Meer ruimte voor experiment en lef

    Een magazine biedt creatieve vrijheid: je kunt spelen met beeld, ritme, toon en vorm. Het is luchtiger en speelser dan een jubileumboek. Dat geeft ruimte voor onverwachte invalshoeken, scherpe observaties, humor of zelfs zelfspot - precies de ingrediƫnten die een organisatie menselijk maken en sympathiek laten overkomen.





Voor de gemeente Amsterdam maken wij thematische magazines in wisselende samenstelling. Thema's: stedelijke ontwikkeling, gebiedsontwikkeling, project- en programmamanagement. Het thema werd vaak behandeld in een leerhuis-sessie. Wij interviewen vooraf de sprekers en kunnen zo heel snel na zo'n bijeenkomst een thematisch magazine produceren.





De Sociale Verzekeringsbank organiseerde eens per jaar een thematisch congres. Wij spraken vooraf met de sprekers en konden zo heel kort na zo'n congres een thematisch magazine presenteren dat o.a. naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ging.



Meer weten?

Wil je weten hoe je tot een thema voor je jubileummagazine komt?

Of wil je weten hoe je van een thema naar de tekst voor een jubileummagazine komt?



Comentarios


bottom of page