top of page

Hoe dan?

Wil je corporate storytelling inzetten om te werken aan verhalen? Of wil je corporate storytelling inzetten om te werken met verhalen? Hieronder gaan we in op de verschillen.

Werken aan verhalen


Werken aan verhalen wil zeggen dat het verhaal straks het eindproduct is. Daarbij maakt de vorm en het kanaal niet uit: multimediaal, online, in druk. Dan kun je denken aan:


  • Bedrijfsbiografie

  • Bedrijfsvideo

  • Jubileumboek

  • Gelegenheidsuitgave

  • Projectverhaal

  • Learning history

  • Productverhaal

  • Thematisch magazine

  • Corporate magazine

  • Presentatie

  • Speech


Bij werken aan een verhaal, maken we praktisch gebruik van elementen en technieken uit de wereld van storytelling als dat het doel dient. Denk aan: 

  • Personnages

  • Vertelperspectief

  • Narratieve structuur

  • Plot

  • Setting

  • Thematiek

  • Rode draad

  • Spanning

  • Climax

  • Stijl 

  • Tone of voice  


Waarom werkt dat nou zo goed? Met corporate storytelling: 

  • Maak je concreet wat abstract is;

  • Maak je persoonlijk wat anoniem is;

  • Laat je zien waar het echt om gaat;

  • Laat je samenhang en beweging zien in plaats van op zichzelf staande feiten;

  • Geef je betekenis in plaats van alleen maar informatie. 


Daarnaast brengen we onze journalistieke ervaring mee:

  • Interviews

  • Research

  • Bronnen

  • Factchecking

  • Objectiviteit

  • Multimediale aanpak 

  • Omgaan met deadlines


En vanuit onze ervaring in het communicatieadvies, houden we de focus op doel en doelgroep, op opdracht en opdrachtgever.



Werken met verhalen


Bij werken met verhalen staat altijd de ontwikkeling centraal. Dan gebruik je verhalen om grip te krijgen op die ontwikkeling en om de ontwikkeling vorm te geven. 


Grip krijgen betekent dat je samen op zoek gaat naar het verhaal waarin je met elkaar zit. Denk aan een narrative-of-change voor een verandering. Maar elk thema of onderwerp dat met ontwikkeling te maken heeft, kun je met de methodiek van storytelling vormgeven. Of beter: zul je met storytelling vorm moeten geven, want dat gaat op een andere manier simpelweg niet lukken. 


Hieronder laten we zien hoe 1001 dat in de praktijk doet. 


Het 'Grote Wiel' van storytelling: het strategische verhaal 

Natuurlijk begint het met diagnose, analyse en cijfermatige onderbouwing; maar dat is geen verhaal en zeker geen verhaal waarmee je de harten wint. Storytelling biedt een raamwerk voor elk denkbaar narrative-of-change. 


Onze methodiek is een combinatie van het Grote Wiel en het Kleine Wiel.


Afb. Het Grote Wiel met bijschrift.


Rond dit 'Grote Wiel' draait het 'Kleine wiel'.  


Het Kleine Wiel van storytelling: de methodiek

Het Kleine Wiel bestaat uit een narratieve methodiek waarmee je per fase inkleuring geeft aan het strategische ontwikkelingsproces door patronen zichtbaar te maken uit micro-stories rondom vragen als het waarom, het wat en het hoe van de verandering. En het zijn die patronen die je gebruikt in de communicatie rondom de verandering. 

bottom of page