top of page
Bob Duynstee

Het verhaal voor de verandering

Bijgewerkt op: 6 aug.


Je staat aan het begin van een veranderingsproces. Wil je daar een succes van maken? Lees dan vooral verder. Als je achteraf wilt kunnen zeggen: 'We hadden het ook beter moeten communiceren', dan kun je nu doorgaan met waar je mee bezig was.





Veranderen is communiceren en succesvol veranderen is succesvol communiceren. Hoogste tijd dus om eens naar de communicatie rondom een veranderingsproces te kijken. Als structureel zeven op de tien veranderingsprocessen niet opleveren wat ervan werd verwacht - een gegeven dat wetenschappelijke rapporten al sinds de vorige eeuw uitwijzen -, dan klopt er iets niet aan de manier waarop we rondom verandering communiceren. Wat is dat dan?


Het centrale thema van storytelling is transitie, transformatie, verandering en ontwikkeling. Waarom zou je dat dan niet ook als uitgangspunt nemen voor je communicatie? Hoe doe je dat:


  1. Door het verhaal van de verandering in de eigen organisatie te ont-dekken en te ont-wikkelen;

  2. Door grip te krijgen op het narrative-of-change;

  3. Door het perspectief van medewerkers in de vormgeving en communicatie van de verandering te betrekken.


Het eerste punt heeft om te beginnen te maken met de manier waarop je de verandering in de organisatie aankaart. Dus het waarom van de verandering, de call to adventure. Het tweede punt heeft te maken met het ophalen van verhalen. Hoe ziet dat samenspel tussen het Grote en het Kleine Wiel er in de praktijk uit?



De korte verhalencyclus

Centraal staat het grotere patroon van elke ontwikkeling, transitie en verandering zoals het Grote Wiel dat laat zien. Dit is het grote en trage verhaal dat onder elk veranderingsproces van A naar B ligt. Het gaat over de grote cyclus van verandering in de vorm van verhaalelementen. De cyclus geeft een structuur die je synchroon laat lopen met je communicatieplan. Het is ook gefaseerd zoals elk verhaal gefaseerd is: met begin, midden en eind, met een spanningsopbouw, een crisis en een spanningsafbouw.



 Als vooruitgang geen verhaal heeft, vertelt het verleden waar we naartoe gaan.


Communicatie maar dan storytelling

Het grote, trage verander-verhaal wordt via de cyclus van het Kleine Wiel steeds bijgestuurd. De methodiek van de kleine cyclus is in elke fase van het grote proces dezelfde: ophalen en analyseren van micro-stories op patronen en evalueren wat zo'n patroon betekent voor het narrative-of-change. Vervolgens ga je vanuit dat narratief communiceren in de gewenste communicatiestijl met de juiste kernboodschappen per doelgroep rondom het centrale verander-verhaal. Dat is een vorm van communicatie waarvan je achteraf gegarandeerd niet meer zult hoeven zeggen: 'We hadden het ook beter moeten communiceren.'



Waarom deze benadering?

Twee redenen. De eerste: we willen als mensen betekenis geven aan de wereld om ons heen. Ook op het werk en dus ook - en met name - aan de verandering om ons heen. Wordt ons die betekenis niet aangereikt, dan gaan we daar zelf naar op zoek. Krijgen we de betekenis wél aangereikt, maar strookt die niet met het beeld dat we zelf hebben van de werkelijkheid, dan maken we ons eigen verhaal van de verandering. Een verhaal dat wél verklaart waarom de werkelijkheid is zoals die is. Dat worden de untold stories en die verhalen hebben een enorme invloed op het succes van de verandering en daarmee op de ontwikkeling van een organisatie. En dus kun je maar beter samen het verhaal van de verandering ont-dekken, ont-wikkelen en vertellen.


Als vooruitgang geen verhaal heeft, het verleden je vertelt waar je naartoe gaat.

De andere reden is dat mensen graag willen kunnen bijdragen. Ze willen van waarde kunnen zijn. Bovendien heb je mensen ook aangenomen om wat ze bij te dragen hebben. Betrek ze dan ook bij het proces.




0 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Een dagje op de hei

‘Mensen zijn de motor van dit bedrijf’, trapte de HR-manager het beraad af.   ‘Mensen?', siste de productmanager met een flauw lachje om...

Comments


bottom of page