top of page

De naakte waarheid over corporate magazines

Advocaten, accountants, consultants en banken opgelet: wil je een corporate magazine maken, dan doe je er verstandig aan om daarin radicaal de wereld van je klant centraal te stellen. Dat doe je door aandacht te geven in plaats van aandacht te vragen. Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt.

Het verschil tussen een fysiek magazine een online magazine is dat het eerste verspreid wordt in controlled circulation terwijl het online magazine voor iedereen bereikbaar is. Is dat laatste een voordeel? Hoe meer high end je als onderneming bent, hoe eerder je een aan magazine in print moet denken. tenminste als je een relatienetwerk hebt dat ertoe doet. Dan maak je van het magazine een relatiegeschenk. De online-variant heeft dat effect totaal niet.





Corporate magazines zouden publieksbladen verdringen. Zou het? Volgens cijfers van de brancheorganisatie van Nederlandse bladenmakers leest bijna de helft van de Nederlanders net zo lief een corporate magazine als een betaald tijdschrift. Ik geloof er geen snars van! Goedkope teksten in dure tijdschriften’ – oordeelde Volkskrant-columnist Februari al een tijd gelden. Ze had het over corporate magazines van dienstverleners als advocatenkantoren, accountants, consultants , financiële dienstverleners en andere professionele en kennisintensieve organisaties.



Positionering

Sinds bladenmakers het hebben over ‘content’ lijkt inhoud van corporate magazines een bijproduct. En dan ook nog eens een inwisselbaar bijproduct: wat in het ene consultants-, banken-, advocaten- of accountantsblad staat, had evengoed in dat van de concurrent kunnen staan. Tja, daar ga je met al je mooie praatjes over positionering. Apekool dus. Corporate magazines worden onmiskenbaar beter. Maar ondertussen zijn ook de tijden veranderd. En dan valt op dat in het high end segment de PR uit het land van Ooit niet meer voldoet.



Aandacht geven

Het corporate magazine wordt door het management vaak gezien als een dure hobby en wil daar wat voor terug in termen van ROI. En dat krijgt het van de afdeling Mar/Com. En dus prijkt op iedere pagina de naam van het bedrijf. Iedereen tevreden. Behalve de relatie waarvoor het magazine bedoeld is. En niemand die intern durft aan te kaarten dat deze propaganda averechts werkt. De kunst van een corporate magazine is helemaal niet om aandacht te vragen, maar om aandacht te geven. Dat is een wezenlijk verschil. Als je dan toch van de daken schreeuwt dat je de klant centraal stelt, geef daar dan ook blijk van in je corporate magazine. Daar is dat magazine voor!



Haarfijn

Waarom gebeurt dat dan niet? Voor een deel ligt dat in de selectiecriteria voor een bladenmaker. Maar daar gaat natuurlijk ook iets aan vooraf: wat wil je met je magazine bij je relaties bereiken? En als dát de vraag is, kun je tegenwoordig eenvoudig een op maat gemaakt team laten samenstellen van journalisten die haarfijn aanvoelen wat je relaties bezighoudt en interesseert. Bladenmakers gaan die uitdaging niet aan. Het niveau van corporate magazines voor het hogere segment van de zakelijke dienstverlening komt dan ook niet in de buurt van publieksbladen als Elsevier, VN, Quote of Volkskrant Magazine, laat staan dat die erdoor verdrongen zouden worden. Dat doen wij anders. Ons netwerk van journalisten, fotografen, illustratoren en vormgevers zit precies in het high end segment. Daarmee zijn wij in staat om enorme stuwkracht aan creativiteit en inspiratie te leveren die je relaties op waarde weten te schatten.



Publieksbladen

Door de klant niet radicaal centraal te stellen, paraderen nogal wat organisaties net als in dat sprookje, als keizers zonder kleren door de straten. Maar wie houdt hier wie nou voor de gek? Want wat zou er gebeuren als je vraagt of de ontvanger iets voor het magazine zou willen betalen? Blijven er dan nog lezers over? En daar zien we meteen ook de kracht van publieksbladen: die moeten het met hun verdienmodel hebben van abonnementen en losse verkoop. Die moeten wel aansluiten op de behoeften van hun lezers, omdat ze anders gedoemd zijn te verdwijnen. De creativiteit en innovatie daar is dan ook stukken groter dan bij de bladen-fabrieken die doorgaans ook nog eens de kunst van de publieksbladen afkijken. 



Cadeautje

Dus is de conclusie onontkoombaar: hou daar toch mee op! Dat is beter voor uw imago, beter voor uw portemonnee en ook nog eens beter voor het milieu. Doe het goed of doe het niet. En wie het goed wil doen, kiest voor korte lijnen, voor een met zorg samengestelde redactie, goed gecaste journalisten, fotografen en illustratoren en een vormgever die de doelgroep net zo goed snapt als de rest van de redactie. Dan zul je zien dat je relaties zelfs bereid zouden zijn om voor je magazine te betalen. En als ze dat zo zien, dan geef jij dus met elke editie een cadeautje. Bingo!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page