top of page

Wat een ervaren tekstschrijver in huis moet hebben

Bijgewerkt op: 25 apr.

Elke opdracht is anders als het om tekstschrijven gaat. Wat steeds hetzelfde moet zijn, is het inlevingsvermogen in opdracht, opdrachtgever, doel en doelgroep.


95% van het totale volume aan communicatie is verbale communicatie. Schriftelijk of mondeling. Online of in print. Het is magisch om te zien dat we met een eindig aantal elementen en een eindig aantal combinatieregels een oneindig aantal boodschappen kunnen produceren en begrijpen. Maar er is wel een verschil tussen mondelinge en schriftelijke communicatie.




Wat een ervaren tekstschrijver moet kunnen; 1001
Veel meer mogelijkheden dan om een smiley in te zetten, heb je niet.


Smiley

In het geval van mondelinge communicatie maakt de directe interactie het nog mogelijk om bedoelingen te verduidelijken. In schriftelijke communicatie zul je ervoor moeten zorgen dat het verhaal voor zichzelf spreekt en de boodschap over komt zoals je dat bedoelt. Bedoel je iets anders dan wat je schrijft, dan kun je dat nog met een smiley duidelijk maken, maar meer smaken zijn er niet. Dat is ook precies de reden dat de wetenschap, de rechtspraak en de journalistiek graag met het geschreven woord werkt.



Voor en na

En er is nog een groot verschil tussen mondeling en schriftelijke communicatie. Vóórdat dat verhaal op papier staat, verkeert iedereen in de veronderstelling dat iedereen het met elkaar eens is hoe het verhaal eruit zou moeten zien. Maar zodra je dat verhaal dan expliciet gaat maken, blijkt iedereen er toch een eigen versie op na te houden. En hoe maak je daar dan de versie van waar iedereen zich in kan vinden?



Spanningsboog

Aan de andere kant is er ook een overeenkomst: of je het over een schriftelijke of mondelinge vorm van communicatie hebt, je zult je verhaal op orde moeten krijgen: met de spanningsopbouw aan het begin, de crisis in het midden en de ontlading aan het eind. Het patroon achter een goed verhaal is tijdloos en universeel.



Waar je als tekstschrijver goed in moet zijn

  • Informatie verzamelen

  • Een invalshoek bedenken

  • Een perspectief kiezen

  • Rode draden ontdekken

  • Patronen zien

  • Een storyline aanbrengen

  • Een spanningsboog bouwen

  • Werken met verhaalelementen

  • Werken met journalistieke genres

  • Complexe onderwerpen vertalen;

  • Ergens chocola van maken;

  • Blabla kunnen schrappen of samenvatten;

  • Puntjes op de i's zetten;

  • Weten wanneer je iets beter kunt verbeelden dan verwoorden.



Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page