top of page

Hoe je met storytelling je imago verandert; het advocatenkantoor

Bijgewerkt op: 19 feb.

De managing director van een groot advocatenkantoor wil een imagoverandering doorvoeren. En snel. Maar hoe werkt dat dan? En kan storytelling daar dan iets voor betekenen? Een verhelderend gespreksverslag.

Het imago moet beter. We worden hier gezien als een ballentent. Dat kost ons omzet.

Die naam heb je over de jaren opgebouwd met je mensen, je beleid en met je communicatie.

Als je bedoelt dat dit is wat we zijn en dat wát we zijn, ook ons imago bepaalt, dan zeg ik: allemaal tot je dienst. Ik wil simpelweg dat imago kantelen. En wel de goeie kant op.

Dat kun je alleen als je mensen dat ook willen. Willen ze dat?

Zeker; iedereen ziet dat we marktaandeel verliezen. Dat de concurrentie toeneemt. Dat we meer de boer op moeten omdat we het anders niet gaan redden.

Ok, dan begint je imago dus bij je identiteit.

Hmm, werken aan identiteit... waar begint dat? Waar houdt dat op? De boel moet hier namelijk op de schop en snel.

Identiteit is een kwestie van cultuur.

Mijn hemel, waar gaat dit verhaal helemaal naar toe? Wat kunnen we doen om ons imago in de markt te kantelen?

U denkt aan een externe campagne?

Kijk dat is een voorstel waar ik wat mee kan. Hoe gaan we dat doen?

Niet. Dat is namelijk in deze fase weggegooid geld.

Huh?


Buiten begint bij binnen

Wat nodig is, is een interne campagne.

Maar u bent toch de communicatieadviseur? En imago is toch een extern ding, of hoe heb ik het nou?

Ja, maar buiten begint bij binnen. Het imago is de reflectie van de identiteit en cultuur bepaalt het gedrag van je mensen.

Dus nou zitten we via identiteit bij de cultuur en bij het gedrag van mensen terwijl ik iets aan de buitenkant wil veranderen... tsss...

Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als je kijkt naar welke kernwaarden in het gewenste imago een centrale rol zouden moeten spelen?

Wat bedoel je?

Nou, als je een meer ondernemende cultuur wilt creëren om het imago van ballentent te laten kantelen, dan zou je graag eigenschappen -lees: kernwaarden- in de organisatie terug willen zien als initiatiefrijk, besluitvaardig, vraaggericht, handelingssnelheid, resultaatgericht, afrekenbaar, omgevingsbewust. Daar hoort ook een mentaliteit bij: snelheid van handelen, adviseren op hoofdlijnen, op je bek durven gaan, je nek durven uitsteken, het voortouw durven nemen en met je poten in de modder willen staan. Is dat zo? Zie je dat hier genoeg terug?

Ja, te weinig dus.

Precies. Dus dan zou je daar eerst een interne campagne op moeten gaan voeren. Dat is essentieel bij zo'n transformatieproces. Vraag aan je advocaten wat zij in hun praktijk onder ondernemerschap verstaan. Welke associaties en voorbeelden zij daar bij hebben.

En wat heb ik daar aan?

Die verhalen breng je bij elkaar en clusteren je op de verschillende aspecten van het ondernemerschap. Dan heb je een goed beeld bij wat er mogelijk is en dat ga je dan programmatisch invullen en uitrollen. Dat kan zo ver gaan als je zelf wil en nodig vindt. Misschien ga je wel je verdienmodel aanpassen van een uren-fabriek naar een price-value-company.

En dan?

Dan ga je rondom dat programma een interne campagne voeren. En pas als die mentaliteit in de vezels van je organisatie zit, kun je met een externe campagne je kantoor als een ondernemend kantoor positioneren.


Het verhaal van de organisatie is het meest waardevolle intangible asset dat niet op de balans staat.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page