
C O R P O R A T E S T O R Y T E L L I N G
Verhalend vermogen

Hoe neem je mensen mee
in een verandering?
Corporate storytelling is het zout in de pap. Je proeft het pas als het ontbreekt.
Wie denkt het zonder te kunnen, hoort zichzelf vroeg of laat zeggen: “We hadden het beter moeten communiceren.”
Maar dat klopt niet. Je had het niet beter moeten communiceren. Je had het moeten vertellen. Want wat je niet kunt vertellen, kun je ook nooit bereiken.
Werken aan verhalen
Wie een organisatie wil ontwikkelen, moet beginnen bij het verhaal. Niet om het te verzinnen, maar om het zichtbaar te maken.
Dat verhaal is er namelijk al. Het zit in de mensen, de taal, de herinneringen, de fricties. De schat is al in huis.
​
Ik geef organisaties hun eigen verhaal terug, met storylistening als vertrekpunt. Geen spiegel, geen reclamepraatje, maar een verhaal dat richting en beweging geeft.
Voorbeelden
Werken Met verhalen
Daarnaast werk ik ook mét verhalen. Niet als einddoel, maar als motor voor verandering. Via corporate storytelling werken we samen toe naar een gedroomde stip op de horizon; een verandering, een nieuwe richting, een andere positionering.
​
Waarom? Omdat communicatie dan vaak tekortschiet. Verhalen brengen iets in beweging wat je met communicatie alléén niet voor elkaar krijgt.
Voorbeelden
Wetenschappelijke basis
Ik verzin geen verhalen, maar breng ze aan het licht. Verhalen die verteld willen worden of om een andere vorm vragen.
Deze methode respecteert de geregistreerde werkelijkheid, maar uiteindelijk is het wel de betekenis die mensen daaraan geven, die sturend is in deze aanpak.
​
​
​
​
Lees meer
De wetenschappelijke kant van storytelling