· 

12 Succesfactoren van influencer marketing en kan expertise-marketing daar dan wat van leren?

De groei van influencer marketing is nauwelijks bij te benen. Alle productmerken doen het of kijken er naar. Influencer marketing draait om editorials in plaats van advertorials. Dat is het storytelling-element. Wat zijn de succesfactoren? En is het ook iets voor expertise-marketing?

Influencer marketing
Influencermarketing: een vorm van marketing die bereikbaar is voor elk budget.

Met influencer marketing bereik je je doelgroep via narrow casting tot in de haarvaten. Je prospects staan open voor je product en dat ook nog eens op een moment dat ze er gevoelig voor zijn. Het is een vorm van marketing die bereikbaar is voor elk budget. We lopen de pluspunten even langs en kijken dan of die ook werken voor expertise-marketing. 

12 pluspunten van influencer marketing

1. Adverteren is broad casting en levert altijd ruis op. Met influencer marketing werk je als het ware met narrow casting: je bereikt precies de doelgroep waar je naar op zoek bent. 

 

2. Meten is weten. Met geavanceerde meetsystemen kunnen affiliate-partijen als Tradedoubler exact meten hoe bezoekers en volgers 'reizen' op internet en welke rol de influencer daarbij speelt.

 

3. Voor beginnende adverteerders met een beperkter budget is een marktplaats als LinkPizza ideaal. In plaats van naar bloggers te zoeken (merkfit), plaats je een campagne waar in een geautomatiseerde omgeving bloggers en instagrammers zich op kunnen inschrijven. Je hoeft dus niet meer op zoek te gaan naar de juiste blogger/vlogger en ook niet meer één-op-één te onderhandelen.

 

4. Door de ervaringen met bloggers en vloggers te meten, kunnen adverteerders steeds slimmer onderhandelen met bloggers en vloggers. 

 

5. Adverteerders kunnen precies aangeven welke eisen ze stellen aan de blog of post. Bijvoorbeeld: publicatiedatum, lengte, aantal links, vermelding van de actie, doorplaatsen naar social media kanalen etc. 

 

6. Adverteerders kunnen in de onderhandelingen 'spelen' met fixed fee en affiliatelinks of werken volgens het attributiemodel.

 

7. Adverteerders kunnen een influencer (publisher, content creator, blogger of vlogger) een bonus in het vooruitzicht stellen bij een bepaald bereik. 

 

8. Influencer marketing is een vorm van native advertising. Native advertising wil zeggen dat je een advertentie plaatst op een website die aansluit bij jouw branche. Dat levert automatisch een merktfit op. 

 

9. Bloggers en vloggers hebben 'credebility', geloofwaardigheid of een iconische status -daar slaat dat 'influencer' op- en zijn creatief in het vinden van een haakje om het product van de adverteerder onder de aandacht te brengen. 

 

10. Door de persoonlijke band tussen de content creator en zijn/haar bezoekers c.q. volgers, creëer je niet alleen rumour around the brand, maar ook brand loyalty.

 

11. Bloggers en vloggers vertellen een verhaal over je product uit de eerste hand. Dit storytelling-element is precies wat influencer marketing onderscheidt van affiliate marketing. Het gaat dus om editorials en niet om advertorials.

  

12. En via influencer marketing werk je automatisch aan je SEO en aan je linkbuilding. 

infuencer marketing ongeschikt voor expertise-marketing

Influencer marketing draait om spullen, dingen, gadgets in een B2C setting. Is influencer marketing nou ook iets voor expertise-marketing, dus voor het vermarkten van je kennis, expertise of dienstverlening? Daar kunnen we kort over zijn: nope! Voor expertise staat geen leger aan influencers opgelijnd. Dat is geen business model. Expertise-marketing en dienstverlening zijn abstracte, intellectuele producten in (veelal) een B2B markt. Aan de andere kant appelleren zowel producten als diensten in zowel de B2C als in de B2B markt altijd aan een emotie, behoefte, waarde of zorg. Dat is een belangrijke overeenkomst waar je gebruik van kunt maken. 

elementen influencer marketing wel geschikt voor expertise-marketing

Welke elementen uit influencer marketing kunnen we dan gebruiken bij/voor expertise-marketing:

 

1) Native advertising

2) Testimonial

3) Editorial

 

Ad 1. De juiste context werkt natuurlijk ook voor je expertise of dienstverlening. Zou je bijvoorbeeld inkopers adviseren, dan is adverteren in het vakblad voor de inkoopsector een mooie omgeving. Vakbladen hebben ook een online platforms. Een betere omgeving is niet denkbaar. En met de juiste zoektermen trek je die omgeving ook naar je toe. Kijk op: 12 tips voor SEO.

 

Ad 2. Anderen laten praten over je expertise of dienstverlening. Daar kunnen we ook wat mee. Zeker als je dat in de juiste omgeving doet. Op die manier maak je je expertise of je modus operandi aanschouwelijk. Denk aan referenties, maar nog beter aan 'spontane' feedback. Kijk op: Hoe maak je een testimonial?  

 

Ad 3. Een belangrijk verschil tussen B2C en B2B is dat professionele inkopers zakelijker zijn. Ze kijken makkelijk door wollig taalgebruik heen. Zakelijke specificaties van je expertise of dienstverlening vinden ze in eerste instantie belangrijker dan superlatieven. In eerste instantie, want ook professionele inkopers hebben een knop waarmee je ze kunt aanzetten. Dat kan de knop van emotie zijn, van behoefte, waarde of zorg. En precies dáár komt het element van de editorial om de hoek kijken. Bureaus als KPMG, PwC, EY en McKinsey weten dat als geen ander. Voor grote offertes verdiepen die zich in de vraag: welke zorg, welke behoefte of welke waarde leveren wij met onze offerte voor de klant? Daar ga je met je offerte als eerste op in en daar eindig je ook mee. Hebben ze zelfs een speciale afdeling voor. Kijk voor inspiratie op: Communicatieadvies aan de communicatieadviseur.

Bob Duynstee is communicatieadviseur met een focus op expertise-marketing en storytelling.

EEN KENNISMAKINGSGESPREK VIA ZOOM OF TEAMS IS KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

verder lezen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0